• Totoro

Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan

Hej min familj har en jobbig situation.
    Vi har en hund på 7 månader som äter kattbajs ifrån kattlådorna.
    Första gången vi märkte det så  tog vi han i nackskinnet och titta han i ögonen och sa nej.
    Sedan fick han ligga i ett hörn och skämmas tills vi sa åt han att han fick gå där ifrån.
    Vi placerade även kattlådorna på högre höjd så han inte skulle kunna ta sig upp.
    Problemet är att nu vet han att han kan ta sig upp och så fort han tror att han är ensam hemma så hoppar han upp där och går in i den ena lådan och står där och äter katternas avföring.
    Det är ju absolut inge bra att han äter kattbajs.
    Han jagar även bort katterna snabbt efter att dom varit på sin låda och gjort sina behov.
    Vi Har två katter och två kattlådor.
    Vi rensar där varje dag men när det väl finns bajs där inne så är han där och smaskar.
    Vi kan inte gå och passa på lådorna så fort katterna har varit där för att undvika att hunden är där och gottar sig.
    Så vad kan vi göra för att hunden slutar äta ifrån lådorna..
    Vad är det som lockar hunden till att göra detta?
    Ena kattlådan står på en låda som är ca 50 cm hög den andra har vi fått placera vid fönsterbrädan hade båda fått plats så hade de fått vara där hur ofint de än ser ut. Snart ska vi flytta till en annan bostad och då kommer vi inte kunna ha kattlådorna placerade på detta vis. Och jag vill inte heller ha det så fult placerat. 
    Hur får jag hunden att fatta att det är fel det den håller på med.
    Hur mycket man än fyar och sätter han i skamvrån så bryr han sig inte ett smack.  

Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Svar på tråden Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan
  • 1022

Har en kille här hemma som gör samma sak. Spelar ingen roll vad man gör.
    Jag har insett att kattbajs helt enkelt är en form av deliktess som han har svårt att motstå.
    Jag satte hasp på toa dörren så att bara katterna tar sig igenom men nu har vi bytt till nya dörrar och nu planerar jag att sätta en kattlucka på den istället!

Tänk dig själv att placera en godis skål i ett rum med småungar och försök få dem att låta bli att äta:) Bättre att försöka komma på andra lösningar!
    Skäll inte på hunden, han klarar helt enkelt inte av att behärska sig!

Lycka till!

• Totoro
    1022 skrev 2013-01-08 03:20:13 följande:
    Har en kille här hemma som gör samma sak. Spelar ingen roll vad man gör.
    Jag har insett att kattbajs helt enkelt är en form av deliktess som han har svårt att motstå.
    Jag satte hasp på toa dörren så att bara katterna tar sig igenom men nu har vi bytt till nya dörrar och nu planerar jag att sätta en kattlucka på den istället!

Tänk dig själv att placera en godis skål i ett rum med småungar och försök få dem att låta bli att äta:) Bättre att försöka komma på andra lösningar!
    Skäll inte på hunden, han klarar helt enkelt inte av att behärska sig!

Lycka till!
    Borde finnas andra lösningar än att låta han få smaska på så där. 
    Kan inte heller sätta en hasp för dörren då katterna är större än hunden.
    Har en blandras mellan dvärgpudel och dvärgpincher.
    Så han är väldigt liten och en utav våra katter är rätt knubbig så man kan inte göra mellanrummet för litet för då kommer inte knubbisen in.

Grejen är den att hunden nöjer sig inte med att smaska på bajset. Han ska även lägga det i sin mys korg där det ligger och luktar. Jag kan inte va i närheten av kattbajset då jag är gravid och det finns en risk för parasiter.

Och skälla det måste man göra. Man kan inte låta en hund gå och smaska skit utan att han får skäll för det.
    Jag skulle nog skälla på mina små barn om de tog godis utan lov. Det går i alla fall att få ett barn att låta bli godiset. Men när det gäller hunden verkar man inte få någon reaktion på förändring.

Kan det inte bero på att hunden saknar någon viss näring?
    Det sägs väl att om hunden äter sin egna skit så saknar den någon näring.
    Jag hade även en hamster när jag var liten som älskade att snaska på sina svarta kottar.
    Men så fort jag bytte till ett bättre foder så sluta hamstern äta bajs.
    Men vår hund får royalcannin foder och det ska väl vara bra för hunden?  
    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Lian Kesko

En av anledningarna till att hundar äter bajs kan vara brist på vitaminen biotin.
    sv.wikipedia.org/wiki/Biotin

Biotin finns bland annat i äggula och det är viktigt att man separerar äggulan från vitan, då äggvitan motverkar gulan. 

