• charberg

    Hjälp hur ska vi hantera vår 20 månaders flicka

    Vi har en underbar liten dotter som alltid haft en stark egen vilja, vilket vi är glada över, och alltid varit framåt och orädd. Hon är nu 20 månader och senaste veckorna är det som att hon är förbytt. Hon är blyg mot folk, extremt mammig, det är bara jag som gäller och jag ska bära eller sitta med henne hela tiden. Pappa duger plötsligt inte till nåt. Dessutom blir hon extremt ledsen och gnällig om hon inte får som hon vill i stort och smått. Många gånger går det att avleda men ibland blir det riktig kris. Hennes sovvanor har oxå ändrats. Förut somnade hon alltid mellan 19.30-20. Nu är hon jättetrött även då men vägrar sova. Många gånger går det att lägga henne i sängen, jag sitter bredvid, men helt plötsligt ångrar hon sig ställer sig upp och försöker klättra ur sängen och gråter så mycket att hon kan spy. Det hjälper inte att jag håller om henne. Hon vill bara ut ur rummet. Frågar/säger man om hon vill sova börjar hon gråta och upprepar som mantra "sova nej nej nej". Detta kan pågå i flera timmar tills hon tillslut ger vika och somnar. På dagarna sover hon som tidigare jättebra på dagis men på helgerna funkar det inte heller längre. Från att ha somnat på 10 minuter så är det samma hysteri och gråt som på kvällen. Nästan värre då det inte ens går att få ner henne i sängen. Slutar med att hon slocknar var som helst för sent på dagen eller inte sover alls... Vet att det finns en sk närmandefas men hittar inte så mkt om den. Kan det vara det? Och hur ska vi hantera det? Hon får vara med mig hela tiden och det blir mycket på hennes villkor eftersom vi avskyr att se henne ledsen. Men skulle verkligen behöva lite tips på hur vi ska hantera det då vi snart inte har några krafter kvar, det är så dränerande och jobbigt att se henne så ledsen. Hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp hur ska vi hantera vår 20 månaders flicka
Svar på tråden Hjälp hur ska vi hantera vår 20 månaders flicka