• shanti01

Kortison men inte ipren - båda är ju antiinflammatoriska??

Hej!

Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen?

Vad jag förstår ska man inte äta antiinflammatoriska läkemedel typ ipren, diklofenak osv när man vill bli gravid eftersom det hämmar inflammationer - och ägglossningen är en typ av inflammation?

Men många äter kortison - som också är antiinflammatoriskt - för att bli gravida!?

Kan någon förklara??

Tack snälla!

• Svar på tråden Kortison men inte ipren - båda är ju antiinflammatoriska??
  • The Fugly

De är de, men de är helt olika typer av antiinflammatoriska.

Jag överlåter till någon annan att förklara vad som faktiskt händer i kroppen men Ibuprofen, diklofenak m.fl är icke-steroida preparat medans kortison är just en steroid.

• Rosabollen

Kortison bildas naturligt i kroppen och omvandlas till ett hormon som är ett hormon vi behöver. Ibland tillför man kortison för att få en extra push så att säga.

Ipren och andra NSAID preparat  är helt andra ämnen och omvandlas inte till hormon. Utan dessa preparat hindrar ett enzyms funktion, detta enzym  binder till ett ämne som gör att man får smärta och inflammation. Och om man hämmar detta enzym så minskar inflammationer o smärta osv.

• shanti01

Tack rosabollen!
    Innebär detta att kortison är okej om man försöker bli gravid men inte NSAID? Eller hur ska man tolka det?

Jag trodde man tillförde kortison för att hindra kroppen från att stöta bort allt främmande för dem som har autoimmuna sjukdomar. En  teori är ju att det är svårt att behålla ett embryo om kroppen har ett väldigt högt immunförsvar och som sagt stöter bort "främmande ämnen".

Men vad vet jag

Svar på tråden Kortison men inte ipren - båda är ju antiinflammatoriska??