• nymamma12

hur natta 4,5 månaders...

Min lilla skatt på 4,5 mån, har vart lite bökig med sömnen sen start plus att jag är otroligt lättväckt så jag har nästan alltid fått gå och lägga mig vid 20 med honom för att orka med dagen efter. I starten bökade han och lät mkt men sen blev det bättre med nätterna med två amningar och lite lugnare.
    Nu är det täta uppvak igen... 
    Nu är ju problemet att han är van vid att jag alltid ligger breve ( han ligger i en sidosäng brevid min sambo) men jag har ju alltid vart där för att lägga en hand på honom om han vaknat i en sömnskarv osv eftersom vi lagt oss samtidigt.
    Nu vill jag kanske få lite tid själv efter att ha nattat honom, men han vaknar alltid efter 30, 45 min och blir klarvaken när han märker att ingen av oss är i sovrummet.. sen är det rock n roll och han är pigg igen..

Hur nattar ni era små? jag hade tänkt att han skulle få egen säng nu, i vårt sovrum, så att han inte störs av oss plus att jag kanske får mer sömn då han inte ligger mellan oss halva nätterna som han gör nu. Har sett att min sambo väkt honom flera ggr när han "bökat" runt . 

Sen, kanske jag hat gjort misstaget, men vi har allid sövt honom i en gungstol eller på pilatesboll, det och vagn är det enda sättet han kan somna på. Så HUUUR ska jag få hnom att somna i egen säng? är han för liten kanske för det..?
    Plus, detta med att han alltid måste vaggas, hur får jag bukt med det? Vill att han ska kunna somna rofyllt, inte studsandes på en boll... och min rygg säger AJ nu....

• Svar på tråden hur natta 4,5 månaders...
  • La Lola

Hedda nattades i famnen på nån av oss i soffan framför Tv.
    Sen låg hon i soffan o sov tills jag gick o la mig. Så gjorde vi tills hon var 2 år (då började hon nattas i vår säng).
    Vi samsover än idag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • nymamma12

ok

Tyvärr sover jag så dåligt med lillen i sängen, så egen säng är ett måste snart... 

• Alexi

Men kan han inte sova i soffan med er på kvällarna i några månader. De sover ju betydligt stabilare kvällstid är min erfarenhet när de blir lite större, typ framåt 8-9 månader. så innan dess är det oerhört mycket enklare att inte försöka lägga dem i eget rum för mycket.

• nymamma12

Kan prova.. Men tror han väcks av tv och oss och kanske tror att det bara var en vilostund...?

• Alexi

Gör det något då? Vårt andra barn var med oss i soffan till 6-8 månader, han sov, ammade, sov och var kanske vaken en stund. Jättebekvämt att slippa springa ut och in i ett sovrum.

• nymamma12

När han väl vaknar blir han mr pigg och det finns inte en tutte i världen som kan få honom att somna igen;)
    Måste vara mörkt och ha täcke runt sig.. Svår liten kille...

• Höstbebis2010

Min lilla är 3½ månad och i en månads tid nu har vi sett till så han är vaken 2-2½ timme innan läggdax på kvällen, sitter sen i vår säng och ger honom mat, han somnar oftast inte då utan när flaskan är slut så lägger vi ner honom i sin säng och sen brukar jag lägga mitt huvud precis bredvid honom och ha en hand på honom tills han somnat och sen sover han för natten. Vaknar han till nån gång så springer vi till honom så fort som möjligt och gör samma sak igen, pratar inte med honom utan bara finns riktigt nära men ändå inte får komma upp i famnen, om han inte vaknar och är ledsen såklart, då tar vi upp honom en stund och tröstar för att sen lägga ner honom igen. 
    Samma rutiner varje kväll och varje natt OM han nu vaknar nån gång har gjort att vi har enkla sövningar och att han sover bra i sin säng. Gjorde samma med storbror och han har alltid legat tryggt i sin säng med. 

• nymamma12

Tack för tips!:)ska prova...
    Men han är så sprallig av sig oftast, svårare för oss att få honom att slappna av ju större han blir:( benen sparkar och han ligger aldrig still;(... Som om han är övertrött , men endast vart uppe 2-2,5h innan läggdags..

• Mixan
    Höstbebis2010 skrev 2013-01-08 11:06:11 följande:
    Min lilla är 3½ månad och i en månads tid nu har vi sett till så han är vaken 2-2½ timme innan läggdax på kvällen, sitter sen i vår säng och ger honom mat, han somnar oftast inte då utan när flaskan är slut så lägger vi ner honom i sin säng och sen brukar jag lägga mitt huvud precis bredvid honom och ha en hand på honom tills han somnat och sen sover han för natten. Vaknar han till nån gång så springer vi till honom så fort som möjligt och gör samma sak igen, pratar inte med honom utan bara finns riktigt nära men ändå inte får komma upp i famnen, om han inte vaknar och är ledsen såklart, då tar vi upp honom en stund och tröstar för att sen lägga ner honom igen. 

