• Solkattan

    MA ... när kommer blödningen ?

    Kanske ingen "lätt" fråga att svåra på.. men kanske nån kan berätta hur det var för er? Den 18 dec var vi på vul i v 7+0 (ivf graviditet). Inget synligt foster o hinnsäck på ca en cm. Hcg värde på 13900 (ca). Den 3:e Jan återbesök. Fortfarande inget foster. Rund o fin hinnsäck på en cm. Hcg värde sjunkit till något på 9000. Inte ett tecken på blödning ännu. När sjutton kommer blodet ? Har ångest för att åka till jobbet imorgon. Kommer det bli en störtflod?? Sjunker hcg i samma takt ? Från 13900 till 9000 på dryga två veckor ? Betyder det att nån kan kalkylera med en minskning på 4000 till 5000 per vecka ? Måste hcg ner till under 100 eller nåt för att blödning ska komma igång ?? Snälla någon med erfarenhet .. berätta er story om MA !!!

  • Svar på tråden MA ... när kommer blödningen ?
  • melea

    Jag har haft 2 ma och fått tabletter båda gångerna för att jag ville inte vänta. Det kan ta lång tid, men nu går ju ditt hcg ner så då har ju kroppen fattat att det ska ut iaf. Jag har även haft ett spontant missfall. I inget av fallen fick jag en störtblödning, började med en kramp, och sen på toa kom blödning, men nattbindor har räckt alla gångerna för mig. Förstår att det känns väldigt jobbigt att vänta och dessutom gå till jobbet. om det nu är ett konstaterat MA så kan du be om cytotecbehandling eller skrapning om du hellre vill det. Hcg halveras på 2 dagar efter att man fått missfall, så det går fort ner i början.

  • Vattenmelon

    Jag börjar med att beklaga missfallet Solkattan! Det finns inga ord som tröstar, men jag vet hur jävligt det känns. Beklagar också dina missfall melea, hoppas du får en liten som stannar kvar snart!

    Jag fick den 21/12 på vul veta att vår efterlängtade graviditet (försökt i nästan två år) avstannat. Skulle varit i vecka 10 men fostren hade dött i vecka 5 och 7. Eftersom de varit döda så länge utan att kroppen stött ut dem beslutade vi i samråd med läkaren om en skrapning. Ville inte ta cytotek då jag hört att hälften ändå måste skrapas. Lika bra att göra det på en gång tyckte jag. De få dagarna jag väntade med fostren kvar i mig tyckte jag var sjukt jobbiga. Vi hade planerat att göra skrapningen efter nyår, men jag klarade inte att vänta så länge så det gjordes den 27/12.  hCG-halterna mättes aldrig, inte vad jag fick veta i alla fall. Jag blödde rätt mycket första dygnet. Använde nattbindor och bytte varannan timme ungefär. Men det minskade snabbt och efter tre-fyra dagar övergick blödningen från mest rent rött blod till mer mensliknande blödning. Nu är det 11 dagar efter skrapningen och jag har bara bruna spottings kvar och klarar mig med trosskydd.

    Jag vet inte om det stämmer, men det kan tänkas att melea har rätt i att din kropp ändå fattat att det är kört då hCG går ner. Det bästa är ju om kroppen tar hand om det själv, men är du osäker eller tycker att väntan blir för jobbig råder jag dig att ta kontakt med kliniken där du fick diagnosen och ta en diskussion med dem om hur du ska göra.

    Lycka till och kram!


  • Gaaaa

    Jag var i v. 5 (ivf) och efter småblödningar under en vecka så kom "störtfloden" och allt kom ut.
    Det är så olika!!

  • Solkattan

    Tog ett veckoindikatorstest precis. Fortfarande 3+. Vilket jag fått fram på nätet betyder ett hcg på över 2000... Gick på massage på lunchen idag. Massören masserade en hel del i ryggslutet. Hoppas det kan trigga igång missfallet... Känns så sorgligt när man tänker på att imorgon skulle jag gått in i vecka 11 (10+0)...:(. Tack för alla fina svar... :)

  • Pimpinellan

    Om man inte får Cytotec kan det dröja flera månader tyvärr. Inte alldeles ovanligt att komma på RUL runt v16 och barnet dött v.5-6! Du borde sjävklart fått tid för piller,annars lär du få vänta. Jag blödde inte en droppe på de nästan 4 veckor det tog innan allt kom ut med våld,d.v.s med hjälp av Cytotec 2 ggr. Hade inga känningar alls av m.f,jag hade kunnat gå mycket längre om jag inte gjort VUL och sett det döda barnet.

Svar på tråden MA ... när kommer blödningen ?