Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

nan1 vs. nan2

Det är inte bråttom att han ska äta en massa mat ännu, och jag tror du tänker helt rätt angående ersättningen. Kör på ettan, eftersom det är motsvarande bröstmjölk, och tvåan senare, när han äter mera mat.

Och vill du ge plockmat, så ge större bitar, ärtor och majs är lite för litet för en halvårsbebis. Ge större bitar som han kan gnaga på, och strunta i puréerna, om han inte vill ha.

• Aileen Allannah
    PojkMamma85 skrev 2013-01-06 22:32:24 följande:
    Lite så tänkte jag med. att fortsätta med 1a medans han har de som måltider! 

Är de förlitet? har inte börjat ge honom sånt ännu, inte riktigt vågat :S  
    Det är svårt för en så liten hand att plocka upp ärtor och majs, testa med en bit kokt morot eller gurkstavar eller liknande i stället. Googla blw så får du massor av tips på bra plockmat för små skruttar!
  • Aileen Allannah
    PojkMamma85 skrev 2013-01-06 23:20:24 följande:
    aha smarthjärna man är du mena så, hehe tänkte mer att jag hjälper han stoppar en i minnen lixom, men ska köpa majskrokar bland annat =)
    Äsch, nej, då är det lite för litet för att han ska kunna tugga ordentligt. Majskrokar sägs vara bra för motoriken, bland annat, även om det inte är någon näring i det.
  • Aileen Allannah
    LillyLolo skrev 2013-01-07 20:53:36 följande:
    Nan 2 är typ samma som nan 1. Så ge honom det istället.

Så sa min bvc tant
    Om det är samma sak, varför ska man då byta, menar hon?
  • Aileen Allannah
    Airhostess skrev 2013-01-14 15:58:12 följande:
    Nan 1 har mer järn så du kan gott fortsätta ge honom 1:an ett bra tag till.
    Nej, tvåan innehåller mera järn.
  • Aileen Allannah
    Airhostess skrev 2013-01-14 17:49:12 följande:
    Nej det gör den inte alls. Läs på innehållsförteckningen.
    Jag gjorde just det, och tvåan innehåller mera järn än ettan. Per 100 ml färdig ersättning innehåller 1:an 0,67 mg järn, och 2:an innehåller 1,0 mg.
  • Aileen Allannah

Ja, det spelar faktiskt roll, eftersom järnet är en viktig del som barn över 6 månader behöver mer av.

Svar på tråden nan1 vs. nan2