• Anonym (Hjälp!)

Kan man tvinga en 18åring att bo hos sin pappa fast han inte vill?

Jag bor med min sambo sen 5 år tillbaka, vi har en gemensam son 2,5 år och han har 2 barn sen tidigare 15 och 18 år.
    Mamman och sonen ryker ihop dagarna i ända och mamman kräver nu att vi skall ha honom boende hos oss på heltid för att hon inte orkar.
    Just nu är det meningen att vi skall ha barnen varannan helg dottern kommer till oss då men sonen (18 år) vill inte vara hos oss för att han har sina kompisar i staden mamman bor i (ca 1 mil mellan städerna) .
    18 åringen går fortfarande i skolan men i en ort närmre mamman än oss.

Så frågan är nu om man kan tvinga sonen att vara hos oss varannan helg trots att han är 18 och inte vill vara här.
    Kanske skall tillägga att vi inte har några problem med att ha barnen här varannan helg, utan ringer och verkligen försöker få hit dom.

Mamman är helt galen och ringer oss hela tiden när hon och sonen bråkar.
    Säger att det är min sambos fel att hon hatar sin egen son och anklagar mig för att jag inte låter barnen träffa sin pappa etc.
    Vi har båda fått byta nummer pga alla hennes sms och samtal ( Barnen har såklart våra nya nummer)

Soc är inkopplat och enligt tanten där kan tingsrätten tvinga 18 åringen att bo hos oss till och med på heltid!

Vad gäller egentligen.
    Orkar inte med detta längre. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-06 22:06
    Kan även tillägga att sonen har ADHD vilket gör allt värre då han kan bli arg och relativt aggresiv, och det är enligt mamman också vårt fel

• Svar på tråden Kan man tvinga en 18åring att bo hos sin pappa fast han inte vill?
  • Lena

Ni kan välja vilket boende ni försörjer men ordnar han egen försörjning bestämmer han

• Anonym (Hjälp!)
    Lena skrev 2013-01-06 22:11:43 följande:
    Ni kan välja vilket boende ni försörjer men ordnar han egen försörjning bestämmer han
    Så även om han inte vill komma till oss varannan helg så skall vi åka dit och trycka in han i bilen mot hans vilja? För jag förstår inte hur det rent praktiskt skall kunna gå till när han själv vägrar.
  • Anonym (Hjälp!)
    Lena skrev 2013-01-06 22:14:41 följande:
    Använda pengar som muta?
    Nä det skulle jag aldrig få för mig att göra, Barnen är så grymt bortskämda av sin mamma och har alltid varit det är därför mamman och sonen bråkar, han hotar med saker när han inte får som han vill, går inte upp ur sängen på morgonen om han inte får pengar av henne. Det skulle bara förstöra det hela ännu mer
  • FrökenKanSjälv

En 18-åring är inget barn längre och borde därmed inte kunna dömas till umgänge med sina föräldrar av domstolen.

Tänk om min mamma skulle gå till Tingsrätten för att få en dom på att jag måste hälsa på henne varannan helg. Som 40+are skulle det kännas rätt knäppt.

• Anonym (?)

Jag förstår inte heller, man kan väl inte tvinga en 18-åring att bo hos en förälder? Han är ju myndig och vuxen??
    Däremot så måste ju mamman och pappan gemensamt lösa situationen för sin son och hjälpas åt att få det att fungera. Om han går i skolan fortfarande  så är det väl lämpligt att han bor närmast den. Fungerar inte det måste man ju försöka hitta en annan lösning, men att dom skulle tvinga en myndig person att flytta hem till en förälder dom inte vill bo hos det tror jag inte ett dugg på.

• 2211

Barnen?? Är man 18 år så är man vuxen och är man vuxen så ska man jobba och betala för sig och vill ingen av er ha honom boendes hemma så får han skaffa eget som normala unga vuxna gör.

• 2211
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-01-06 22:16:38 följande:
    Nä det skulle jag aldrig få för mig att göra, Barnen är så grymt bortskämda av sin mamma och har alltid varit det är därför mamman och sonen bråkar, han hotar med saker när han inte får som han vill, går inte upp ur sängen på morgonen om han inte får pengar av henne. Det skulle bara förstöra det hela ännu mer

Vilken jättebebis han är.
  • Anonym

Ni kan inte tvinga honom att bo på något av ställena eftersom han är myndig och bestämmer själv. Om han går i gymnasiet fortfarande har ni dock försörjningsplikt och får se till att erbjuda honom boende. Däremot skulle det eventuellt (men det här vet jag inte säkert) vara nog att ni erbjuder honom boende hos dig, det skulle alltså innebära att han inte får lov att bo hos sin mamma men får lov att bo hos dig. Ni kan fortfarande inte tvinga honom att bo hos dig. Vill han hellre hitta en egen lösning så är detfritt fram för honom.  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 11:30:24 följande:
    Ni kan inte tvinga honom att bo på något av ställena eftersom han är myndig och bestämmer själv. Om han går i gymnasiet fortfarande har ni dock försörjningsplikt och får se till att erbjuda honom boende. Däremot skulle det eventuellt (men det här vet jag inte säkert) vara nog att ni erbjuder honom boende hos dig, det skulle alltså innebära att han inte får lov att bo hos sin mamma men får lov att bo hos dig. Ni kan fortfarande inte tvinga honom att bo hos dig. Vill han hellre hitta en egen lösning så är detfritt fram för honom.  

Exakt. Föräldrarna har ett försörjningsansvar för sonen. Men det är ni som bestämmer utformningen på försörjningen och sonen har rätten att tacka nej om det inte passar eftersom han är myndig. Låter som det skulle vara en bra ide att börja ställa krav på honom. Och eftersom det inte verkar funka särskilt bra hos mamman vore det väl en bra lösning att han istället bor hos er. I samband med flytten skulle ni kunna göra ändringar i hans liv. Typ ställa minimikrav på städning, skolnärvaro, beteende hemma, etc.
Svar på tråden Kan man tvinga en 18åring att bo hos sin pappa fast han inte vill?