• 1979sandy

hjälpa bebis att somna om?

Hur hjälper ni era bebisar att somna om på natten?
    Vi ska nu försöka vänja vår 4,5 månaders vid egen säng, som ska stå jämte vår. Men han har börjat leva om så på natten. Vet inte om han är vaken, då vi har ganska mörkt i rummet. Ibland har gäspar han till och vaknar rejält, men sprattlar med armar och ben, vänder på huvudet från sida till sida och täcker åker bort mm mm. Har ofta vart där med en hand och lagt han på sidan och hållt i honom så att säga så somnar han om på stubinen.
    Men nu måste han ju lära sig att somna om själv, jag kan ju inte alltid vara där.. Hur gör ni, låter ni dom sprattla och hålla på själva utan att gå dit eller hur får ni era småttingar att somna om på natten?

Tack!   

• Svar på tråden hjälpa bebis att somna om?
  • thebird

Men om det är så lätt att bara lägga en hand på så är det ju underbart! Bebis känner att du är där och somnar om gott. Låter underbart. :)

• hannis

Jag ammade till sömns. Varför måste en så liten somna helt själv? Det gör inte ens min 3-åring...

• Natulcien

Varför måste han lära sig att somna själv så här tidigt? Och om du inte är där så är väl pappan där, förhoppningsvis, eller någon annan? Han ska väl inte sova helt själv på nätterna ännu?
    Det låter ju kanon om han somnar om så lätt med bara en hand på! Det är trygghet för honom, och det kan ingen bebis får för mycket av! Glad

• 1979sandy
    Problemet är att det är nästan varje timme och jag vaknar ganska rejält då jag måste bädda om för honom för täcket har han sparkat av sig och jag vet inte om han är vaken eller ej. Jag kanske väcker honom ibland när han bökar och jag börjar vända han osv. det var det jag undrade , hur ni gör då, när bebisen bökar runt och är halvvaken och sover oroligt ..
    Jag får nästan ingen sömn alls då jag har svårt att komma till ro efter att ha vänt honom då jag väntar på nästa "bökomgång".. och han vaknar till.
  • thebird

Jag håller en hand på honom. Är jätteglad att det är så lite. Stora fick man vagga halva nätterna.

• Natulcien
    1979sandy skrev 2013-01-09 16:12:40 följande:
    Problemet är att det är nästan varje timme och jag vaknar ganska rejält då jag måste bädda om för honom för täcket har han sparkat av sig och jag vet inte om han är vaken eller ej. Jag kanske väcker honom ibland när han bökar och jag börjar vända han osv. det var det jag undrade , hur ni gör då, när bebisen bökar runt och är halvvaken och sover oroligt ..
    Jag får nästan ingen sömn alls då jag har svårt att komma till ro efter att ha vänt honom då jag väntar på nästa "bökomgång".. och han vaknar till.
    Om han bara bökar och inte verkar missnöjd så skulle jag definitivt låta honom vara! Det kan ju vara så att du stör mer än hjälper om han nu bara behöver "böka av sig" lite... Glad
    Och om han har en hel pyjamas och inte är kall så klarar han sig väl utan täcke ett par timmar...? Och varför vänder du honom? Om han kan vända sig själv, så behöver du ju inte hålla på och vända tillbaka.
  • 1979sandy

Ni missförstår mig;)) begär då inte att han ska sova själv! Absolut, det är han för liten för. Jag kommer självklart hjälpa honom att somna om så fort han behöver.
    Det jag undrar över är om ni låter bebisen ligga och sprattla på natten eller gör ni något då på en gång?

• Takex

Min son är 3 månader och jag lindar honom och så har jag honom i sängen :) varför inte bara göra det lätt för dig medan han sover så oroligt? Han kommer sova själv i egen säng i massa år fram över.

• 1979sandy

Han kan inte vända själv.. Det är som om han vaknar när han kommer över på rygg.
    Men i vagnen, sover alltid på rygg och i famnen...
    Måste vända honom och sen hålla i hans armar , då somnar han. En hand på sig bara räcker inte :)

• 1979sandy

Hur Lindar du?;) min kille gillar det, söver honom alltid i täcket lite inlindad. Men snabbt går det upp när han sovit ett tag...

• Takex

Vanlig swaddle bara :) sonen älskar det. Men man behöver en lite längre filt än de flesta som säljs, min är 120x120 tror jag och tunn från Aden and Anais. Hans vanliga filtar går också upp.

• Takex

Ja alltså när man lindar, haha, jag pratar bara i cirklar, prova att youtuba swaddle så kan du se precis hur man gör :D

Svar på tråden hjälpa bebis att somna om?