Beter sig DIN femåring såhär?
Jag önskar åsikter på om följande beteende är "normalt" för en femåring. Jag vet att alla barn är olika och att "normal" är ett laddat ord, men ni förstår vad jag menar.
Är anonym endast av hänsyn till barnet i fråga! Vi kan kalla honom Max.
Max är ALDRIG still. Det spelar ingen roll hur många tillsägelser han får, någon minut på sin höjd lugnar han sig och sen börjar det igen. Till exempel är jag ganska noga med hur man beter sig runt matbordet (sitta still, inte gapa, äta upp maten innan man går från bordet och inte hålla på och springa fram och tillbaka, inte prata med mat i munnen osv,vanligt hyfs enligt mig). Varje dag vid matbordet får Max flertalet tillsägelser för att han viftar med armarna, sitter och "gungar" fram och tillbaka på stolen, avbryter högt den som pratar och tuggar med öppen mun. Det har blivit som en "vana" att härhemma säga "sitt still, ta ner armarna" varenda gång vi ska till att äta.Utan att överdriva säger vi detta 10-15 ggr under en middag.
Max har enormt svårt att förstå konsekvenser av sitt handlande. Vi försöker att vara pedagogiska men det är precis som att det inte "går in". Som exempel kan vi ta igår när han tjatade och tjatade om att han var hungrig för att sedan vid matbordet vägra äta eftersom maten som serverades inte var den han var sugen på. Han krånglade och bråkade långt efter att resten av familjen ätit färdigt. Vi sa att om han inte skärper sig får han inget lördagsgodis. Han slutade inte krångla och vi påpekade att antingen äter han, smakar åtminstone, eller så blir det inget godis. Två minuter senare lämnar han bordet och säger "Var är mitt godis"? När vi då säger att han inte får något får han ett vredesutbrott: "MEN JAG VILL HA GODIS, PAPPA, JAG VILL!!! PAPPA!!! JAG VILL!!"
Han är, som m,ånga andra barn väldigt högljudd när han leker. Vi säger åt honom att dämpa sig (vi bor i lägenhet med grannar på andra sidan väggen). Han svarar "Okej" för att högst två minuter senare låta som ett brandlarm igen.
När hans pappa åker till jobbet eller handlar, säger han ALLTID till Max var han ska. Trots detta frågar han flertalet gånger "Var är pappa?", ofta bara minutrar efter att pappan gått ut genom dörren.
Så, till min fråga: Är detta ett normalt betende för en femåring? Beter sig DIN femåring såhär? Jag går snart under! Snälla, hjälp!