• Anonym (orolig tjej)

    Torra slemhinnor?

    Hej! 
    Det är såhär att jag misstänker att jag har torra och sköra slemhinnor, det svider och kan brännas efter sex, ibland svider det redan när penis förs in men går över under själva samlaget men sedan svider det igen efteråt!

    Det svider precis i slidöppningen, det kan dock kännas som att det blir värre när jag kissar efter sex, vilket jag alltid gör, då kan det svida i hela slidan! Det svider alltså rejält att kissa efter sex.  Jag har haft det såhär ungefär sedan jag blev sexuellt aktiv som var för ungefär 9 månader sen (jag är 18 år) Ibland är det lindrigare, ibland svider det så mycket att jag knappt kan sitta ner och ibland känns det ingenting. Men det går alltid över inom någon timme eller så. Babyolja lindrar.

    Jag äter p-piller Prionelle och har gjort det i ungefär 3 år (åt dom för att lindra mens värken till en början) har börjat koppla det här till dom och ska byta till Cilest, men jag är så less att det i princip alltid ska svida efter sex! Det gör så att jag tappar lusten när jag tänker på hur ont jag kanske kommer få efter.
    Jag har även haft problem med återkommande UVI:er. Dom flesta har gått över av sig själva, när jag var hos vårdcentralen i höstas så hittade dom inte något, men det kom tillbaka riktigt ordentligt i november och jag fick pencillin, nu ska jag tillbaka till vårdcentralen idag för en misstänkt UVI..

    Jag är så trött på att det nästan alltid ska svida och göra ont efter sex! Det påverkar samlivet med min pojkvän vilket är jätte tråkigt! Jag tvättar aldrig mitt underliv med tvål, tvättar alltid med ljummet vatten en gång om dagen och babyolja vilket många har rekommenderat! Jag brukar också smörja in med babyolja, det lindrar men tar inte bort problemet
    Det känns som att jag har läst varenda tråd som finns om torra slemhinnor och besvär i underlivet på nätet och tagit till mig alla tips (iallafall alla hemkurer) men inget verkar hjälpa! 

    Men vad tror ni? Är det mina slemhinnor som spökar eller kan det vara något annat som orsakar detta?
    Skriv gärna om ni känner igen er eller har något tips som kan hjälpa mig! Oerhört tacksam för svar! 

    Ps. Har testat mig för klamydia och det var negativt. Min pojkvän var min första och jag var hans första men dom på UMO ville ta ett test ändå för att helt utesluta det. 

  • Svar på tråden Torra slemhinnor?
  • Justmeagain

    Svamp kanske? finns väll någon intim olja på apoteket att köpa eller någon kräm.

  • Anonym (orolig tjej)

    Men ska det inte klia om det är svamp? :o hört att det ska klia något ohyggligt och börja svida pga av just klådan..

  • Annelie 76

    För det första, boka tid hos en gynekolog för att kolla om det är svamp. Är det svamp be att få tabletter, gärna de som man tar en längre tid. Är det svamp så köp även svampsalva på apoteket som din pojkvän ska smörja sin snopp med så du inte blir återsmittad.

    För det andra, sluta med p-piller. P-pillren gör slemhinnirna tunnare och skörare. Det kan kanske funka med p-stav men risken finns att du är en av oss som inte tål preventivmedel med hormoner utan att få ont vid samlag.

    För det tredje, ha inte sex när det gör ont. Risken är stor att det då blir kroniskt (håll tummarna för att det inte redan är det). Du har nämligen symptomen av vulva vestibulit vilket är en sjukdom med i princip inga botemedel men en massa problem. Det är inget man ens vill att ens värsta fiende ska få...     

  • Anonym (Lika)

    Hade också Prionelle och precis samma problem(vilket dock bm sa inte hade någon koppling-.-) Bytte till hormonspiral och sen dess, inga problem

  • Eilon

    Jag är i typ samma ålder som du och har haft exakt samma problem.

    För mig visade det sig att det var svamp (trots att det inte kliade). Jag hade gått med den jättelänge (fått efter en penicillinkur mot halsfluss. Fick du penicillin mot dina UVI kan det vara spöket) och den hade sabbat totalt därnere.

    Dessutom hade jag smittat min pojkvän, så den kom tillbaka hela tiden.

    En ordentlig kur pevaryl (på både mig och pojkvännen) hjälpte mig, men det kan vara en idé att låta underlivet vila från sex ett tag med så att slemhinnorna hinner läka också.

