• Anonym

samduschning

När jag gick i skolan, delades vi tjejer in i två omklädningsrum för att vi dels inte skulle vara så många i samma rum, men även för vi skulle känna oss mer bekväma i duschen då vi var mindre grupper och ofta med vännerna vi stog närmast. Detta minskade mobbningen i vår klass. Hur killarna gjorde vet ja inte. Men detta kanske är nått att ta till istället för draperier och väggar?

• Anonym

Glasväggarna är ju fortfarande öppna på ena sidan eller hur? Då ser man ju iallafall!

• Anonym

Jag hatade det. Skolkade från nästan alla gympalektioner i högstadiet och gymnasiet om dom inte låg som sista lektion så man kunde gå hem och duscha.

Så jäkla svårt kan det ju inte vara att sätta upp duschdrapperier mellan varje dusch. 

• Anonym
    Muppen0226 skrev 2013-01-09 10:28:21 följande:

Där jag gick både i grundskolan och gymnasiet fanns inga duschbås, ville man inte visa visa naken inför klassen så ställde man sig helt sonika och höll ut handduken bakom och runt sig utanför vattenstrålen men tillräckligt för att skyla sig. Detta sätt att duscha uppfann vi när killarna tittade under duschväggen, det var en ränna som de hade struntat i att sätta för så man kunde få igenom huvudet där och detta utnyttjade killarna varenda gång vi skulle duscha så vi fick aldrig duscha ifred. Trots att vi pratade med ett antal lärare var det ingen som tog oss på allvar. Men det tog hus i helvete när en av oss tjejer tröttnade och tittade tillbaka. Då skulle rektor, BUP och jag vet inte allt kopplas in för att arbeta bort tjejens perversa beteende. Men om killarna tittade på oss så var de ju bara nyfikna och vi skulle ju vara tacksamma över att de ville se oss. Samma skola blundade för våldtäktsförsök lärare-elev, misshandel både elev-elev och lärare-elev, all form av mobbing osv och gick ut och skröt om att de hade minst mobbing av alla skolor i kommunen där det fanns ett antal olika men i själva verket tror jag nog vi låg överst på den listan. Långt över dem andra om man räknar med misshandeln och våldtäktsförsöken
    åhhh önskar ni hade haft tillgång till nån form utav insektsspray att spraya i ansiktet på killarna när dem kikade in ! 
  • Anonym
    puss skrev 2013-01-09 11:08:36 följande:
    Men om man kör med samdushning som liten så kanske folk inte blir så könsparanoida.

De flesta av oss är ju uppvuxna med samduschning ändå tycker väldigt många av oss att det är och har varit integritetskränkande så det verkar ju inte funka. Att påtvinga en sådan sak har nog snarare rakt motsatt effekt. Framför allt så är det en extremt sårbar situation för de barn som redan är utsatta. Hur kul är det att behöva blotta sig och klä av sig naken för "kompisarna" som till vardags brukar håna en reta en , säga att man är ful och äcklig.
  • Anonym
    puss skrev 2013-01-09 11:14:13 följande:
    Tycker folk prånglas på en osund hysteri angående nakenhet.
    Tvång är såklart ingen bra metod. Jag tycker att man borde försöka bevara det naturliga och sunda i vanlig mänsklig nakenhet.
    Och med samma resonemang så kan vi också ta bort dörrarna till toaletterna. Det är naturligt att bajsa.
  • Anonym
    puss skrev 2013-01-09 11:34:34 följande:
    Kan bara tillägga att för mig personligen så bajsar jag gärna med öppen dörr.
    Eftersom nu bajs kom på tapeten haha.
    Varför har du bajs på tapeten?
  • Anonym
    Dracarys skrev 2013-01-09 12:16:09 följande:
    Rätt mig om jag har fel, men samduschning är väl ändå normalt på idrottslokaler?

Om du går till simhallen eller träningslokalen... visst är det gemensamma duschar där också?

Efter träning så samduschar man. Enklast och säkrast så.
    Fast på alla badhus jag har varit på så har det varit som en vägg mellan varje dusch, dock öppen framtill men då slipper man liksom stå alldeles bredvid alla andra och duscha, känns lite mera privat med en vägg iaf. På dom skolor jag har gått har det varit helt öppet. Alltså bara ett stort dum med duschar på rad på en vägg. Obekvämt tycker jag. Skulle ha känts mycket bättre om dom iaf kunde dela av med ett draperi tycker jag.
  • Anonym

Har samma problem som dig Ts,så nu har jag slutat att skicka med gympakläder av den anledingen att mitt barn ej ska bli tvingad att visa sig naken när han ej vill o när han ej knappt göre det hemma..Upp till skolan att fixa så dom som ej vill duscha får slippa ej kritisera på barnen o tvinga..

• Anonym

Men om det är så hemskt så kan man väl skicka med barnen en baddräkt att duscha i?

Jag tycker inte att det känns säkert att barnen ska duscha där ingen ser om de ramlar. Det är ju en säkerhetsfråga i det hela också, plus att det är normalt med gemensamma duschar på gym och idrottsanläggningar.

Svar på tråden samduschning