• pontusflikkka

rädd hund

jag har en hund av lite ras som är extremt rädd. när vi hämtade henne var hon 1,5 år och hade valpar!! och redan då fick jag dåliga vibbar av kvinnan som hade henne. valpar på 8:a veckor ska inte vara skygga nästintill livrädda när man närmade sig. vi bestämde oss väldigt fort att ta hunden då vi ville att hon skulle bort därifrån. vi har även ingen `historik´ på vad som hänt henne innan, då kvinnan är spårlöst borta.

i början fick vi inte ta i henne och inte heller titta på henne då hon skakade och visade stor rädsla.. koppelvan var hon inte heller antingen slet hon och drog eller stog helt stilla, det var en kamp varje gång att få ut henne och även om vi gick långt så gjorde hon inte något ute utan gick och gjorde behoven inomhus. idag är hon världens snällaste och lättaste hund. hon har varit extremt sammarbetsvillig och gjort stora framsteg. 

men vi har ett problem som vi inte kan rubba. det är nämligen så att hon är rädd för nya människor, framförallt män. vi inom familjen fungerar utmärkt, men jag ser på henne att det är extremt jobbigt att vara så osäker. i dom situationerna så skakar hon något fruktansvärt mycket och visar sin rädsla tydligt. är det någon med kunskap om detta eller har haft en hund med liknande problem? jag är öppen för tips om träning och metoder för att förebygga, vet att det inte går att få bort helt men jag vill att hon ska känna sig lite tryggare än vad hon gör idag.

• Svar på tråden rädd hund
  • SoStylish

Stackars vovve! Jag har nog tyvärr inget supertips att ge, mer än att sucessivt bara öva, öva och öva. Om ni har någon manlig bekant som kan komma till er titt som tätt med jämna mellanrum (inte för länge emellan) och kanske försöka leka lite med hunden, ge henne godis och bara försöka visa att han är snäll. Ingenting för påfluget. Jag har själv småhundar och de vill gärna ta första steget och gillar inte alls plötsliga rörelser osv. Det är iallafall en idé!

• Dexter dot com

Hur rädd är hon? Helt blockerad eller tar hon gotte,tuggar på ben, svarar på lekinviter från er när det kommer främmande?
    Om det går att avleda skulle jag först och främst ha nolltolerans på att främmande hälsar eller ens tittar på henne och sen försöka få besöken så positiva som det går för henne genom att hon får något riktigt gott eller att nån i familjen gör något väldigt roligt med henne tex leker eller kör lite enklare träning. I början kanske hon behöver vara i ett annat rum/utom synhåll från besökarna gör att hon ska kunna slappna av. 

• YummyMami

Min ena hund som jag har var rädd när han kom som två åring.

Jag körde med DAP i början. Inte le till hunden, kontakt med frånvänd huvud. Låtsas om att man inte märker osäkerheten hos hunden.

Hur det har påverkat?

Just nu sitter han i sambons famn vi pratar med min bror som är på besök från södra Sverige, och han är hur nöjd som helst. Han skulle tydligen avsky mörka män därför såldes han, han har inga problem med min bror som är mörk. Vill leka och så.

Så problem går att få bort till den grad att man kan inte tro att det funnits problem.

• pontusflikkka
    Dexter dot com skrev 2013-01-06 18:13:21 följande:
    Hur rädd är hon? Helt blockerad eller tar hon gotte,tuggar på ben, svarar på lekinviter från er när det kommer främmande?
    Om det går att avleda skulle jag först och främst ha nolltolerans på att främmande hälsar eller ens tittar på henne och sen försöka få besöken så positiva som det går för henne genom att hon får något riktigt gott eller att nån i familjen gör något väldigt roligt med henne tex leker eller kör lite enklare träning. I början kanske hon behöver vara i ett annat rum/utom synhåll från besökarna gör att hon ska kunna slappna av. 
    när vi får främmande så skärmar hon av totalt, hon har full fokus på vad besökarna gör, och det gör det självklart svårt för oss. vi har bett besökare ignorera henne totalt men ändå vill hon inte slappna av, hon har varit i annat rum också. vi har provat oss fram men utan någe vidare resultat.  vi känner att vi vill hjälpa henne men vi har slut på idéer. 
  • pumbalumba

Hej!
    Sitter i nästan likadan sits.

Vi tog oss an en omplaceringshund, liten ras, som var 1,5 år. I början var hon galet rädd för allt, inte koppelvan ja etc. etc.
    Har lyckats träna henne väldigt långt. Det jag inte har lyckats med är att jobba bort hennes rädsla för människor utanför familjen, trots jobb med detta i 1,5 år. Ibland undrar jag om det ens går, hon har också råkat ut för något tidigt. Hon är dessutom extra rädd för män, tog lång tid för henne att acceptera husse.

• pontusflikkka
    pumbalumba skrev 2013-01-07 21:36:48 följande:
    Hej! Sitter i nästan likadan sits. Vi tog oss an en omplaceringshund, liten ras, som var 1,5 år. I början var hon galet rädd för allt, inte koppelvan ja etc. etc. Har lyckats träna henne väldigt långt. Det jag inte har lyckats med är att jobba bort hennes rädsla för människor utanför familjen, trots jobb med detta i 1,5 år. Ibland undrar jag om det ens går, hon har också råkat ut för något tidigt. Hon är dessutom extra rädd för män, tog lång tid för henne att acceptera husse.

