Inlägg från: Juppi |Visa alla inlägg
  • Juppi

Vad innebär det att det finns pantbrev på en villa?

UngSambo skrev 2013-01-09 14:00:08 följande:
    Yep, är det så att du planerar atyt köpa det huset ska du absolut inte göra det! Då köper du deras skulder och det kommer vara omöjligt för dig att låna pengar om du t ex behöver renovera!

Äh nä det är fel. Om huset kostar 3.5mille och de har redan pantbrev för 2.1mille menas det att när du köper huset så måste du öppna pantbrev som är mellan skillnaden på vad som finns å hur mycket du köper huset för, det vill säga 1 399 900:- och varje pantbrev för banken kostar 95000:- men du betalar om det är 5% eller så för varje pant brev, men du får inte deras skulder utan det är vad de har öppnat tidigare och ibland är det bra med pantbrev på hus. Hade det inte funnits nå så hade du fått öppnat upp för hela summan som du köper huset för. Vart lite rörigt men hoppas du förstår ändå :)
  • Juppi
    ÄngelBängel skrev 2013-01-09 14:08:56 följande:
    Så det är alltså fördelaktigt om det finns höga pantbrev? Man behöver då betala mindre själv?
    mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.

Ja men inte om det finns pantbrev för hela beloppet för då finns det inget belopp för dig att tex renovera för, som jag fattade när vi köpte hus.
  • Juppi
    veh skrev 2013-01-09 15:11:09 följande:
    Eeeh, nej. Så är det inte... Det MÅSTE finnas pantbrev för hela beloppet du lånar. Räcker inte de pantbrev som redan finns uttagna på fastigheten för de lån man behöver ha så får man ta ut nya, och det medför då en kostnad. Likaså om man vill ta ut ett högre belopp än man redan har, för att renovera, så måste man ta ut nya pantbrev för motsvarande belopp. Så ja, det är fördelaktigt för en själv om de förra ägarna är högt belånade.

Ja har du inte läst vad jag skrev före? Om jag köper en fastighet för 1000000 så måste jag jag köpa pantbrev för 1000000, om inte vill säga att förra ägarn har redan öppnat för vill säga 400000, då måste jag ju bara köpa/öppna för 600000, men skulle det redan finnas pantbrev för 1000000 så kan jag inte öppna nå mera pantbrev för att man inte får låna över huset eller?
Svar på tråden Vad innebär det att det finns pantbrev på en villa?