Gå skilda vägar? Relation utan närhet
Jag är man som närmar mig 40 år, sambo sedan 15 år och har en dotter på drygt 6 år. När vi blev föräldrar hanmade allt fokus på barnet och jag och min sambo gled sakta men säkert ifrån varandra. Jag insåg inte vad som hände då och vilka konsekvenser det skulle få att inte vårda sin relation, även om relationen kanske inte direkt var fantastiskt bra innan heller. Nu har det gått så långt att vi inte har någon närhet alls i vår relation sedan 2 år, på sin höjd vänskapliga kramar men inget mer. Jag känner inte någon som helst attraktion längre, vilket hon också vet om. Hon är som en god vän där närhet/sex känns otänkbart. Vi bråkar sällan men har å andra sidan heller inte kul tillsammans längre. Det som håller ihop oss är vårt barn. Det jag funderar över är om jag blir lyckligare av att separera vilket innebär 50% mindre tid med mitt barn om vi skulle ha vartannan vecka. I korta perspektivet känns det som en mycket dålig lösning. Samtidigt finns ju tanken på att det möjliggör en ny relation i framtiden och det är något jag börjar längta efter allt mer. Jag vill att mitt barn ska få en trygg och "lycklig" uppväxt och allt sådant, men helst vill jag ju vara lycklig själv också. Vi har diskuterat att ta extern hjälp (typ parterapi) men det har inte blivit av ännu, frågan är om det kan hjälpa när det gått så här långt?
Jag förmodar att jag inte är först i världen i denna situation... Någon som är i samma sits, eller kanske t o m tagit steget och separerat?