• Malwiin

Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.

Min 9mån flicka vägrar äta något annat än gröt. Fruktpureer och söta saker går ner men inget annat. Tar jag fram vanlig mat så spottar hon ut det direkt och blir jätte arg. Jag har provat burkmat och hemmagjort men inget av de funkar. Har provat varannan sked riktig mat å varannan gröt men de funkar inte heller. Jag har tom provat att blanda i lite köttbullsbitar i gröten men dom spottas ut lika fort. Jag är desperat.... Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.
  • viseversa

Min unge var likadan. Bara fruktpure. Jag gjorde så att jag jag tog "mat" längst in på skeden och fruktpure längst ut. Och sen ökade mängden mat och minska mängden fruktpure allt eftersom. Låter skitäckligt ja men det funkade. Och då tog jag väl passerad mat för små bebisar!

• La Lola

Om hon inte ammas så hade jag köpt ersättning o gett.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • canviva

Jag har en på 9½ månad som inte heller tycker om barnmatburkarna.

Matschemat ser ut så här:

Amning på morgonen sedan mjuk brödbit
    fm gröt
    lunch, plock mat (pot, pasta, kyckling, köttbullar, korv, morot, broccoli mm) det mesta spottas ut efter att ha varit i munnen ett tag och sedan in igen. Det tar tid men är lustfyllt!  därefter äpple eller mandarin. därefter amning
    em gröt  
    middag, plock mat det vi äter men utan salt. + frukt
    kvällsmål välling samt amning 

Vi har provat alla pureer både frukt o mat, de spottas ut efter kväljningar.Tycker helt enkelt inte om! Det går bra med bitar av mat samt fruktbitar, det är känslan av att plocka och känna/smaka/äta som vårt barn vill ha. Eftersom vikten inte har stannat av så är jag inte orolig.  

Jag skulle inte blanda för att lura, de har ju bra smaksinne. Lägg brödbitar, välkokta morotsbitar (mjuka) potatisbitar, som barnet får plocka med själv.  Gör tjockpannkaka och ge barnet små bitar av innehållet. Uppmuntra plockandet och strunta i pureerna helt.

• Natulcien

Har du provat plockmat? Många bebisar äter bättre om de får äta själva istället för att bli skedmatade. Ammar du eller ger ersättning? Då kan du ju erbjuda plockmat och sen amma/ge ersättning efteråt för att "fylla upp".

• La Lola
    Malwiin skrev 2013-01-08 23:06:18 följande:
    Jag ger välling också såklart. Men plockmat ska provas. :)
    Vad då välling också såklart?
    Vi undrade om ersättning.....
  • Natulcien
    Malwiin skrev 2013-01-08 23:06:18 följande:
    Jag ger välling också såklart. Men plockmat ska provas. :)
    Jag antar att du menar ersättning..?
  • Nyfiken2012

Upp till åtm ett år är det ju ersättning som gäller om man inte ammar. Jag skulle rekommendera att ta det i barnets takt. Ha ersättning som huvudföda, ge ett mål gröt morgon eller kväll samt gällande vanlig mat låta bebisen plocka själv. Är det väldigt mixat? Min unge är i samma ålder o ammas huvudsakligen. Välling vill jag inte alls ge o gröt ratar han. Man får inte heller mata o så har det alltid varit. Han får plocka med den maten vi äter. Köper aldrig burkmat.

• Malwiin

Jag ger välling. Morgon: välling Mellis banan Lunch gröt plus att försöka få i henne mat Mellis någon frukt eller puré Middag försök till att äta mat plus gröt Kvällen välling

• La Lola
    Malwiin skrev 2013-01-09 10:01:49 följande:
    Jag ger välling. Morgon: välling Mellis banan Lunch gröt plus att försöka få i henne mat Mellis någon frukt eller puré Middag försök till att äta mat plus gröt Kvällen välling
    Varför välling istället för ersättning? Barnet missar ju en massa viktiga näringsämnen eftersom fast föda är så svårt att äta. Och välling är ju gröt i lös form bara.....

Välling inkl gröt bör man bara ge max 3 gånger per dygn.
Svar på tråden Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.