Hej, fy vad trist. Våran hund accepterar närstående och vissa vänner men är också rädd för män, mött många med samma problem och klart man undrar varför det är så vanligt?, men vissa funkar inte alls. Vi har fått höra att detta inte går att träna bort det är ju klart att det är tråkigt, men jag skulle aldrig byta henne. Dock kan man ju stöta på problem med tex hundvakt mm. Vi har utrett hunden och fått som svar att hon mår inte dåligt av att vara i en lite flock dvs med husse matte samt närstående. Det vi ser är att hon är precis som vilken hund som helst bland människorna hon känner. Blir så j*vla förbannad på folk som totalt struntar i djurens välmående och är rent ut sagt egoistiska! Riktigt ledsen och arg varje gång man läser eller hör om sånt här :( får man fråga vart hunden kommer ifrån? Ifall om det är från samma "hund samlare" som oss, skicka pm om du inte vill skriva det här.
  • Arktisk

I såna här fall kan ferumomutsöndrare som DAP/Adaptil och kosttillskott som Zylkene vara bra hjälpverktyg, tillsammans med träningen. Det brukar även användas på skotträdda hundar runt nyår.

www.djurhalsobutiken.se/inomhusmiljo/trygghet/adaptil-doftavgivare

www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html

Både finns att köpa hos vetrinären. 

Jag håller med om att ett första steg är att be gäster och andra att ignorera hunden totalt när dom besöker er. Att försöka muta, kela och leka med hunden medan hon är livrädd är ett för stort första steg.

Börja med att låta henne vänja sig vid att se nya  människor och med tiden lära sig att inget obehagligt händer och ingen tränger sig på henne. Utan att de bara ignorerar henne.

Nästa steg, när hon blir lite mer avslappnad är att be gästerna "tappa" godsaker omkring sig, utan att se på henne eller uppmärksamma henne.

När hon blir ännu modigare så kan ni be gästerna försiktigt och snällt se på henne, och mjukt säga hennes namn innan de släpper ifrån sig godiset ner på golvet.

Små små långsamma steg.  Ni kan behöva spendera veckor eller månader på varje steg.

• pumbalumba

Vi har jobbat hårt med att stegvis få vår vovve att acceptera andra och nu tolererar hon tre personer till, men lögn att någon får klappa henne. Tyvärr så kommer det ju folk ibland som "brakar" på trots att vi säger till. Ska kolla upp det där från vetrinärbutiken.

Pontusflikkka, skickar pm till dig. 

• Fanny b

Ett sätt att lösa detta problem på är att i första hand inte låta någon främmande person hälsa på hunden, för även om denne tar kontakt, visar godis, och hunden tar godbiten så är det inte säkert att hunden har övervunnit sin rädsla. Min uppfattning är att hundar som är rädda för människor främst ska få lära sig att ingen främmande person kommer gå fram till dem och försöka ta kontakt. När hunden lugnat ned sig och visar tecken på nyfikenhet kan den främmande personen bara ha en godbit synlig för hunden, utan att locka på den. Om den går fram till personen får den godbiten.

När man får gäster, som inte hunden känner kan man förebygga oron hos hunden genom att låta den vara i ett rum, med kompostgaller för, där kan den se gästerna och samtidigt välja avstånd till dem. När hunden lugnar ned sig kan ägaren ta ut hunden, säga åt gästerna att ingen får hälsa på hunden utan att hunden visat intresse för personen ifråga.

Vad man mer kan göra är att befästa ligg och sitt, så att hunden kan sitta/ligga kvar i situationer med störningar, t e x att någon går förbi hunden, man kan kasta godbitar framför hunden för att träna den att klara störningar. När hunden kan detta bra kan man börja att använda det vid människomöten. En person kan t e x gå fram emot hunden och ägaren, ägaren säger åt hunden att sitta och tar den mötande personen i hand. Detta lär hunden att även om den blir osäker i denna situationen så får den inte gå iväg, den mötande personen hälsar inte på hunden, så hunden lär sig också att den får vara ifred för personer de inte vill hälsa på. 

Inför veterinärbesök kan man förebygga hundens rädsla genom hanteringsträning. Man kan ställa upp hunden, lägga en godbit framför hunden, känna lite och låta den få godbiten. När hunden blir trygg med detta kan främmande personer hantera hunden. Min erfarenhet är att sådana personer helst bara bör visa sig för hunden, så att hunden ser dem, klappa dem lite och sedan röra mer vid hunden, alltså inte försöka ta kontakt med hunden så mycket. För hundar som är osäkra för främmande personer men ändå måste ibland hanteras av dem kan utveckla mer rädsla för stunden om människan först "ber" om kontakt från hunden för att sedan hantera dem, oavsett vad hunden tycker om detta. Medans osäkra hundar som litar på sina ägare genom olika hanteringsövningar generellt har lättare för att acceptera hantering från främmande person om ägaren är vänlig men bestämd i sådana här lägen.   

• Henrik Kungen

Mitt Tips till dig är lev i nutid och tänk inte på det som har hänt med hunden. Hundar lever i nuet . !

Svar på tråden rädd hund