Inlägg från: Anonym (Draperi tack!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Draperi tack!)

samduschning

Jag var "poppis" under mellan- och högstadiet, var alltså inte mobbad eller retad, men minns stunderna efter gympa som en plåga. De som var sena i utvecklingen skämdes, de som var tidiga skämdes, man jämförde bröst och kroppar hej vilt, ibland fick man tränga ihop sig med en annan klass i ett minimalt duschrum, det pratades om folks underkläder (vem som hade BH vs vem som inte hade det och så vidare), ibland hade någon mens (kul att då behöva duscha i ett minimalt duschrum ihop med femton andra) och så vidare. Jag tycker det borde vara en självklarhet med duschdraperi och mer avskildhet. Tycker fortfarande det är lite jobbigt med badhus och allmänna duschar. Fan, minns än idag hur jag satt i bastun med min kompis och en tant (vi var runt tio år så "tanten" kan i och för sig mycket väl ha varit runt 30) kom in, vräkte ned sig på bastubänken, slängde av sig handduken och -tadaaaaa!- särade på benen. Hela härligheten syntes, damens anatomi kunde plågsamt tydligt beskådas. Jag och min kompis stirrade chockat i några sekunder, sedan gick vi ut. Efter det bastade vi inte så ofta. Jag kan inte mycket om kids i åldrarna nio till femton (typ), men har ju varit barn själv. Tror faktiskt barn och ungdomar i de åldrarna som regel inte gillar att fösas ihop tillsammans i ett pinsamt litet våtutrymme. Jag tycker inte man skall skämmas för sin kropp men det innebär inte att man därför nödvändigtvis måste älska att duscha ihop med mer eller mindre okända människor.

• Anonym (Draperi tack!)

Just det, ang gymmet etc: jag duschar hemma. Av den enkla anledningen att jag då 1) slipper tränga ihop mig med X antal okända, nakna människor (rakar helst benen i avskildhet utan observatörer), 2) föredrar min egen/familjens dusch framför en stinkande, ostädad gymdusch samt 3) helt enkelt trivs bättre i mitt eget varma hem, där jag kan duscha, ta på mig pyjamas och sedan slänga mig i soffan framför TVn. Badhuset? Jag duschar och klär om som alla andra. Att få till badhuset är frivilligt, ännu har inte tanken slagit mig att kräva en egen, privat dusch (hmm....).

• Anonym (Draperi tack!)

Mariohn: klockrent blogginlägg!! Haha! Sm sagt, är inget större fan av badhus och allmänna våtutrymmen.

• Anonym (Draperi tack!)

Marlean: jodå. Jag går till badhuset. Därmed inte sagt att jag tycker det är särskilt nice att behöva trängas med en massa nakna, okända människor i duschen. Och nåt av det värsta jag vet är när man i den där duschen träffar på nån lite halvt avlägsen bekant, typ en kollega man sällan pratar med, eller en granne man knappt hälsat på. Sånt händer titt som tätt. Inte nog med att man tvingas konversera med denna bekanta, man måste också göra det naken. Hu! Men jag går till badhuset. Fast som sagt; jag anser att duschdraperier eller liknande skulle vara trevligt. Både i badhus och kanske framförallt i skolornas gympasalar. Jag tycker man har rätt till ett val, både som barn och vuxen.

• Anonym (Draperi tack!)

Jag anser att draperier gör att man inte blir fullt så exponerad. Man kan liksom välja. De som känner sig blyga eller "utsatta" på något sätt kan välja var de vill byta om, fullt öppet eller lite i skymundan.

Marlean: Så du räknar mig som osocial på grund av att jag inte tycker det känns helt bekvämt att stå och kallprata naken med nån random bekant i badhusets allmänna duschutrymme?! Du fattar ju inte poängen. Jag räknas nog som en väldigt social person, bara för att jag inte trivs med att träffa vagt avlägsna "vänner" (läs: halvt okända grannar, så kallade "facebookbekanta" och så vidare) när jag är helt naken betyder det inte att jag är inbunden och knepig! Tror säkert många känner igen sig i det jag skriver, som förresten klottrades ned med en stor portion humor...

Vissa härinne tycker att man helt enkelt skall tvingas att vänja sig. Jag säger då det. Var ni aldrig osäkra över er kropp som barn? Sälv minns jag omkllädningsrummet som en djungel, där djungels lag gällde. Det snackades skit, jämfördes hit och dit, de utfrysta och mobbade kröp ihop i ett hörn och mådde antagligen skit, ibland kom det in främmande vuxna eller andra elever som råkat gå fel....listan kan göras lång. Jag var som sagt populär under mellan- och högstadiet, men även som populär kan man skämas över sin kropp i puberteten!! För de två tjejer som mobbades i vår klass kan jag bara ana hur hemskt det kändes med allmän tvångsdusch efter gympan! De kände sig antagligen uttittade även som fullt påklädda i klassrummet.

Orka med folk som anser att det är SÅ naturligt att duscha ihop med andra, traska runt spritt språngande och vara sådär häääärligt naturlig... Jag känner mig obekväm i den situationen, punkt slut. Trots att jag ser fullt normal ut och aldrig varit retad.

• Anonym (Draperi tack!)