    Mycket glidmedel och sen lactal efter sex med, så slipper jag den svidande känslan.

    Hoppas jag kunde hjälpa dig lite, vet hit hemskt det är!

  • visma1

    Ovesterin finns att köpa på Apoteket, fungerade för mig när jag fick liknande problem efter någon förlossning.

  • Vixy

    Jag har precis samma problem som du beskriver och jag är 20år. Jag började med Prionelle i juni förra året och allt var bra och jag kunde ha sex utan problem fram till i december 2012. Då, efter att jag haft en tampong inne när min mens inte var så riklig så började det klia riktigt mycket. Då gick jag till apoteket och köpte vagitorier + salva för att jag trodde det var svamp, men det var det inte. Klådan lindrades enormt men jag kunde fortfarande känna klåda efter att jag duschat ibland (jag hade läst om att man inte ska tvätta sig med tvål i underlivet och följde detta råd). 

    Jag har fortfarande en brännande känsla vid varje samlag. Jag gick  till ungdomsmottagningen i mars och hon hittade inga fel, hennes kommentar var bara att mina slemhinnor i underlivet var röda och irriterade. Jag fick rådet av henne att lufta/undvika tighta byxor samt börja smörja in med babyolja. Detta har jag gjort nu i två månader, det lindrar ju för stunden med oljan men det tar inte bort mitt problem. Hon sa att det inte hade med mina p-piller att göra och jag vill verkligen tro henne... för jag kunde ju ta dom utan att något gick snett i flera månader.

    Nu har jag iallafall slutat med p-piller sedan en månad tillbaka (2 april) och håller tummarna för att slemhinnorna återfår sin balans av sig självt. Om det inte blivit bättre inom ytterligare en månad så ska jag prova Ovesterin så som föreslås ovan.

    Detta problem är jättevanligt men ändå står det så lite om att unga tjejer drabbas. Hoppas det löst sig för dig nu :)  

  • matildaaf

    Jag har haft samma problem som du fast ätit MiniP. Det blev värre för mig och efter ett helvetesår fram & tillbaka hos min gynekolog på sjukhuset (de är oftast bättre än barnmorskorna på vårdcentralen enligt mig) så blev det bättre. Det jag fick reda på var att jag hade Vestibulit vilket du kanske kan ha tyvärr.. Testa att googla Vestibulit och kolla hur mycket du känner igen & få sedan en tid hos en gynekolog. Babyolja lindrar som sagt, bra att du upptäckt det iallafall. Jag fick ovesterin, bedövningssalvor, "instrument" för att "vänja" mig vid smärtan osv, mådde riktigt dåligt ett tag :( Men hjälp finns att få!

  • Becccissspecciss

    Jag har haft precis samma problem som kom ca efter 2 lartor prionelle då jag tidigare haft abelonelle (samma aktiva ämne) i ca 5 månader, fick hade även svamp när jag var hos bm, även fast hon sa 2 gånger under besöket att det inte kan vara svamp, men efter koll i mikroskop så var det svamp, dock hjälpte inte behandlingen mot svedan under sex. Jag bytte för 2 veckor den till cerazette och det gör fortfarande ont just när min pojken som går in i mig, men det gör mycket mindre ont. Tar även repalina plus, eller ovestering ska jag ta nu för att de är mycket billigare. Det tar verkligen kraften ur mig att inte kunna ha sex, jag ör en väldigt sexuell person och har sexlust oftare ån min pojkvän det är som mitt sett att slappa av.. Nu kan jag dock ha de max en gån per vecka smärtfritt Och kondom gör det också lite bättre. Men jag hoppas på att det är pillrerna som är boven i dramat!

  • Anonym (samma)
    Annelie 76 skrev 2013-01-09 12:54:16 följande:
    För det första, boka tid hos en gynekolog för att kolla om det är svamp. Är det svamp be att få tabletter, gärna de som man tar en längre tid. Är det svamp så köp även svampsalva på apoteket som din pojkvän ska smörja sin snopp med så du inte blir återsmittad.

    För det andra, sluta med p-piller. P-pillren gör slemhinnirna tunnare och skörare. Det kan kanske funka med p-stav men risken finns att du är en av oss som inte tål preventivmedel med hormoner utan att få ont vid samlag.

