Inlägg från: PojkMamma85 |Visa alla inlägg
  • PojkMamma85

nan1 vs. nan2

jag är förvirrad ang NAN1 och NAN2.

Min son (6månader) äter fortfarande ersättning 2-3 mål ersättning om dagen. Han spottar mest ut pure och äter ett mål gröt och sen välling innan natten, resten av målen består av ersättning.

och eftersom NAN2 är näringstillskott har inte den känns rätt eftersom han äter sig mätt på mjölken ännu.
    Och kollade på båda då jag skulle köpa mer, och tyckte att NAN1 kändes mer lämplig!

kan jag ge nan 2 som måltid? Eller är den basserad som mjölk till maten??  Eller ska jag fortsätta ha NAN 1 tills han dissar ersättningen???

• Svar på tråden nan1 vs. nan2
  • PojkMamma85
    3 barns mamma84 skrev 2013-01-06 22:10:02 följande:
    Testa med egen hemlagad pure till honom.
    Sen kan du ge gröt morgon och kväll med.
    Du kan oxå blanda 50/50 nan 1 och 2   
    testade med potatis, mosad bmed lite ersättning och de gick väl lite bättre men inte helt
    jag ger välling på kvällen =) 
  • PojkMamma85
    3 barns mamma84 skrev 2013-01-06 22:16:22 följande:
    Men testa med andra pureer det älskar dom små morötter potatis ha ätor i majs ja allt möjligt
    Ge lite smak med som frysta örter det ger nam nam till dom små i munnen
    Om han inte skulle bli mätt så ge gröt istället på kvällen innan läggdags.  
    Med vällingen sover han hela nätter =)
    Denna kille går emot sina bröder, dom älskade pureer och var matglada, denna lilla är så kräsen :P
    har inte tänkt på å ge smått i munnen, som ärtor, majs har hela tiden tänkt att han är förliten. Små brödbitar har han fått smaka och tuggar bra,
    men de ska jag göra ärtor och majs så man får igång de =)
    Min näst yngsta är 4 år nu så har lixom glömt lite vad man kan ge dessa små, han är ju intresserad av maten vi äter men ändå inte 
  • PojkMamma85
    Aileen Allannah skrev 2013-01-06 22:28:11 följande:
    Det är inte bråttom att han ska äta en massa mat ännu, och jag tror du tänker helt rätt angående ersättningen. Kör på ettan, eftersom det är motsvarande bröstmjölk, och tvåan senare, när han äter mera mat.

Och vill du ge plockmat, så ge större bitar, ärtor och majs är lite för litet för en halvårsbebis. Ge större bitar som han kan gnaga på, och strunta i puréerna, om han inte vill ha.
    Lite så tänkte jag med. att fortsätta med 1a medans han har de som måltider! 

Är de förlitet? har inte börjat ge honom sånt ännu, inte riktigt vågat :S  
  • PojkMamma85
    Aileen Allannah skrev 2013-01-06 23:00:04 följande:
    Det är svårt för en så liten hand att plocka upp ärtor och majs, testa med en bit kokt morot eller gurkstavar eller liknande i stället. Googla blw så får du massor av tips på bra plockmat för små skruttar!
    aha smarthjärna man är du mena så, hehe tänkte mer att jag hjälper han stoppar en i minnen lixom, men ska köpa majskrokar bland annat =)
  • PojkMamma85

nä tänkte mer majskrokar som sysselsättning då vi äter, eftersom han vill vara med =) 
    men annars ska jag googla på vad jag kan ge honom =) 

Svar på tråden nan1 vs. nan2