Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

samduschning

Tom Araya skrev 2013-01-10 11:22:08 följande:
    Berätta gärna vad det mer kan handla om.

Jag har aldrig gillat att vara naken med andra, har inte ett dugg med mitt själförtroende att göra, jag tycker personligen att jag har en snygg kropp. Har inga problem med att gå med bikini, men avskydde att sola toppless (trots snygga och fasta bröst). Under 80-talet var jag nog den enda unga kvinnan som antinge hade bikiniöverdel eller t-shirt på stranden.
    Kroppslig integritet kallas det för.

Nu hade vi sådan tur att vi hade bås i duscharna (70-talet) när jag gick i grundskolan, gymnastik hade vi i en riktig fin sporthall när jag gick på gymnasiet, där var det fina omklädningsrum och fina duschar, så jag har aldrig behövt möta det problemet.

När jag lämnade den obligatoriska idrotten (eller gympa som det hette på min tid), så har jag så ofta det går undvikit att duscha offentligt. Om jag tränat på något gym, har jag duschat hemma. Simhallen så väljer jag den duschen som är mest diskret, basta gillar jag inte alls, 
    Jag gillar inte heller att bli pådyvlad andras nakna kroppar.    
  • sextiotalist
    Wittra skrev 2013-01-10 11:29:37 följande:

min nakna kropp vill jag inte visa upp för vem som helst, jag har inga komplex över den men finner det obekvämt att stå helnaken framför människor jag inte känner. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
    Det kan inte alla förstå, det är det som är problemet. Jag är precis som du, har ingen kropp att skämmas för, men den är min privata, inget som jag visar upp
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-01-10 11:36:50 följande:
    Problemet är hur du ser på att sköta din hygien tillsammans med andra. De som fixar det utan problem gör det för att de inte ser det som att "visa upp sig", eftersom det inte är det man gör bara för att man tar av sig kläderna, det är enbart en känsla.
    Det spelar ingen roll, jag vill inte sköta min hygien inför andra, jag borstar inte ens tänderna inför andra. OK. alla är inte som du är och det betyder inte att något av vårt sätt är fel, bara olika.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-10 11:44:44 följande:
    Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?
    Det ser jag inga problem med, man kan visst gå hem svettig och duscha hemma, Min tonåring går hem efter idrotten och duschar hemma när han har haft den som sista lektion.

För övrigt så brukar jag alltid vänta minst en halvtimme efter det jag har tränat innan jag duschar, pga eftersvettningarna.

Jag vet många som inte duschar efter träningen, förstår inte varför man skall duscha gemensamt efter en fotbollsträning, men det är ingen som tänker i de tankarna efter ett rejält dressyrpass (ni som rider vet att man efter ett rejält dressyrpass kan vara sjöblöt av svett, liksom hästen). Man cyklade/gick hem och duschade hemma.

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-01-10 11:46:10 följande:
    På stranden vistas båda kön vilket det inte gör i könssegregerade dusch- och omklädningsrum.
    Sola är ej heller så elementärt behov som hygien är.

Jag anser inte att det är kroppslig integritet om man ser problem i att sköta sin hygien tillsammans med andra av samma kön.

På stranden är man inte naken, jag har t-shirt på mig när jag knatar omkring
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-01-10 15:40:33 följande:
    Absolut finns det saker jag hoppat över av obehag men inget så nödvändigt som att sköta hygien under rådande förhållanden.

Jag har också lärt mig och vant mig vid vissa saker som jag tidigare känt obehag inför eller blivit bekvämare med det av vana, så jag vet att det i de flesta fall går att ändra på.

Vi varken kan eller ska hoppa över allt vi känner minsta obehag för, utan istället jobba på att komma över obehaget. Ju mer nödvändigt det är, desto mer ansträngning att komma över det.

Jag har som andra, stått ut, men som vuxen så har jag valt bort de situationerna, som jag inte kunde göra som barn.
    Nej, jag vande mig inte, skulle nog säga att det många gånger var mycket obehagligt och inte ett dugg tillvänjande. Det bästa med att vara vuxen är att man har större möjlighet att välja bort situtaioner som man inte trivs med. 
    Jga har svårt att förstå nödvändigheten i att genomföra sin hygien bland andra bara för att. Det finns andra saker som man utsätter sig för ändå som man gravt ogillar, det räcker med dessa saker.  
Svar på tråden samduschning