Samma rutiner varje kväll och varje natt OM han nu vaknar nån gång har gjort att vi har enkla sövningar och att han sover bra i sin säng. Gjorde samma med storbror och han har alltid legat tryggt i sin säng med. 

Jag är nyfiken på hur du håller din lilla vaken? Har försökt själv men min somnar där han vill och är vaken en gång i timmen hela natten
  • Höstbebis2010
    Mixan skrev 2013-01-08 21:02:21 följande:

Jag är nyfiken på hur du håller din lilla vaken? Har försökt själv men min somnar där han vill och är vaken en gång i timmen hela natten
    "Underhåller" honom genom att leka och busa med honom, pratar hela tiden. Men sånt är ju säkert olika med barn, båda mina barn har haft svårt att bara somna och har krävt sövning. Ganska lyxig då de börjat sova hela nätter tidigt, min första började sova hela nätter vid 1 månad och min lilla nu började sova hela nätter när han var 2 månader.
  • jwrh

Hur sover han i vagnen? Kan han sova i den så ni kan vagga honom lite om ni märker att han börjar vakna till tills ni går och lägger er? Annars så började vår son sova mkt bättre på nätterna när han började somna utan vaggningar och buffningar, men det gjorde han rätt nyligen och han blir 10 månader nu. Då gjorde vi så att vi gav honom flaska i sängen sen låg vi hos honom tills han somnade, det tog 1,5 timmar första gången (så länge har vi aldrig försökt innan) och han for runt som en vilde och härjade. Vi tröstade så klart om han var ledsen. På några dar kom vi ner till att det tar 1-15 minuter och han ligger bara och bökar lite. Sen sover han oftast 12 timmar med endast ett uppvak, innan vaknade han ofta flera gånger på kvällarna innan vi gick och la oss (vi samsover). Kom ihåg att sömnen förändras ständigt, oftast till det bättre :)

• nymamma12
    jwrh skrev 2013-01-08 23:54:56 följande:
    Hur sover han i vagnen? Kan han sova i den så ni kan vagga honom lite om ni märker att han börjar vakna till tills ni går och lägger er? Annars så började vår son sova mkt bättre på nätterna när han började somna utan vaggningar och buffningar, men det gjorde han rätt nyligen och han blir 10 månader nu. Då gjorde vi så att vi gav honom flaska i sängen sen låg vi hos honom tills han somnade, det tog 1,5 timmar första gången (så länge har vi aldrig försökt innan) och han for runt som en vilde och härjade. Vi tröstade så klart om han var ledsen. På några dar kom vi ner till att det tar 1-15 minuter och han ligger bara och bökar lite. Sen sover han oftast 12 timmar med endast ett uppvak, innan vaknade han ofta flera gånger på kvällarna innan vi gick och la oss (vi samsover). Kom ihåg att sömnen förändras ständigt, oftast till det bättre :)
    Låter som min... Vi ska ta in spjälsängen ikväll, ta ned ena sidan mot min sambo. Börja med rutiner såsom läsning en sång och sen lägga oss brevid honom tills han somnar. Kan ju ha tur att det går fort och han lär sig att nu är det sovdags när vi gör detta. Sen att han ska fortsätta sova, det är ju intressant Efter första amningen är han pigg igen, men det är väl bara att göra likadant då? Även hur pigg han är mitt i natten....
  • hannis

Lägg honom i vagnen på kvällen och låt honom ligga där tills ni går och lägger er? Vaknar han så får han vara vaken tills han blir trött igen. Min son somnade inte för natten så tidigt som 20.00 i den åldern utan han sov en sväng runt 18.30-19.00 och var sen vaken till 21.30 då han somnade för natten.

• happy in hell

Båda våra har också haft sista "dagvilan" vid 18-tiden och sedan varit vakna till ca 22-23 när de var riktigt små. Det gick ju prima med första men med andra var man allt lite stressad eftersom storebror då hade börjat vakna vid 05. Inte särskilt långa nätter... Min erfarenhet, baserat på endast två barn men i alla fall, är att det är näst intill omöjligt att styra barnens sömn. Det är oändligt mycket vilsammare att bara hänga med. Lycka till med den lille!

Svar på tråden hur natta 4,5 månaders...