Sparkonto vs aktie och fonddepå?
Ett av mina mål med 2013 är att få koll på hur jag ska spara pengar.
Just nu har jag rätt mycket liggandes på vanliga spartkontot och där kan det ju inte ligga. Men undrar hur ni andra tänker nu i (lång) lågkonjunktur.
Som jag ser det är alternativen:
1. Sätta in på bankens sparkonto som är låst en tid.
Nackdel: Räntan där kommer sen garanterat sänkas när ränterna går ned. Så är det ju när ränterna sänks.
Fördel: Pengarna finns kvar och spelas inte med nu när tidenra är oroliga (har själv blivit av med jobbet så kan inte spara lika mycket sedan)
2. Sätta in på nordnets aktie och fonddepå
Nackdel: jag orkar aldrig byta fonder utan ligger bara där. Jag sparar fast belopp i månaden - känns dumt sätta in klumpsumma - är min pensionsförsäkring
Fördel: Har gått upp lite mer än bankens ränta ifjol - vet vet vad som händer sen. Konstar inga pengar per år utan skattar ju sedan den dag jag säljer - är tänkt för pensionen
3. Skippa allt sånt här och köpa guld
Nackdel: har noll koll på hur man gör - hur veta att kvaliteten är bra och hur säljer man sen. Menar inte köpa örhängen och sedan panta dem . Ingen aning om hur man köper en guldpeng - nån som vet?
Fördel: sånt här stiger alltid i värde och kostar inget att äga det.
Vad hade du gjort? Själv lutar jag åt det trista trygga och ha pengarna på sparkontot