    För det tredje, ha inte sex när det gör ont. Risken är stor att det då blir kroniskt (håll tummarna för att det inte redan är det). Du har nämligen symptomen av vulva vestibulit vilket är en sjukdom med i princip inga botemedel men en massa problem. Det är inget man ens vill att ens värsta fiende ska få...     
    Jo, precis som Annelie 76 sa. Sluta med p-piller. Sedan normal tar det typ 6 månader tills slemhinnan återhämtar sig. 
  • Anonym (Void)
    Anonym (samma) skrev 2013-08-29 23:43:12 följande:
    Jo, precis som Annelie 76 sa. Sluta med p-piller. Sedan normal tar det typ 6 månader tills slemhinnan återhämtar sig. 
    Hoppas det inte är någon som tar dig och Anneli på allvar. Ni har ingen aning om det är p-pillren som spökar, eller ifall det skulle hjälpa (det gör det inte alltid) att sluta med p-pillren.

    Låt en utbildad gynekolog ta det ansvaret istället. Ni tar varken ansvar eller beter er särskilt vuxet när ni gör absoluta påståenden utan någon som helst grund.
  • Anonym (samma)
    Anonym (Void) skrev 2013-08-30 00:17:46 följande:
    Hoppas det inte är någon som tar dig och Anneli på allvar. Ni har ingen aning om det är p-pillren som spökar, eller ifall det skulle hjälpa (det gör det inte alltid) att sluta med p-pillren.

    Låt en utbildad gynekolog ta det ansvaret istället. Ni tar varken ansvar eller beter er särskilt vuxet när ni gör absoluta påståenden utan någon som helst grund.
    Det var det som gynekologen sa till mig i alla fall, eftersom gynekologen uteslutar inte vara vestibulit som jag trodde. Det här tillståndet har inte hänt mig tidigare, sedan 2 år tillbaka jag började med p-pille pga rikligt mensblödning och menvärk. Nu har det gått 2 månader, så jag får avvakta...
  • Anonym (samma)

    Här kan man läsa lite om "P-piller kan bidra till samlagssmärta"  ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=39156&l=sv&newsdep=130

    Det gäller dock inte alla kvinnor, utan de som normalt har lite mer känsliga slemhinnor kan få sådana besvär. 

  • Robespierre

    Har du prövat att smörja blygdläpparna med vanlig lypsyl ? Fungerar för somliga


    From dream to dream we have always been, like an everflowing stream
  • Anonym (Void)
    Anonym (samma) skrev 2013-08-30 01:15:56 följande:
    Det var det som gynekologen sa till mig i alla fall, eftersom gynekologen uteslutar inte vara vestibulit som jag trodde. Det här tillståndet har inte hänt mig tidigare, sedan 2 år tillbaka jag började med p-pille pga rikligt mensblödning och menvärk. Nu har det gått 2 månader, så jag får avvakta...
    Så för att gynekologen bedömde det i ditt fall så är det så i ALLA fall som påminner om ditt? Lägg av. Vad tror du vi skulle med läkare till om det var så enkelt? Min syster hade samma problem och det hade inget med hennes perventivmedel att göra utan orsakades av andra omständigheter (helt psykologiska), men inte går jag runt och säger att det MÅSTE vara så för alla för det.

    Däremot är det jätte nyttigt att ni delar med er av vad ni TROR kan vara problemet.


  • Anonym (Wildrat)

    P-piller tunnar ur slemhinnan så man lättare får problem. Jag kan inte använda hormonella preventivmedel pga detta. Jag har också ofta problem med svamp och bakteriell vaginos som gör saken värre.

    Det jag kan säga är att HA INTE SEX NÄR DET GÖR ONT! Då kan det bli kroniskt dvs vulva vestibulit och det kan förstöra ens sexliv för många år framåt eller hela livet. Gå till gynekolog för att kolla upp problemen och få behandling för svamp och bakteriell vaginos. Har man redan problem med smärta kan det bli värre om man behandlar själv med receptfria läkemedel. Jag fick en allergisk reaktion av Pevaryl som gav mig ett helvete i flera år...

    Vad kan man göra själv då? Jo, förebygga. Använd ekologiska bindor, tamponer och trosskydd. Eller tygvarianter om ni orkar. Efter mens och vid behov behandla med mjölksyregel (ex Lactal) och ev kapslar med mjölksyrebakterier (ex Ecovag eller Vivag). Dessa finns på bla apotek.

    Tvätta med olja eller speciella tvättgrejjer som de här: http://www.aconordic.se/kropp/aco_intim.aspx (apotek). Tvätta ALDRIG med tvål. Smörj gärna dagligen med den här som innehåller lite mjölksyra (kan även användas som glidmedel): http://www.aconordic.se/products/3871/19662/19596/19227/aco-intimate-care-moisturising-gel.aspx

    Appropå glidmedel så är detta att rekommendera om det känns torrt vid samlag. Har man känsliga slemhinnor kan friktionen göra att man får ont.  

  • wei193

    Hej! Har du blivit av med dina problem och hur? Är nämligen i precis samma sits...är också 18 år. :(

  • cb92

    Hej tjejer! Lider verkligen med er alla som behöber gå igenom detta. Jag själv har haft problem i 2 år snart. Allt började för mig i januari 2013 men att jag helt plötsligt fick flytningar som luktade DÖTT. spydde nästan själv av lukten, skämdes så otroligt över detta så att gå till en gynelolog fanns inte ens på kartan. Jag köpte då pevaryl och lukten försvann men den kom ALLTID tillbaka efter mensen. Bytade från p-piller till p-stav men allt blev bara värre. Innan hade jag bara klåda, illaluktande flytningar i samband med mensen som var regelbundeb med p-piller men istället fick jag mens varje dag i ett halvår och illaluktande flytningar och klåda och SMÄRTA vid sex var liksom vardagsmat för mig! Efter mycket googlande fattade jag själv att jag hade baktriell vaginos och att detta endast kunde försvinna helt med antibiotika. Men som sagt jag skämdes så jävla mycket rent ut sagt så jag gick inte till gunekologen förrens i september 2013, alltså 7 månader gick jag med detta... Detta ledde till att jag fick så in i hel*etes ont vid sex (eller ja, sex och sex. Killen kunde inte ens stoppa in ett finger i mig innan jag började böla) eftersom jag samtigt hade gått med en infektion så länge så började det även klia fruktansvärt mycket, jag trode det var svamp och behandlade flera gånger med pevaryl men inget funkade. Gick som sagt äntligen till gyn i september 2013 och fick då antibiotika. Läkaren sa även till mig att smöra med vitt vaselin varje kväll under 1 månad. Sagt och gjort, började med antibiotika och smörje in mig varje kväll och efter 1 månad vad jag helt bra igen! MEN... I november fick jag svamp, köpte då pevaryl och det försvann. Men sedan kom svampen tillbaka varje månad innan mensen.. Gick till gyn i augusti i år och fick då medicin mot kronisk svamp, fick 1 piller som jag skulle ta vid behov. Fick även en till kur antibiotika för hade även lite illaluktande flytningar efter mens, och även nu hade jag ont vid sex igen. Gick hem, började ta svamptabletterna när jag kände av klåda (som jag alltid fick 1 vecka innan mensen) sedan tog tabletterna slut och nu var jag hos gynekoloen igår igen, han tog då provet och såg att jag inte hade svamp kvar eller några bakterier heller, men att jag var väldigt röd och irriterad (pågrund av att jag haft svampinfektion innan) så nu fick jag medicin som jag ska ta 1 piller varannan vecka i ett halvår, och då ska även slemhinnorna hinna återhämta sig. Fick rådet att använda barnolja och smörja med vitt vaselin OCH SLUTA MED P PILLER! Detta var min historia om ni orkat läsa hela! Jag vet hur psykist påfrestande det är att ha problem "där nere" det är liksom inget som man direkt pratar om på festen om man säger så. Jag och min sambo har inte kunnat ha ett normal sexliv på ca 2 år, men jag hoppas att jag äntligen har hittat en utväg nu med den här medicinen som jag ska äta i ett halvår. Jag ska nu vara helt fri från allt vad preventinmedel heter hade jag tänk i typ en månad och sedan får jag prata med en barnmoska om vad som jag skulle kunna ha istället. Kan tillexempel inte ha p-stav eftersom när jag hade det sist så blödde jag KONSTANT varje dag i ett halvår... Jag är iallafall 22 år och äter prionell p-piller som jag ska sluta med direkt. FYFAN säger jag bara!

  • Mariamoder
    Hej anonym,
     
    Jag hoppas att du har hittat en lösning. Annars rekommenderar jag att ta en titt på Repadina Det har verkligen hjälpt mig tidigare där jag hade samma problem.
Svar på tråden Torra slemhinnor?