Är min 6-åring oroväckande sen i utvecklingen?
Hur är hon motoriskt, och har hon varit sen även där? Hur är hon på uppgifter som inte kräver så mycket språk, där hon istället kan tolka bilder? Eftersom hon föredrar böcker med mycket bilder i så tänker jag att hon förmodligen har en styrka i att tolka innehåll utifrån bilder framför ord. Och är syn och hörsel undersökt hos specialist? Jag jobbar med utredning av barn och detta är sådant jag ofta frågar om jag får en beskrivning som din. Jag tycker du ska ta din bekymring på allvar och prata med både skola och läkare. Skolan kan börja med en pedagogisk utredning så kan läkaren utesluta att det är något fysiskt som orsakar förseningen. Så tycker jag ni ska fortsätta läsa böcker med mycket bilder för henne. Låta henne se på bilder och fråga henne vad hon tror kommer hända härnäst utifrån det hon ser på bilderna. Om hon inte förstår allt som blir läst för henne i boken, så är det helt naturligt att hon förlorar uppmärksamheten. Ni som föräldrar kan hjälpa henne att bli mer aktiv i tolkande av innehåll i boken, och anpassa svårighetsgraden till interesse och förståelse.
Utifrån vad den pedagogiska utredningen på skolan visar, så kan ni samarbeta med skolan på hur ni ska gå vidare för en eventuell utredning. Utifrån din beskrivning av flickan vill jag tro att det är naturligt att se mer på en eventuell specifik språksvårighet, här vill hennes logoped också kunna bistå i utredningen. Lycka till!