• Wittra

samduschning

sär skriven skrev 2013-01-09 13:07:31 följande:
    Och att man ska arbeta med sin självkänsla så att man inser att det är naturligt att vara naken i större sammanhang. Jag har en kandidatexamen i psykologi och råkar vara tämligen säker på att bearbetande av självkänsla knappast sker under tvång i duschen.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.

Hahhaha nä precis. Tydligen har man dåligt självförtroende, självkänsla, komplex, är osund och hysterisk om man inte villa duscha helt öppet inför okända människor....
  • Wittra
    sär skriven skrev 2013-01-09 13:17:18 följande:
    Att aktivt arbeta bort tankar och beteenden som hämmar en i livet är sunt. Hur ett värnande om sin integritet och nakenhet skulle bidra till ett sämre och mer hämmat liv kommer jag aldrig förstå. Ett beteende blir hämmande först när det inverkar på ens liv på ett negativt sätt, och att vara naken inför grupper av andra människor är inget som utgör någon av grundpelarna för ett sunt mående.  Låt barnen ha sin kropp ifred för bövelen!

Ja det är ju inte direkt så att nakenhet för främlingar är något måste att kunna hantera och gilla för att klara sig i livet. jag duschar sällan i såna där offentliga duschar just pga obekvämlighet inför att vara näck...men jag känner mig inte ett dugg hämmad i livet.
  • Wittra
    sär skriven skrev 2013-01-09 13:31:34 följande:
    Att tvinga barn att näcka inför andra är inte mindre än ett övergrepp, och det står jag för att jag tycker. I inga som helst andra sammanhang är det okej att tvinga någon till nakenhet eller att visa sin kropp, varför är det okej att tvinga barn till detta? Helt vridet! Naturligt eller ej, alla har vi våra gränser, och det är vi vuxna som ska hjälpa barnen att värna om sina gränser, att lära sig om sin integritet, att respektera sig själva och sina känslor. Samtidigt som detta får fortgå i skolan.

Ja o jag tycker det är konstigt att skolorna, lr ja många skolor, inte verkar bry sig ett dyft utan bara irriterar sig på att vissa elever struntar i idrotten just för att slippa det där utlämnadet genom att klä av sig. riktigt allvarligt också om, som det hände mig, att killar tillåta härja i omklädningsrummen utan få tillsägelse..
  • Wittra

Hehe..ja vi var några stycken som reagerar på när en tjej tydligen tvingas duscha ihop med sina mobbare bara för motbevisa någon idiotisk ryktesspridning. du ser inte allvaret i när någon tvingas till såna här tilltag och det skrämmer mig, en mobbad person har inget att bevisa..låter snarare som en fruktansvärd dålig bortförklaring från mobbare. "gör såhär, spela roll om det känns förnedrande för dig...vi blir kompisar med dig sen vettu...schysst va??"

• Wittra

Att sprida och svälja elaka rykten är fab mobbing och sen berätta hela utan vidare om det här verkar urbota korkat...ja! vad förväntar man sig för reaktioner när crazy berättade det? att hon verkade vara en sympatisk person eller!? herregud...

• Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:16:23 följande:
    Allt annat som man inte vill då. Varför är just nakenheten så speciell? Hur sköter man hygienen om man helt vägrar att klä av sig?

Menar du hygienskötsel inte skötas bara för att man inte känner sig bekväm med att duscha med andra människor? det var nog den underligaste frågan i tråden...
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:46:45 följande:
    Men du förstår ju inte...man kan göra allt till ett problem och om vi alla ska slippa dem så återstår väl inget, eller? Säg något som alla barn eller alla vuxna måste göra och som inte kan eller borde slippas ifrån med argumentet "jag vill inte"?

Vuxna tvingas inte dela dusch med sina arbetskamrater, varför är det då sjölvklart att barn ska dela dusch?
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 16:09:40 följande:
    Skämtar du? Åk ut på arbetsplatserna och kolla, inte stor skillnad mot dusch- och omklädningsrum i våra sim- och idrottshallar.

De får där man kan duscha helt enskilt är de med få anställda och/eller de med små behov av att duscha och byta om på jobbet.
     Vilka arbetsplatser tänker du på? Jag har jobbat inom hotell och restuarang, städfirmor, kommunstäd och numera jobbar jag administrativt i vården. På samtliga arbetsplatser har det funnits duschmöjligheter såklart men då inte i ett stort öppet, kaklat duschrum utan varit en duschhörna på en toalett. Alternativt har det stått en duschkabin i omklädningsrummet, man alltså dels kunnat utföra själva duschandet för sig själv och i vissa fall  låsa om sig ( toaletterna med duschhörnan ). Jag har aldrig sett duchutrymmen för vuxna utan kabin, draperi eller andra möjligheter att få freda sig medan man duschar. Man är inte till allmän beskådan på det viset som jag tycker i badhus, gym eller då skolidrotten. Vi hade bara ett stort rum i högstadiet liksom gymnasiet. Där stod man, duschandes med andra 1 - 2 meter ifrån en. 

så nej jag "skämtar inte"! Obestämd 
  • Wittra

Tom Araya: det är väldigt viktigt för dig detta va? Att somliga är obekväma med att duscha i gemensamma utrymmen? Du tänker att det utgör en hygienrisk? Att de här krakarna som inte pallar att duscha med andra, kollegor, främlingar, klasskompisar etc behöver någon slags hjälp? 

och sist; varför blir du så provocerad av det? En del människor vill inte visa sig nakna för folk dem inte känner, är det verkligen så jävla främmande för dig?? O när det gäller skolor så kan det VISST prioriteras att hänga upp några sketna draperier. Så illa är det inte ställt med skolan så det vore en omöjlighet, vi pratar liksom inte att blåsa ut befintliga duschutrymmen helt och ersätta med nya. Vi pratar om avskärmningsmöjligheter vilket absolut inte behöver kosta stora summorna. Är väl en prioriteringsfråga som det för det mest!  

• Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 16:38:50 följande:
    Får du hjälp för att du har svårt med matte eller för att du känner obehag av siffror, räkning och att behöva vara tillsammans med andra på mattelektionen?

Vad är det du behöver hjälp med i duschen om du känner obehag av nakenhet inför andra?
    Är du verkligen helt omedvetande om hur elaka ungar kan vara mot varandra och hur utsatt man blir som naken? Hur pikarna kan börja hagla över en ? En vuxen person i duschutrymmet hade antagligen kunnat säga ifrån på skarpen så ingen behövde få elaka kommentarer om sina nakna kroppar. Du verkar helt oförmögen att ta in att folk haft fruktansvärda upplevelser av skolduschandet och även att alla här inte vill visa sig nakna i gemensamma duschar. 

Svar på tråden samduschning