Inlägg från: Kastrullresan |Visa alla inlägg
  • Kastrullresan

Orkidé barn?

Med lite perspektiv på saken då dottern är vuxen idag så kan jag bara säga att det  troligen blir bättre om du bara håller ut, är konsekvent och satsar mycket tid.

Min dotter var väldigt arg och aggressiv när hon var liten. Hennes reaktioner stod inte i proportion till någonting.

Min känsla var att hon "föddes" arg. Till och med personalen på BB kommenterade detta.

Hon är mitt tredje barn och hade när hon föddes två äldre bröder som fullständigt avgudade henne men hon gjorde verkligen sitt bästa för att förstöra.

Hon fick tänder vid fyra månaders ålder, lärde sig krypa vid fem månader och letade aktivt upp någon att bita. Hennes 18 månader äldre bror var den som var mest utsatt under den här tiden. 

Raseriutbrott så hon svimmade eller kräktes kämpade vi ständigt med.

Ofta konflikter med kompisar. Hennes äldre bröder lärde sig hantera hennes humör på ett bra sätt så där var det nästan aldrig några konflikter efter att hon slutade bitas. Hon fick en lillebror när hon var dryga två år och honom har hon alltid avgudat och hela hennes humör började bli bättre när han föddes.

Hon var så här arg fram till ca 6 års ålder sedan blev det mycket bättre. Hon har även nu som vuxen i vissa delar en lite negativ livssyn men inget som inte går att hantera.  

Det jag gjorde var att verkligen försöka fokusera på det positiva i hennes person och förstärka det och inte tillåta att det negativa tog för stor plats. Galet jobbigt men det fungerade. 

Svar på tråden Orkidé barn?