• Anonym (hjälp)

Måste man gå upp i vikt när man slutar röka?

Jag har precis slutat röka och är även mitt uppe i en viktminskning. Har gått ner 20 kg och ska gå ner 20 till. Kommer jag nu att gå upp i vikt bara för att jag slutat röka? Jag äter inte annorlunda än tidigare (800-1000 kcal per dag de senaste 6 månaderna) och småäter inte för att ersätta ciggen. Men jag har hört nåt om att nånting i ciggen ökar fettförbränningen så att den kommer att minska när jag slutat och därför kommer gå upp i vikt?? Nån som vet? Kan jag fortsätta gå ner i vikt om jag fortsätter äta som jag gör eller måste jag äta ännu mindre?

• Svar på tråden Måste man gå upp i vikt när man slutar röka?
  • Bitchos

Du äter redan för lite. Minska absolut inte! Vissa fortsätter att gå ner ändå trots rökstopp. Ämnesomsättningen blir sämre när man slutar men det stabiliserar sig efter ett tag. Du bör nog fundera på att öka kaloriintaget. Kolla upp hur mycket man bör äta per dag.

• Anonym (hjälp)

Kan nog inte öka kaloriintaget, kör efter dukan dieten och där ska man äta proteiner tills man är mätt och det gör jag... Orkar inte äta mer än vad jag gör :/ 
    Hoppas på att inte gå upp... men är det nikotinet eller nåt annat som har med ämnesomsättningen att göra? 

• Bitchos

Det är ämnesomsättningen som minskar. Om det har något med nikotinet att göra vet jag inte. Men som sagt, jag har haft vänner som slutat röka samtidigt under diet och de har ändå fortsatt ner (om de haft något att ta av). De vänner som varit smala från början, inkl. jag själv gick upp i vikt. Fast för mig efter något år rasade jag igen. Det är helt individuellt.
    Bra om du känner dig mätt och har tillräckligt med energi av din diet.

Svar på tråden Måste man gå upp i vikt när man slutar röka?