• godismonstret

När pottträna

När brukar man börja potträna sitt barn?=) Och finns det några bra tips vid potträningen?=)

• Svar på tråden När pottträna
  • kixan

Så snart man vill/ids, det finns ingen mening att vänta. Jag rekommenderar ec om du har ett mindre barn och har du ett större barn ska oh crap potty training tydligen vara bra, men det har jag inte provat på mina barn eftersom vi ec:at.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Busflickan

Vanligt är nog att man börjar runt 2-3 år. Det är lättare med barn som kan kommunicera.

• fågelungarna

Man kan aldrig börja för tidigt. Skrattande Även om man inte kör ec fullt ut, så har man allt att vinna på att låta barnet bli van vid potta redan under bebisåret, eller i ettårsåldern. De kissar ofta strax efter de vaknat, så sätter man dem på potta/toa då, så kommer det ofta kiss. Beröm inte, utan konstatera glatt "nämen titta, det kom ju kiss!!!". Då kopplar barnet snabbt att man kan kissa när man sitter på potta/toa. Ser man att det är bajs på gång, kan man också försöka ta barnet till toa i stället för att stå och titta på när det bajsar i blöja. Lättare att torka och spola, än att byta kladdig bajsblöja med potentiellt motspänstig ettåring. Upprätthåller man den miniminivån, att få några bajs- och kissträffar per dag eller vecka, så har man det sannolikt betydligt lättare att potträna sitt barn redan i 1,5-2-årsåldern.

Väntar man till 2,5-3-årsåldern med potträning får man ofta jobba emot "trotsåldersutbrott", och barn i den åldern är sällan förtjusta i förändringar, varför intresset för att sluta med blöja ofta inte är särskilt stort.

• caaroooline

våran son har aldrig varit intresserad utav potta/toa, å han vägrar vara utan blöja. 
    Men nu när han vart närmare 3 så vill han kissa på pottan / toan. Han kommer å säger att han måste kissa, vilket ja tkr är jätte bra.
    Han bajsar inte ännu, då måste han ha blöja. så det är något vi försöker få honom att våga göra.
    Gör han det en gång så inser han nog att det är bättre å göra de på toan än i blöjan =) 

besök även min blogg :) mammastheodore.blogg.se
  • Pralina 81

Jag började rutinpotta när dottern var runt 7 månader. Satte hennepå morgonen och efter varje amning/måltid. Det gick superbra och vi fångade nästan allt bajs i pottan samt morgonkisset + 1-2 kissningar per dag. Jag började jobba när hon var 9 månader och min sambo fick inte potteriet att fungera. Nu går det inte alls för hon ställer sig upp eller kryper iväg om man sätter henne. Funderar på en toaring istället för då kan hon inte krypa iväg. Tänkte ta tag i det i vår med att träna att gå på toa/potta då hon är 1,5 år. Jag tror att man kan ha potta från när dom är ganska små, det är nog bra att få in det som en tidig rutin.

• fågelungarna

Pralina 81, läs på blojfribebis.se om tips kring EC. Kanske man kan hålla henne i "grodposition" över toan i stället, eller att hon sitter helt vanligt på toan t ex, eller ha någon rolig leksak vid pottan. Mina har tidigt (dvs kring året) suttit som vanligt på toa utan bekymmer.

För övrigt har jag också bara hört positivt om "Oh Crap potty training" som Kixan skrev om. Det är copyrightmaterial man köper som e-bok för ca 100 kr. Man får ett tillvägagångssätt för blöjavveckling på tre dagar, och massor av tips för ev problem som dyker upp. www.jamieglowacki.com/

• miljarden

Hm, fågelungarna, har du testat oh crap?
    Skrev just en tråd om hur man blir av med de sista kissolyckorna hos ett blöjfritt barn och läste nu detta och undrar ifall det kan vara något?

• fågelungarna

Men tydligen så rekommenderas metoden i nya versionen av ECsimplified just till EC-barn som inte riktigt uppnår sista steget att bli tillförlitligt torra på egen hand.

• miljarden

Kanske borde testa då. En hundring är ju inte så mycket att offra ifall det skulle visa sig inte fungera heller. Återkommer med recension om jag gör det!

• fågelungarna
    miljarden skrev 2013-01-08 10:23:47 följande:
    Kanske borde testa då. En hundring är ju inte så mycket att offra ifall det skulle visa sig inte fungera heller. Återkommer med recension om jag gör det!
  • fågelungarna

Nej, det är märkligt tycker jag att info om EC inte tillhandahålls av t ex BVC, på 1177.se och liknande. Inte för att alla tvunget måste praktisera det, men alla borde faktiskt få chansen att själv göra ett aktivt val kring det hela. Jag har använt ec och tygblöjor. Engångsblöjor i enstaka fall, t ex vid resor. Till mina två barn har det gått åt sammanlagt 5-6 blöjpaket. Billigt och bra, och tidigt torra ungar. Fast visst kan det vara besvärligt att ec:a med, det ska jag inte förneka. Å andra sidan blir även det en rutin i vardagen.

Hoppas det går framåt! Ni kan även prova med toa direkt, eller att hålla barnet i "grodposition", dvs så som man brukar hålla barn som ska kissa utomhus, över toa eller en grovvask eller vad som kan passa i ert hem.

• godismonstret
    fågelungarna skrev 2013-01-13 20:40:52 följande:
    Nej, det är märkligt tycker jag att info om EC inte tillhandahålls av t ex BVC, på 1177.se och liknande. Inte för att alla tvunget måste praktisera det, men alla borde faktiskt få chansen att själv göra ett aktivt val kring det hela. Jag har använt ec och tygblöjor. Engångsblöjor i enstaka fall, t ex vid resor. Till mina två barn har det gått åt sammanlagt 5-6 blöjpaket. Billigt och bra, och tidigt torra ungar. Fast visst kan det vara besvärligt att ec:a med, det ska jag inte förneka. Å andra sidan blir även det en rutin i vardagen.

Hoppas det går framåt! Ni kan även prova med toa direkt, eller att hålla barnet i "grodposition", dvs så som man brukar hålla barn som ska kissa utomhus, över toa eller en grovvask eller vad som kan passa i ert hem.
    tack för rådet!=)
  • Pralina 81
    fågelungarna skrev 2013-01-07 21:00:04 följande:
    Pralina 81, läs på blojfribebis.se om tips kring EC. Kanske man kan hålla henne i "grodposition" över toan i stället, eller att hon sitter helt vanligt på toan t ex, eller ha någon rolig leksak vid pottan. Mina har tidigt (dvs kring året) suttit som vanligt på toa utan bekymmer. För övrigt har jag också bara hört positivt om "Oh Crap potty training" som Kixan skrev om. Det är copyrightmaterial man köper som e-bok för ca 100 kr. Man får ett tillvägagångssätt för blöjavveckling på tre dagar, och massor av tips för ev problem som dyker upp. www.jamieglowacki.com/

Tack för tipset! Kanske ska börja igen. Det är ändå kallt nu så vi är ju inte ute lika mycket.
Svar på tråden När pottträna