Jag tycker man tydligt kan se att vi är många, faktiskt väldigt många, som har jobbiga minnen från skolgymnastiken (med det menar jag inte själva gympan utan själva duschmomentet). Vi är i klar majoritet. Av detta kan man dra slutsatsen att något måste vara fel. Barn och ungdomar i en viss ålder tycker ofta att duschen efter skolgymnastiken är jobbig, punkt slut. Detta oavsett om man är poppis eller mobbad (eller bara nåt mittemellan). För vissa av oss påverkar detta även oss i vuxenlivet. Jag gillar fortfarande inte allmänna duschar. Ger mig flashbacks från skoltiden, plus att jag tycker det är allmänt jobbigt att behöva traska runt näck bland okända människor. Min man duschar på arbetet och han tycker nog inte det är särskilt betungande. Alla är vi olika. Jag byter om på mitt arbete och upplever det som helt naturligt. Hade jag behövt duscha på jobbet hade jag säkert vant mig vid det. Oavsett så tycker många av oss att duschen efter gympan var jobbig. Som sagt. Måste ju betyda nåt, eller hur?! Hur jävla jobbigt kan det vara att sätta upp några draperier? Byt dem när de blir lortiga, hur svårt kan det va? Detta ger de elever som upplever nakenheten som jobbig chans att byta om och duscha ifred. Puberteten är tillräckligt jävlig som den är.

• Anonym (Draperi tack!)

Draperier, duschbås, tegelmurar med glaskross ovanpå....skit samma, bara barnen/ungdomarna kan få möjlighet till avskildhet. Orka diskutera kostnaderna för draperier!!

• Anonym (Draperi tack!)
    Wittra skrev 2013-01-09 18:47:19 följande:
    Är du verkligen helt omedvetande om hur elaka ungar kan vara mot varandra och hur utsatt man blir som naken? Hur pikarna kan börja hagla över en ? En vuxen person i duschutrymmet hade antagligen kunnat säga ifrån på skarpen så ingen behövde få elaka kommentarer om sina nakna kroppar. Du verkar helt oförmögen att ta in att folk haft fruktansvärda upplevelser av skolduschandet och även att alla här inte vill visa sig nakna i gemensamma duschar. 

Håller med!! Hur kan man vara så naiv/blåögd/blind/döv/världsfrånvänd att man inte har koll på vad som kan förekomma i ett duschrum på högstadiet?? Majoriteten härinne har ju negativa erfarenheter i bagaget. Jag orkade inte leta upp ditt inlägg men självklart fattar väl jag med att kostnaderna blir stora om man skall göra om varenda våtutrymme i varenda gymnastiksal i hela Sverige. Dock måste ju något göras med tanke på att elever uppenbarligen mår dåligt över duschtvånget!!

Instämmer med vad någon här skrev tidigare; duschutrymmen för vuxna har i princip ALLTID duschväggar eller liknande. Varför skall vi tvinga barn till att trängas 10 stycken i ett litet duschrum?! Känns ju som typ femtiotal. Vad vinner man på att barnen "lär sig duscha tillsammans"? Gör det dem till friare och mer "naturliga" individer? Eh, nä, tror inte så. Jag tror inte heller att vi uppmuntrar till någon slags skam eller prydhet om vi ger våra barn liiite mer valfrihet när det gäller dusch efter gympan.
  • Anonym (Draperi tack!)

Håller alltså med dig Wittra och riktar mig istället till signaturen "Tom Araya"!

• Anonym (Draperi tack!)

Vi hade också EN singeldusch, i ett kontor bredvid omklädningsrummet. Det var jämt kö till den duschen. Säger väl en del om hur många av oss (de flesta?) kände inför att trängas i det andra duschrummet...fyra, fem duschar utan några mellanväggar. Ibland var vi över tjugo tjejer från olika klasser som skulle dela de duscharna efter gympan.

• Anonym (Draperi tack!)

Giftfri kanske anser att det är duschdraperiernas fel att vi har sjukdomar, svält och krig i världen.

• Anonym (Draperi tack!)

Jag konstaterar återigen att majoriteten av oss här i tråden faktiskt har dåliga minnen av duschen efter skolgymnastiken. Det är ett faktum. Jag tror inte att vi är unika på nåt sätt, tvärtom. Man löser inte själva problemet mobbing med ett draperi, men att kunna välja själv huruvida man vill duscha enskilt eller ihop med femton andra i ett litet duschrum borde vara valfritt! Det skall finnas valmöjligheter!! Jag är inte särskilt pryd av mig, det handlar inte om det. Puberteten är en känslig ålder och det säger väl sig själv att barn och ungdomar ofta tycker det är jobbigt att behöva exponeras framför andra? För de flesta går säkert dessa obehagskänslor över i vuxen ålder, men för vissa stannar de kvar hela livet. Jag hatade duschen efter skolgympan, och jag var inte utfryst på nåt sätt. Tvärtom. Jag vågar inte ens tänka på hur ett par tjejer i vår klass upplevde duschen. De var utsatta redan med kläderna på, det känns högst troligt att denna utsatthet måste upplevts ännu värre naken... Det spelar ingen roll om man så hyr in självaste....eh, Zlatan (eller nån annan cool människa som barn och tonåringar ser upp till, hehe) för att hålla föredrag om att det är HELT OKEY ATT VISA SIG NAKEN. Det hjälper inte! Inse fakta, i puberteten är det okul att visa sig naken för andra i samma ålder. Jag står fast vid det. ALLA kanske inte tycker så, men MÅNGA. Att då tvinga kidsen till gemensam dusch är bara idiotiskt. Att blanda in bolåneskulder och annat är bara helt idiotiskt och OT.

Svar på tråden samduschning