• Annsofie82

Mer än mjölk!?!

Hej!

Känner mig ganska rådvill. Tänkte därför rådfråga all er kunniga föräldrar.
    Min dotter är 17 månader. Har alltid sovit som en kratta. Alltid urdålig i sin mage. Vi har nu kört mjölkfritt sen mitten på oktober.
    Sömnen har blivit mkt bättre. Vaknar mer normalt. Vill ha nappen och somnar om. Men magen är mer eller mindre fortfarande en smärre katastrof. Är det inte seg avföring så är den lös. Lite som vatten med klumpar.
    Sen vi började med mjölkfritt så har hon även blivit väldigt röd om kinderna. Började med prickar för att nu mer täcka en större yta. Alla säger att det beror på kyla. Bor i skåne och den här vintern kan man kalla allt annat än kall ;) När hon äter/dricker rött så blir det än värre och blossar upp rejält. Kan man testa för typ paprika, tomat osv?
    Igår när hon åt ärtsoppa blev hon prickig från kindbenen upp vid tinningen. Det är väl inget rött i ärtsoppa?
    Hon är väldigt trött av sig för det mesta men ändå glad och leker fint. Sover lätt tre timmar middag. Samband med allergi?
    Någon som vet vad jag borde be läkaren att kolla upp? Något som jag kan prova att utesluta? Förstår självklar att sånt som är rött bara är att ta bort ur kosten...

Hon är 79 lång å väger ca 11,5 kg.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mer än mjölk!?!
  • Mandelskorpan

Spontant skulle jag säga att det är något mer hon inte tål. Om man inte tål mjölk är det vanligt att man inte tål soja, och och man inte tål soja är det vanligt att man inte tål baljväxter, som ärtor.

Blossande kinder är ett av de symptom våran unge har. Han är överkänslig, inte allergisk, och har problem med mage/tarmslemhinnorna någonstans (vi vet inte exakt var). När han får i sig något slemhinnan inte tål får han blossande kinder, ibland men inte alltid magont ca 1/2- 1h efter mat. Sen kommer den lösa magen senare som ett brev på posten.

Barn är ju så olika men kanske skulle du försöka få kontakt med en dietist för råd.  

• Annsofie82

Kan man kolla baljväxter och soja genom pricktest.

Pricktestet visade inget på mjölk men vi har ju märkt skillnaden. Även hennes astmabesvär har försvunnit genom mjölkfritt. Läkaren trodde dock inte att det hade något samband :/

• Mandelskorpan
    Annsofie82 skrev 2013-01-08 10:56:12 följande:
    Kan man kolla baljväxter och soja genom pricktest.
    Pricktestet visade inget på mjölk men vi har ju märkt skillnaden. Även hennes astmabesvär har försvunnit genom mjölkfritt. Läkaren trodde dock inte att det hade något samband :/

Det är klart att det har ett samband!! Astma/andningsbesvär är ett typiskt tecken på att man inte tål något sen får din läkare säga vad han/hon vill. Har din flicka några hudproblem? Problem med vikt/längdutveckling (planande kurvor?)?

Pricktester visar tyvärr ofta negativt. Det finns även blodprov där man kollar efter allergiantikroppar, de kan också vara negativa fast barnet ändå inte tål födoämnet.

Det vanligaste är tyvärr att man måste köra elimination/provokation om inget syns på tester. Man tar bort något, ser om det blir bättre, ger det igen och ser om det blir sämre. Rena gissningsleken alltså. 

En sak du kan göra är att föra matdagbok. Kanske kan du då se samband, tex lös mage dag efter födoämne, eller blossande kinder, magont.

Man kan också renodla kosten ett par veckor (googla på baskost) och se om besvär minskas/försvinner. Förhoppningsvis blir då allt bättre. Man lägger sen till ett födoämne i taget för att se vad som orsakar besvär.   

En annan sak du kan göra är att lägga födoämnet på huden, tex i armvecket eller på halsen. Känsliga barn kan bli röda/irriterade av hudkontakt. Vissa kliniker gör något som kallas patch test eller lapptest. Då lägger man födoämnet på huden på ett mer sofistikerat sätt med ett särskilt plåster som får sitta 2 dygn. Sen ser man om huden reagerar. Vår klinik ratar lapptest för att "det ofta visar falskt positivt". Personligen tror jag det är bra och hade gärna sett att vi fått göra det.       
  • Annsofie82

Har tänkt byta läkare i vilket fall som. Han e nämligen inte klok. Lång historia. Dock har han felbedömt min kusins barn. 2 gånger.

Tror också det har samband. Annars borde inte besvären försvunnit bara sådär Helt plötsligt.

Ska googla det sen när hon sover middag :)

• Annsofie82

Glömde svara på dina frågor. Förutom kinderna inga hudproblem. Inte heller vikt/längd problem. Hon växer och utvecklas som hon ska. Vilket såklart är positivt.

• Mandelskorpan
    Annsofie82 skrev 2013-01-08 11:37:16 följande:
    Glömde svara på dina frågor. Förutom kinderna inga hudproblem. Inte heller vikt/längd problem. Hon växer och utvecklas som hon ska. Vilket såklart är positivt.

OK. Magproblemen kan ju bero på att det är något hon tål dåligt. Att det blivit bättre utan mjölk tyder ju på det.
Svar på tråden Mer än mjölk!?!