Anonym skrev 2013-01-08 12:52:41 följande:
Jag har länge funderat fram och tillbaka nu på vad jag vill plugga till. Min dröm är att få bli barnmorska. Men på något sätt så känns det som en dröm som är svår att få i uppfyllelse. Är det svårt att få jobb på typ gyn/kvinnokliniken? Kan man jobba där som sjuksköterska också?
Och sen har jag fått höra att det är smart att plugga till undersköterska först. för att lättare klara av sjuksköterskeprogrammet. Vad tror ni?
Är programmet svårt?
Jag blev färdig sjuksköterska för 1 år sedan och alla i min klass hade jobb redan innan vi tagit examen =) Tror det är ganska lätt att få jobb som sjuksköterska =)
Två stycken från min klass jobbar på gynavdelingen så man behöver inte vara barnmorska för att få jobb där.
Sen tycker jag inte att du ska plugga till undersköterska eftersom den utbildning är 1-1,5 år (tror jag?). Och efter 1.5 år på sjuksköterskeutbildning kan du anställas som undersköterska, så känns som slöseri med tid att först plugga till undersköterska i 1-1,5 år och sen till sjuksköterska i 3 år. Däremot är det jättebra att jobba extra på äldreboende eller sjukhus. Själv hade jag väldigt lite erfarenhet som undersköterska, men har lärt mig mycket av kollegorna =)
Jag tyckte programmet var ganska lätt, men det är också för att jag jämfört med andra jag känner som pluggar till mycket svårare saker (till exempel ekonomer och ingenjörer). Men många i min klass tyckte att det var tufft i perioder.