• Anonym (lisa)

Sparkonto vs aktie och fonddepå?

Ett av mina mål med 2013 är att få koll på hur jag ska spara pengar.

Just nu har jag rätt mycket liggandes på vanliga spartkontot och där kan det ju inte ligga. Men undrar hur ni andra tänker nu i (lång) lågkonjunktur.  

Som jag ser det är alternativen:

1. Sätta in på bankens sparkonto som är låst en tid. 
    Nackdel: Räntan där kommer sen garanterat sänkas när ränterna går ned. Så är det ju när ränterna sänks.
    Fördel: Pengarna finns kvar och spelas inte med nu när tidenra är oroliga (har själv blivit av med jobbet så kan inte spara lika mycket sedan)

2. Sätta in på nordnets aktie och fonddepå
    Nackdel: jag orkar aldrig byta fonder utan ligger bara där. Jag sparar fast belopp i månaden - känns dumt sätta in klumpsumma - är min pensionsförsäkring
    Fördel: Har gått upp lite mer än bankens ränta ifjol - vet vet vad som händer sen. Konstar inga pengar per år utan skattar ju sedan den dag jag säljer - är tänkt för pensionen

3. Skippa allt sånt här och köpa guld        
    Nackdel: har noll koll på hur man gör - hur veta att kvaliteten är bra och hur säljer man sen. Menar inte köpa örhängen och sedan panta dem . Ingen aning om hur man köper en guldpeng - nån som vet?
    Fördel: sånt här stiger alltid i värde och kostar inget att äga det.   

Vad hade du gjort? Själv lutar jag åt det trista trygga och ha pengarna på sparkontot  

• Svar på tråden Sparkonto vs aktie och fonddepå?
  • SuzR

Sparkonto. Fonder är bara skit. Konkar företaget du har fonder i, förlorar du ju alla pengar.

• Tonårsmamman1

Måste du göra samma sak med alla pengar? Ha en del på sparkonto, så att du kommer åt dem lätt, en del på konto med bättre ränta, en del i fonder. Det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg, dvs låsa alla pengar eller investera dem i fonder/aktier.

• SuzR

Dessutom får du betala en avgift för att spara i fonder. Väg avgiften mot avkastningen!

• Anonym (lisa)
    SuzR skrev 2013-01-09 08:40:45 följande:
    Dessutom får du betala en avgift för att spara i fonder. Väg avgiften mot avkastningen!

kostar inget på nordnet eller avanza zero
  • Anonym (lisa)
    tompatiger skrev 2013-01-09 08:45:24 följande:
    Räntefonder kanske skulle passa dig?
    vad är räntefonder egentligen? Tror inte man kan spara i det genom nordnet osm är avgiftsfritt. Är det nåt som banken tar betalt för?
  • Anonym (lisa)
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-09 08:40:07 följande:
    Måste du göra samma sak med alla pengar? Ha en del på sparkonto, så att du kommer åt dem lätt, en del på konto med bättre ränta, en del i fonder. Det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg, dvs låsa alla pengar eller investera dem i fonder/aktier.

Har det spritt Men nu har jag en störra klumpsumma jag inte vet vad jag ska göra med och vill vara smart.

Egentligen tycker jag att alla sparalternativ suger - inget av dem ger mig garanterad värdeökning som motsvarar inflationen. Det är inte som på det glada 80-talet. I lågkonjunkturer ska marknaden bara pressa oss att konsumera upp pengarna innan de förlorar i värde.  
  • tompatiger

En räntefond innehåller enbart räntebärande värdepapper, till exempel obligationer. De räntebärande värdepapper ges ut av staten, kommuner eller företag och är ett sätt för dem att låna pengar. Räntefonder ses främst som ett sätt att sänka risken och få mindre värdeändringar i sparandet. Det finns räntefonder med varierande riskprofil och som passar olika bra i olika marknadslägen.

Jag är övertygad om att nordnet tillhandahåller räntefonder.

• tompatiger

Beror en smula vad du är ute efter, vad vill du uppnå och hur mkt risk är du villig att ta?

Kör 70/30 i säkert/risk-placerande. M.a.o ha mkt säkert placerat och en del med större risk och högre avkastning.

Ett tips på vägen, läs på, följ marknaden - det tar ett par minuter per dag - då blir det lättare för dig att förvalta dina investeringar med hög risk.

• Tonårsmamman1
    Anonym (lisa) skrev 2013-01-09 08:50:56 följande:

Har det spritt Men nu har jag en störra klumpsumma jag inte vet vad jag ska göra med och vill vara smart.

Egentligen tycker jag att alla sparalternativ suger - inget av dem ger mig garanterad värdeökning som motsvarar inflationen. Det är inte som på det glada 80-talet. I lågkonjunkturer ska marknaden bara pressa oss att konsumera upp pengarna innan de förlorar i värde.  
    Men om det är pengar du inte behöver på länge, så tänk på att det vänder uppåt också någon gång. Sparar du i fonder nu när det är blilligt, så får du fler andelar, som sedan ökar i värde när det vänder.
    Du kan ju välja olika fonder så sprider du riskerna.
Svar på tråden Sparkonto vs aktie och fonddepå?