Sen kan dem ju äta bajs för att det är smaskigt kanske, vad vet jag. Men mina hundar slutade äta bajs när de fick biotinberikad mat.

• mlinz

Royal Canin är inte så bra trots att det är dyrt :) eukanuba kostar ungefär lika och är bättre. Min hund brukade också sno bajs men nu när jag tänker efter har hon inte käkat bajs sen jag bytte till eukanuba /)

• 1022

Nej det är klart, tar han/äter när du ser så ska du ju banna honom men jag tänkte mer på att det är verkningslöst att banna dem efter att skadan resan skett. Och det där med barnen var väl snarare en liknelse:)

Våra hundar äter eukanuba och ägg-gula mellan varven men de är lika glada i kattskit för det:(

• Totoro
    mlinz skrev 2013-01-08 03:39:52 följande:
    Royal Canin är inte så bra trots att det är dyrt :) eukanuba kostar ungefär lika och är bättre. Min hund brukade också sno bajs men nu när jag tänker efter har hon inte käkat bajs sen jag bytte till eukanuba /)
    Fasen de fodret måste jag kolla upp :) 
    Tack så mycket för hjälpen :)
    Lian Kesko skrev 2013-01-08 03:38:33 följande:
    En av anledningarna till att hundar äter bajs kan vara brist på vitaminen biotin.
    sv.wikipedia.org/wiki/Biotin

Biotin finns bland annat i äggula och det är viktigt att man separerar äggulan från vitan, då äggvitan motverkar gulan. 

Sen kan dem ju äta bajs för att det är smaskigt kanske, vad vet jag. Men mina hundar slutade äta bajs när de fick biotinberikad mat.
    Jag brukar ge hunden ägg gula då jag ger våra katter det också. Trodde det mest var för pälsens skulle de skulle moffa ägg gula. Men likt förbannat moffar han skit för de :( 

• Lian Kesko
    Totoro skrev 2013-01-08 03:47:25 följande:
    Fasen de fodret måste jag kolla upp :) 
    Tack så mycket för hjälpen :)

Jag brukar ge hunden ägg gula då jag ger våra katter det också. Trodde det mest var för pälsens skulle de skulle moffa ägg gula. Men likt förbannat moffar han skit för de :( 

Det kan vara ett valpbeteende också men det skulle kunna vara någon form av annan näringsbrist så en förändring av foder skulle kunna vara lösningen också. Nästan all bajs innehåller ju näring och det är vanligt bland hundar att de föredrar halvsmält "mat". Tungan ute
  • Hallonmumsan

Testa att byta kattsand till nån parfymerad sort som everclean med doft eller kristalsand.

• Fryspåse

De flesta hundar älskar kattbajs, på samma sätt som de älskar hästbajs och i många fall även människobajs.

Det enda du kan göra är att erbjuda den ett alternativ som hunden värdesätter mer än kattbajset.

Gör en jämförelse med något som har stort värde för dig, låt säga 10.000 kr. Om du tar 10.000 kr och du får ett FY för det kanske du blir ledsen just då. Men nästa gång det ligger 10.000 kr framför dig så lär du ju ta dem igen.
    Men om det ligger 10.000 kr framför dig, men du istället blir erbjuden 100.000 kr om du låter bli de 10.000 kr, så kommer du nog välja de 100.000 kr, eller hur?

Lär din hund att om den låter bli kattbajset, så får den iställer något den verkligen älskar.

• Apopan

Min hund är rätt kräsen med godis och mat, och tar sällan ätbara saker från golv och mark, och om det är något han vill ha så "frågar han först". Men när det kommer till kattbajs så är han hopplös, så jag har också varit på jakt efter en lösning på problemet då han värderar kattbajs skyhögt. Det är liksom godast i hela världen.
    Nu har vi inte katt hemma, så det är ju lätt att hålla reda på honom när han väl är i närheten av det. Men med tanke på hur mycket han älskar kattbajs så hade jag slängt in en kattlucka på toalettdörren eller något om jag haft kattlåda hemma.

Kan ju påpekas att vi promenerar förbi skit i alla dess former varje dag; hästskit, rådjursskit, koskit, älgskit, rävskit, vildsvinsskit och hundskit, och det har aldrig varit intressant.

Svar på tråden Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan