• 2xlycka

    min 3-åring tuggar sönder allt!

    Hej, är så frustrerad och vet inte hur jag ska hantera detta!
    Min 3-åriga son har sedan ett några månader tillbaka haft ett beteende där han alltid har saker i munnen, det kan vara leksaker eller sin tröja, vilket enbart resulterar i att han blir blöt, så det är inte hela världen. Problemet är att han tuggar på tex böcker och pussel också, och dom går ju sönder! Jag kan inte följa honom som en skugga för o hålla koll att han inte tuggar på allt han får tag på.

    Han slutade med napp vid jul, men detta beteende har pågått längre än så. Han har även en lillasyster som är 1,5år(hon har inte napp), dom fungerar bra ihop för det mesta=)

    Som vi hanterar det nu är att vi talar om att man inte får ha saker i munnen eftersom dom blir förstörda, och så tar vi bort saken.

    Tacksam för råd för jag vet inte vad vi ska göra...

  • Svar på tråden min 3-åring tuggar sönder allt!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    När det gäller riktigt små barn brukar man säga att de är i en oral fas, dvs de orienterar sig till omvärlden med hjälp av munnen. Munnen blir alltings centrum.
    Man pratar också om att barn har bitreflexer som det kan ta olika lång tid innan de avtar. Då handlar det i den här åldern kanske mer om utåtriktad aktivitet.
    Många barn använder ju napp tills de är betydligt äldre än din son är nu. Det kan både stå för ett sugbehov och en trygghet och vana som lugnar på samma sätt som bröstet gjorde när de var små.
    Försök fundera över om det är något som oroar sonen i tillvaron just nu som gör att han behöver backa lite i utvecklingen och ta till gamla trygghetsbeteenden för att må bra. Mindre eller större förändringar i familjen kan påverka.
    Försök uppmärksamma hans situation lite extra, det brukar hjälpa i sig och se också om ni kan hitta på något som han faktiskt får bita på,som inte går sönder eller är farligt, men där han får utlopp för sitt tuggbehov.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden min 3-åring tuggar sönder allt!