• Baby Doll

Förskola för syskon och bebis hemma?

Halloj!
    Hur mår ni?
    Jag undrar lite hur ni gör med syskonen när ni har bebis hemma. Har ni syskonen hemma med er, eller går dom på förskola?
    Vi har haft våra 4 barn (2, 2, 3 och 4 år gamla) hemma med oss i nästan 3 veckor när bebis kom, imorgon är det dags för dagis och det känns skönt, samtidigt som jag får lite dåligt samvete...
    Hur har ni gjort??

www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
  • Svar på tråden Förskola för syskon och bebis hemma?
  • Kakan85

Vi valde att låta storebror gå på dagis knappt 15/vecka och bara de dagar det kändes ok för både honom och mig. Var han trött eller på uselt humör någon dag fick han stanna hemma. Dagiset var bara en extra lyx för både honom och mig för jag tror att han tyckte det var mycket roligare att få komma på dagis en stund och leka än att alltid förlja mig på BVC, handla och andra måsten (klart att han var med på allt detta också, men inte varje gång).

• Kakan85

...15 h/vecka...  Skulle det stå =)

• molly50

Jag har också haft min son på förskolan 15 h/vecka då jag gått hemma med hans lillasyster. Sen har han givetvis fått stanna hemma ibland om han har velat osv.
    Nästa vecka böjar dottern också på förskolan.  

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Kardemamma

Det blir helt klart fortsatt förskola för storasyster när bebis kommer (förutsatt att hon själv vill det) . Upp till 30 h/vecka i vår kommun, och det är jag grymt tacksam över. Både för min och hennes skull. Hur kul är det att hänga hemma med ammande mamma och skrikande bebis? 

• Housemouse

Jag kommer att plugga 50% under föräldraledigheten för att sonen på 3 år ska få fortsätta träffa sina kompisar på fsk. Annars är det syskontimmar 3h/dag, 7.30-10.30, som gäller på vår fsk, och det tycker vi är för oflexibla tider.

• hannis

Min 3-åring kommer efter mycket funderingar fram och tillbaka att få gå allmän förskola 15h/vecka när hans syskon föds om några veckor. Hade han varit yngre hade jag haft honom hemma.

• Flickan och kråkan

Jag har så tätt mellan mina så det var liksom aldrig aktuellt att sätta storebror på förskola. Jag har 16 månader mellan mina pojkar. Äldsta började sedan när han var 3 år och yngsta vid 2,5. Vi väntar nummer 3 till sommaren och då kommer det att vara dags för storebror att börja förskoleklass och lillebror kommer att närma sig 4,5 år. De kommer självklart att gå i förskola respektive förskoleklass sina 15 respektive 25 (förskoleklass) timmar. Sedan är j inget hugget i sten. Vill lillebror gå mindre så är det ju inget problem, men de är ju så stora nu att de vill och behöver träffa jämnåriga på ett annat sätt.

TS, i ditt fall hade jag nog haft 2-åringarna hemma och låtit 3- och 4-åringarna gått på förskola om de velat. Men jag känner ju inte dig och dina barn. Bara så som jag känner utifrån egen erfarenhet . Som sagt, inget är ju hugget i sten. Känns det bra och de är nöjda och glada så är det ju inget problem om ni trivs med det. Blir det jobbigt på något sätt så plocka hem dem

• viseversa

Ja dom var på förskolan 9-15. dock var dom hemma dom två första veckorna när nya syskonet kom. För att känna av det nya livet och lära känna sitt nya syskon precis som vi. Men efter 2 veckor klättrade dom på väggarna och längtade tillbaka till förskolan. 

Svar på tråden Förskola för syskon och bebis hemma?