samduschning
Jag håller med det flertalet redan skrivit, att duscha i skolan var inte precis något man såg fram emot..
Jag avskyr att duscha offentligt! Jag är inte bekväm i min kropp (inte ens som barn), avskyr att känna mig uttittad och känner mig bara liten och utsatt, tills jag åtminstone fått på mig underkläder. Badhus går jag till, eftersom jag har en liten tjej som älskar att bada, annars så skulle jag förmodligen inte gå dit särskilt ofta heller.
Undviker även situationer som innebär bad med bekanta också.
Mitt jättedåliga självförtroende och kroppsvåndan kommer från att ha blivit sexuellt utnyttjad som barn samt att ha blivit mobbad under låg- och mellanstadiet.
Varken barn eller vuxna borde tvingas att visa sig nakna inför någon. Absolut så borde elever duscha efter gymnastiken, men hur svårt är det att få upp bås (väggar mellan duscharna) eller använda budgetvarianten draperier? Att behöva vara naken offentligt innebär en stor ångest hos många och jag tycker att det är både ignorant och förolämpande att inte ta dessa personers oro på allvar, utan vifta bort det som "påhitt" eller "överdrivet".