• Sara 86

13 månaders som krånglar på nätterna, tips?

Har en 13 månaders pojke som sover kasst på nätterna, alltid gjort. dock lite bättre sen vi bytte spjälsängen mot en växasäng.
    Han sover max 1 timmer på dagen, så jag känner att dra ner mer där går inte. Han somnar runt 19,30-20, somnar i sin säng och sover kanske 3 tim i sträck där sen börjas det, sen så kan han hålla på varannan timmeroch vakna och skrika och bara klänga upp i famnen på oss. Har testat allt möjligt känns det som, låta honom sova inne hos oss när det är som oroliigast men då ska han ligga uppe på mig och bara bökar runder ändå och det går inte, ohållbart.
    Han har förkylningsastma med så när den är som värst så sover han ännu sämre.  Har testat att ha nattlampa men inte någon förbättring där heller. 
    Hjälp vad ska vi göra? tips ideér mottages tackasamt.  BVC tycker inte det är något direkt och kan inte ge några tips.

Inskolning på förskola börjar i veckan, se om det kan ha någon skillnad, men i början tror jag inte det då det är mycket nytt och det i sin tur kan ge lite sömnproblem med kanske.

• Svar på tråden 13 månaders som krånglar på nätterna, tips?
  • Kickan76

Hej, Jag har samma problem med min dotter på 13 månader fast har sovit ganska ok innan. Senaste månaden så har hon börjat vakna flera gånger per natt, ställer sig upp och gråter. När jag lägger ner henne med napp och filt så blir hon genast tyst och känns lite som om hon ibland nästan sover när hon ställer sig upp. Sen kanske hon sover ett tag igen eller så blir det som i natt, hon var mer eller mindre vaken i 1-2 timmar från kl 01.00. :( Hon sover i sin spjälsäng bredvid min säng. Har en son på snart 3 år som på sätt och vis var likadan vid samma ålder men han somna om varje gång han fick nappen men ibland fick man springa ett par gånger per natt. Min son började sova i eget rum vid 14 månadersålder och det gick riktigt bra. Han har nästan alltid sovit bra. Som det är nu med dottern så kommer hon inte kunna sova i eget rum på länge känns det som. Själv känner jag att det inte är så mycket att göra mera än att vänta ut det......eller? Vill inte lyfta över henne i vår säng eftersom jag inte vill att hon ska lära sig att hon får så fort hon vaknar, vill att hon ska lära sig somna i sin egna säng och känna sig trygg med det. Hon sover ju trotts allt redan nära mig och ibland så låter jag min hand ligga inne hos henne ett tag tills hon somnat men så kan ju inte jag sova. Sen ska det ju nämnas att sonen nu sen han har en riktig säng och kan gå upp kommer in till oss nästan varje natt och då är sängen redan full. :( När jag tittat runt lite här och googlade på ämnet så såg jag att många hade detta problem med just barn som var runt 1år, kan det kanske vara så att det händer så mycket just under den åldern att det stör deras sömn en del? Kan det vara så att det är en utveklingsfas dem är i som är lite jobbigare? Hade ju liknande problem som sagt med sonen men inget så här och heller inget jag då så klart reagerade så värst på. Min dotter är också mycket mera för att mysa och gosa än vad min son va så det kan ju också påverka att hon vill ha närhet mera när hon vaknar på natten. Som sagt så skulle jag också vilja veta om det fanns en orsak och hitta ett sätta att få oss alla att sova, för detta gör ju att även sonen vaknar till hennes gråt och sover då dåligt. Men tror fortfarande på att det är en fas och att man måste bara orka vänta ut den! Hoppas det i alla fall!!!!!

Svar på tråden 13 månaders som krånglar på nätterna, tips?