P30 skrev 2013-01-11 17:47:04 följande:
Jag brukar tänka att kärlek inte är en av- och på-knapp. Det är aldrig så att jag antingen älskar eller inte älskar min partner. Eller mitt ex, eller mina vänner. Det är ju inte så kärlek fungerar, på samma sätt som att ingen människa ju på riktigt bara älskar en åt gången som monogamimyten gör gällande.
Har du ett barn så älskar du det. Får du ett till så älskar du det - och det andra lika mycket.
När barnet vet att du hatar att städa och har hällt ut alla påsar med socker, salt, mjöl, havregryn och kakao över hela golvet känner du dig förmodligen inte sådär jättekär. Men du slutar ju inte älska barnet, du ger ju inte bort det. När du har städat upp och det har gått ett par dagar blir det lättare att känna kärleken igen, när havregrynen slutat fastna mellan tårna.
Jag tror inte att kärlek till barn, vänner och sin partner skiljer sig åt alls. Gentemot partnern kanske det finns lite mer av åtrå förhoppningsvis och kanske andra känslor också, men kärlek till en partner finns i alla fall för mig kvar länge efter att det tagit slut. Inte så att jag vill ligga med min exfru, verkligen absolut inte. Men jag är glad för alla år vi hade tillsammans - och jag är glad för våra gemensamt producerade barn.
När man lever ihop med någon så finns det nog alltid kärlek där. Men frågan är ju - är nivån tillräcklig för att man skall stå ut med allt annat? Oavsett vem man lever ihop med retar man sig på saker. Ens barn kan man ju säga till att de inte får bete sig så, det är svårare med sin partner.
Så - gör en enkel lista - plus och minus. Vad gör dig glad, vad gör dig arg och ledsen?
Skriv ned allt: ekonomi, sex, vänner, bekanta, resor, minnen, prylar, bekräftelse, någon att laga mat till, någon som tvättar åt dig. Hitta sådant på pluslistan som motsvarar något på minussidan och stryk dem, så att de tar ut varandra.
Du kommer inte att gilla resultatet, hur det än blir, men du måste göra ett val.
Valet kan vara: att stanna, att gå eller att förändra något.
Förändringar är jobbiga och det är smart att låta någon annan leda det arbetet: en terapeut.
Den viktigaste förändringen är att våga vara vidöppen, att våga såra, att våga prata och att våga lyssna.
Att inte se diskussionen som en tävling. Att använda NVC eller jag-budskap, att målet är att nå fram, komma igenom, få förståelse, nå en förändring.
Men jag tror att det finns en biologisk skillnad om att jag vill ha min man för mig själv eftersom det är barnens pappa. Jag vill inte ha någon konkurrens och det tror jag beror på att jag vill att han ska ta sitt ansvar för barnen. Du kommer säkert påstå att han kan göra det ändå men jag tror att vissa människor inte klarar av ickemonogama förhållanden. Vet inte om det bara handlar om svartsjuka eller inte men just nu skulle ju inte min man hinna med ytterligare en fru? Har folk för mycket fritid eller?