• Anonym

Vill plugga till sjuksköterska, tips?

Jag har länge funderat fram och tillbaka nu på vad jag vill plugga till. Min dröm är att få bli barnmorska. Men på något sätt så känns det som en dröm som är svår att få i uppfyllelse. Är det svårt att få jobb på typ gyn/kvinnokliniken? Kan man jobba där som sjuksköterska också?

Och sen har jag fått höra att det är smart att plugga till undersköterska först. för att lättare klara av sjuksköterskeprogrammet. Vad tror ni?

Är programmet svårt?  

• Svar på tråden Vill plugga till sjuksköterska, tips?
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2013-01-08 12:52:41 följande:
    Jag har länge funderat fram och tillbaka nu på vad jag vill plugga till. Min dröm är att få bli barnmorska. Men på något sätt så känns det som en dröm som är svår att få i uppfyllelse. Är det svårt att få jobb på typ gyn/kvinnokliniken? Kan man jobba där som sjuksköterska också?

Och sen har jag fått höra att det är smart att plugga till undersköterska först. för att lättare klara av sjuksköterskeprogrammet. Vad tror ni?

Är programmet svårt?  
    onödigt att plugga till uska först, slöseri med tid och med csn!!

har du bra betyg med högt snitt så är det ju inga problem att komma in på sjuksköterskeprogrammet..
    det har ett betygssnitt på 16-18 ungefär... att göra högskoleprovet innan är en god idé för att öka chanserna!:)
    det är ett nybörjarprogram så det är såklart inte svårt från start. 

såå svårt är det väl inte att bli bm?
    du blir ssk, det tar 3år.. jobbar sedan 2år och sedan söker du till barnmorskeprogrammet som tar 1år.. voila! ;) 
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2013-01-08 13:03:27 följande:
    onödigt att plugga till uska först, slöseri med tid och med csn!!

har du bra betyg med högt snitt så är det ju inga problem att komma in på sjuksköterskeprogrammet..
    det har ett betygssnitt på 16-18 ungefär... att göra högskoleprovet innan är en god idé för att öka chanserna!:)
    det är ett nybörjarprogram så det är såklart inte svårt från start. 

du blir ssk, det tar 3år.. jobbar sedan 2år och sedan söker du till barnmorskeprogrammet som tar 1år.. voila! ;) 
    Hur räknar man ut sitt betygsnitt då?
  • Lisaa87
    Anonym skrev 2013-01-08 12:52:41 följande:

Är programmet svårt?  
    Jag blev färdig sjuksköterska för 1 år sedan och alla i min klass hade jobb redan innan vi tagit examen =) Tror det är ganska lätt att få jobb som sjuksköterska =)
    Två stycken från min klass jobbar på gynavdelingen så man behöver inte vara barnmorska för att få jobb där.

Sen tycker jag inte att du ska plugga till undersköterska eftersom den utbildning är 1-1,5 år (tror jag?). Och efter 1.5 år på sjuksköterskeutbildning kan du anställas som undersköterska, så känns som slöseri med tid att först plugga till undersköterska i 1-1,5 år och sen till sjuksköterska i 3 år. Däremot är det jättebra att jobba extra på äldreboende eller sjukhus. Själv hade jag väldigt lite erfarenhet som undersköterska, men har lärt mig mycket av kollegorna =)

Jag tyckte programmet var ganska lätt, men det är också för att jag jämfört med andra jag känner som pluggar till mycket svårare saker (till exempel ekonomer och ingenjörer). Men många i min klass tyckte att det var tufft i perioder.

• Scream2
    Anonym (hm) skrev 2013-01-08 13:03:27 följande:

Du pluggar till ssk i tre år. Sen är det olika krav på olika BM utbildningar men där jag kollar är det krav på att man jobbat som leg ssk i 1 år. Osså skippa voila...för det är inte så enkelt att komma in på BM programmet, som dessutom är 1,5 år varav ung hälften praktik. Många får söka ganska många gånger innan de kommer in. Beror ju också på vart man söker. Vissa utbildningar baserar intaget på antal jobbade år som ssk, andra på antalet högskolepoäng (så det kan löna sig att plugga massa kurser för att få ihop poäng) och på nåt ställe tror jag att dom lottar i nån urvalsgrupp.

studera.nu kan man kolla på respektive utbildning till BM och se hur de gör sin antagning.  
Svar på tråden Vill plugga till sjuksköterska, tips?