• Anonym (orolig)

    Hur få en 5-åring att hantera besvikelse?

    Har en flicka som fyller 5 år till våren. Jag behöver råd angående hur jag kan hjälpa henne att hantera besvikelser. Om saker och ting inte blir som hon har förväntat sig så blir hon vad jag tror är besviken men uttrycker det i ilska. Det gör det ibland svårt för hennes med kompisar då hon blir vrålarg om de inte vill leka samma lek, om presenten hon fick inte riktigt var den hon önskade sig osv. Hon är inte bortskämd och är förutom det vanliga trotset så go och omtänksam. Kan det vara att det är besvikelse hon känner egentligen, att hon har målat upp en bild innan hur det ska vara?

    Hur ska jag hjälpa henne att hantera detta och framför allt hur kan jag få henne att förstå att man inte alltid kan visa sina känslor hur som helst? Väldigt pinsamt och jobbigt när hon öppnar ett paket och vrålar att den var ful det var ju inte den färgen hon ville ha osv. Efteråt kan hon lugnt berätta för mig att hon blev ledsen för att hon hade velat ha en annan färg tex. Likadant när hon leker med kompisar, hennes bästis är ovillig att någonsin leka något min dotter vill såvida inte hon vill det. Jag försöker få min dotter att förstå att de kanske först kan göra vad kompisen vill och sen vad hon vill men det är svårt. Hennes bästis struntar i det och går iväg och gör vad hon vill då blir min dotter ledsen och besviken (men visar det med att skrika och säga tex dumma) vilket jag inte kan acceptera. Hur ska jag gå tillväga? 

  • Svar på tråden Hur få en 5-åring att hantera besvikelse?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att vi som vuxna har lärt oss och är alltför inställda på att det inte är OK att visa vad man känner. Detta bidrar till att vi håller tillbaka och stänger inne känslor så att de i stället yttrar sig som symtom av olika slag.
    Din lilla flicka visar ännu sina känslor av besvikelse tydligt när hon upplever dem.
    Självklart försöker vi som föräldrar att lära barnen att moderera uttrycken för känslorna genom att t ex säga att den som ger en present ju ville vara snäll och kanske i sin tur blir ledsen när hon säger att presenten hade fel färg. Dvs barnet lär sig att vara empatiskt och känna in hur andra reagerar. Detta är en lång träning.
    Men att försöka få henne att hela tiden låta kompisen komma i första hand och bara vara tyst om orättvisan i det tycker jag inte är något att sträva efter. Självklart blir hon besviken och behöver uttrycka det på något sätt. Då hjälper du henne att ta sig själv på allvar och inte förneka sitt inre liv.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur få en 5-åring att hantera besvikelse?