• Anonym (Framochtillbaka)

    Veckopendlande 5 månaders flicka

    Hej!
    Jag och vår dotter pendlar tillsammans med pappan till hans arbetsort i veckorna. Är på hemmaplan fredag till måndag och på annan ort måndag till torsdag. Det har hela tiden fungerat jättebra lillan verkar anpassa sig snabbt efter hem-byte men jag börjar fundera framåt. Om vi till exempel hemma kommer låta henne börja sova i eget rum men att den möjligheten inte finns i det andra hemmet, hur kan detta påverka henne? Är det bättre att hon sover nära oss på båda platser? Vi kommer ha det så här tills hon är närmre året.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Veckopendlande 5 månaders flicka
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    För ett så litet barn är föräldrarna tryggheten i mycket högre grad än bostaden eller som i ert fall bostäderna.
    Om ni vill börja träna henne att sova själv så tycker jag att ni ska göra det även om det inte går på båda ställena.
    Självklart är det lättare om man kan göra lika med detta hela tiden, men det är ändå väl värt att pröva.
    Blir det för stökigt för henne så är det ju bara att ni väntar tills hon är 1 år och ni kan bo på ett ställe hela tiden.
    Om ni är lugna och övertygade om det ni gör så skadar det på intet sätt hennes utveckling att börja träna redan nu. Men var följsamma och gör det som känns bäst för er alla.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Framochtillbaka)
    barnpsykologen margit skrev 2013-01-11 17:09:36 följande:
    Hej!
    För ett så litet barn är föräldrarna tryggheten i mycket högre grad än bostaden eller som i ert fall bostäderna.
    Om ni vill börja träna henne att sova själv så tycker jag att ni ska göra det även om det inte går på båda ställena.
    Självklart är det lättare om man kan göra lika med detta hela tiden, men det är ändå väl värt att pröva.
    Blir det för stökigt för henne så är det ju bara att ni väntar tills hon är 1 år och ni kan bo på ett ställe hela tiden.
    Om ni är lugna och övertygade om det ni gör så skadar det på intet sätt hennes utveckling att börja träna redan nu. Men var följsamma och gör det som känns bäst för er alla.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 
    Tack för ditt svar! Nu är hon ett och vi kommer behöva ha det så här i iallafall ett halv år till. Min tanke är att jag och dottern är i hemmet mer och följer med varannan-var tredje vecka. Min oro är att det bli stökigare för henne nu då hon är äldre. Hon visar även tydligt att hon ogillar separationer och blir jätteledsen om jag eller pappan säger hejdå. Vad är bäst för ett barn? Att vara i hemma miljö med rutiner eller att vara samlad som familj trots stök och mindre lätt med rutiner? Hur mycket förstår en ettåring? Hur säger man bäst hejdå?...

    Tacksam för svar! 
Svar på tråden Veckopendlande 5 månaders flicka