Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-08 23:23:21 följande:
Jag var "poppis" under mellan- och högstadiet, var alltså inte mobbad eller retad, men minns stunderna efter gympa som en plåga. De som var sena i utvecklingen skämdes, de som var tidiga skämdes, man jämförde bröst och kroppar hej vilt, ibland fick man tränga ihop sig med en annan klass i ett minimalt duschrum, det pratades om folks underkläder (vem som hade BH vs vem som inte hade det och så vidare), ibland hade någon mens (kul att då behöva duscha i ett minimalt duschrum ihop med femton andra) och så vidare. Jag tycker det borde vara en självklarhet med duschdraperi och mer avskildhet. Tycker fortfarande det är lite jobbigt med badhus och allmänna duschar. Fan, minns än idag hur jag satt i bastun med min kompis och en tant (vi var runt tio år så "tanten" kan i och för sig mycket väl ha varit runt 30) kom in, vräkte ned sig på bastubänken, slängde av sig handduken och -tadaaaaa!- särade på benen. Hela härligheten syntes, damens anatomi kunde plågsamt tydligt beskådas. Jag och min kompis stirrade chockat i några sekunder, sedan gick vi ut. Efter det bastade vi inte så ofta.

Jag kan inte mycket om kids i åldrarna nio till femton (typ), men har ju varit barn själv. Tror faktiskt barn och ungdomar i de åldrarna som regel inte gillar att fösas ihop tillsammans i ett pinsamt litet våtutrymme. Jag tycker inte man skall skämmas för sin kropp men det innebär inte att man därför nödvändigtvis måste älska att duscha ihop med mer eller mindre okända människor.
www.mariohn.se/2011/05/27/simsimsim-eller-inte-kanske/
Precis så är det på badhus