• Miniatyr

samduschning

Bra tråd!!!

Inte nog med att man skulle duscha naken tillsammans med alla andra tjejer i sin klass, när jag gick i årskurs 3-6 gick dessutom vår manliga idrottslärare till sitt kontor via vårt omklädningsrum och tittade mer än gärna på alla nakna småflickor. Han var dessutom en riktig jä*la mansgris och diskriminerade oss tjejer på flera sätt och ville gärna vara nära oss men det är en annan diskussion.

Jag tog med min handduk i duschen och använde som duschdraperi. Jag duschade aldrig ordentligt utan det var mest bara för att slippa frågor från de andra tjejerna om varför man inte duschade eller att någon påstod att man var äcklig. Jag vet inte hur det var för er, men jag blev aldrig svettig på idrotten på den tiden ändå så att duscha kändes väldigt onödigt. Svetten kom först efter puberteten för mig åtminstone :P

Bås med duschdraperi hade vi i gymnasiet och det borde självklart finnas även på lågstadiet så man får duscha ifred. Det sker alldeles för mycket mobbning som det är ändå, man ska inte behöva stå ut med det när man ska duscha och är naken och i en utsatt position också. För man minns ju hur andra tjejer kommenterade och skrattade åt de andras kroppar. Särskilt när man började närma sig puberteten diskuterades det vilka som hade fått bröst, hår på "snippan", hår under armar osv. Får riktigt ont i magen när jag tänker på detta trots att jag aldrig själv blev mobbad utan istället var den som försvarade de som blev attackerade. Lustigt att så många vuxna känner igen problematiken i detta och ändå görs inget åt detta.

Jag är gärna med och betalar för att privata bås ska finnas även i grundskolan. Det är för mig MYCKET viktigare än att tex skolmaten blir bättre.

• Miniatyr
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:49:35 följande:
    Det ser jag inga problem med, man kan visst gå hem svettig och duscha hemma, Min tonåring går hem efter idrotten och duschar hemma när han har haft den som sista lektion.

För övrigt så brukar jag alltid vänta minst en halvtimme efter det jag har tränat innan jag duschar, pga eftersvettningarna.

Jag vet många som inte duschar efter träningen, förstår inte varför man skall duscha gemensamt efter en fotbollsträning, men det är ingen som tänker i de tankarna efter ett rejält dressyrpass (ni som rider vet att man efter ett rejält dressyrpass kan vara sjöblöt av svett, liksom hästen). Man cyklade/gick hem och duschade hemma.

Instämmer helt och fullt. Som ryttare känner jag mycket väl igen det där med att bli sjöblött av svett efter ett dressyrpass ;D Då ska man ju dessutom sköta om hästen ordentligt innan man ens kan tänka på sig själv och sin egen svett. Det är nyttigt. Det finns viktigare saker att bry sig om än lite svett.

Jag har inga problem alls med nakenhet men jag vill duscha ifred då det är ett sätt för mig att varva ner efter en aktivitet. I gemensamma duschar finns ju oftast inte möjligheten att stå och njuta i lugn och ro av duschen. 
Svar på tråden samduschning