• Äldre 8 Jan 18:09
    14338 visningar
    24 svar
    24
    14338

    Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?

    Nyfiken på hur mycket enskild planeringstid du som förskollärare har.
    I min kommun känns det som den tiden är otroligt lite men vad vet jag, det kanske ser likadant ut överallt. 


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?
  • Äldre 8 Jan 18:27
    #1

    1,5 timmar. Stockholm.

  • Äldre 8 Jan 18:31
    #2

    Tre timmar var tredje vecka på småbarn, två timmar var femte vecka på syskon.

    Vi sitter mycket på fritiden

  • Kottha­re
    Äldre 8 Jan 18:31
    #3

    2.5 timmar/vecka egen planering
    1 timme kväll/månad till personalmöten
    30 min/vecka med en kollega på  

  • Äldre 8 Jan 18:32
    #4

    2 timmar varje vecka.

  • Kottha­re
    Äldre 8 Jan 18:33
    #5
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 18:31:41 följande:
    Tre timmar var tredje vecka på småbarn, två timmar var femte vecka på syskon.

    Vi sitter mycket på fritiden
    GÖR INTE DET! 
    Ni gör både er själva och alla oss andra i yrket en stor björntjänst. Vi måste visa våra rektorer, våra politiker och andra att man får den verksamhet man betalar för. Investerar man i mer resurser som ger mer planeringstid så får man en bra verksamhet. Får man bara nån timme planering så får man en rätt kass verksamhet. 
  • Äldre 8 Jan 18:34
    #6

    När jag arbetade som förskollärare för några år sedan hade jag 1 tim enskild planering i veckan.


    Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Äldre 8 Jan 18:38
    #7

    45 min varannan vecka sitter vi i arbetslaget och övriga avdelningar tar hand om våra barn.

    I timme/vecka enskild planering på ordinarie arbetstid.

    I dag/månad ca då varje avdelning har planeringsavlösare. Då gör vi både gemensam och enskild planering.

    Sedan har vi 33 timmar/termin som ska göras på kvällstid/efter arbetsdagen. Där ingår personalmöten och sådant men det brukar bli 11 - 15 timmar över till enskild planering. 

  • alexs mamma
    Äldre 8 Jan 18:41
    #8

    Den tid somstår i avtalet dvs

    *2 timmar /vecka som kan göras var som helst oftast hemma då läser jag forkningslitteratur, tidningen förskolan, bloggar som gynnar verksamheten men även svarar på mail, har föräldrakontakt som behöver göras skriftligt eller via telefon.

    *Hela arbetlaget 2 timmar i sträck varannan vecka dvs 1h/vecka 

    Diverse grupplaneringar i tvärgrupper 1h/vecka

    0,5 timmar/vecka som ligger utöver de 6 som finns i avtalet för APT dvs konferens med chefen ang ekonomi, pedagogisk utvefckling mm mm.

    * 2timmar /vecka egen tid för planering analys och reflektion där jag panerar de aktiviteter jag ansvarar för under veckan. Ibland sker det att vi är flera som även kan sitta tillsammans vid dessa tillfällen för att diskutera ge varandra resopns titta på en dokumenterad situation som tex blivit filmad antingen på ped. i barngrupp då ger vi respons och konstruktiv kritik. ibland är de barn vi behöver diskutera för att fundera på vi kan utveckla verksamheten till det bästa för barnen...

    Vi är jätte nog med att aldrig sitta på fritiden....    

  • Äldre 8 Jan 19:12
    #9

    Kotthare: vi får skriva upp det på ett övertidskonto så det syns på det viset i alla fall.

    Tyvärr så är det så att dålig verksamhet ger inga kunder vilket gör oss arbetslösa. Jag offrar inte mitt jobb för att vara principiellt riktig.

  • Kottha­re
    Äldre 8 Jan 19:13
    #10
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 19:12:51 följande:
    Kotthare: vi får skriva upp det på ett övertidskonto så det syns på det viset i alla fall.

    Tyvärr så är det så att dålig verksamhet ger inga kunder vilket gör oss arbetslösa. Jag offrar inte mitt jobb för att vara principiellt riktig.
    Tror du att du skulle bli av med jobbet om ni inte arbetade övertid? Isåfall borde du ju byta jobb! Finns hur många lediga tjänster som helst. 
Svar på tråden Förskollärare, hur mycket enskild planeringstid har du?