rädd hund
jag har en hund av lite ras som är extremt rädd. när vi hämtade henne var hon 1,5 år och hade valpar!! och redan då fick jag dåliga vibbar av kvinnan som hade henne. valpar på 8:a veckor ska inte vara skygga nästintill livrädda när man närmade sig. vi bestämde oss väldigt fort att ta hunden då vi ville att hon skulle bort därifrån. vi har även ingen `historik´ på vad som hänt henne innan, då kvinnan är spårlöst borta.
i början fick vi inte ta i henne och inte heller titta på henne då hon skakade och visade stor rädsla.. koppelvan var hon inte heller antingen slet hon och drog eller stog helt stilla, det var en kamp varje gång att få ut henne och även om vi gick långt så gjorde hon inte något ute utan gick och gjorde behoven inomhus. idag är hon världens snällaste och lättaste hund. hon har varit extremt sammarbetsvillig och gjort stora framsteg.
men vi har ett problem som vi inte kan rubba. det är nämligen så att hon är rädd för nya människor, framförallt män. vi inom familjen fungerar utmärkt, men jag ser på henne att det är extremt jobbigt att vara så osäker. i dom situationerna så skakar hon något fruktansvärt mycket och visar sin rädsla tydligt. är det någon med kunskap om detta eller har haft en hund med liknande problem? jag är öppen för tips om träning och metoder för att förebygga, vet att det inte går att få bort helt men jag vill att hon ska känna sig lite tryggare än vad hon gör idag.