• Anonym

Flyga med barn som fyller 2 på resan?

Som ni vet så höjer de flesta flygbolag priset för barn när de fyller 2. Vi ska resa med dottern och hon fyller 2 på resan. Om vi bokar henne som under 2 kostar hon 55 kr. Om vi bokar henne som över 2 kostar hon 1600 kr.

Hon är under 2 vid utresan, kan vi då boka henne som under 2? Det känns inte vettigt att betala så mycket på både utresa och hemresa när hon defacto bara är 2 år när vi åker hem.

Vad kan hända om vi bokar henne som under 2 och de ser att hon fyllt när vi checkar in för att åka hem?

Någon som vet?

• Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?
  • Anonym
    MajaVira skrev 2013-01-09 19:35:24 följande:
    vilket flygbolag är det?
    Austrian Airlines
  • MajaVira
    Anonym skrev 2013-01-09 19:36:02 följande:
    Det tror jag ju inte. Om det är så att vi fyller i födelsedata och vi får boka biljetten som spädbarn, så kan de ju inte neka ombordstigning. Däremot så kanske de tar ut en avgift för vad biljetten borde ha kostat på hemresan, men det kan jag leva med.
    Men då har ni bokat ett säte, i och med att barnet sitter i ditt knä, men har barnet fyllt 2 ska det ha ett eget säte som kanske inte finns tillgängligt om planet är fullbokat.
  • snusfia

What if my child turns 2 on the trip; will I have to buy a ticket for the return flight?

Yes, a ticket will have to be purchased for any flight on which the infant will be over 2 years old.

One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • Aileen Allannah

Skriv hur gammal hon är när ni åker, om det inte står annat. Om ni bokar hemresan separat så får du ju fylla i att hon är två, men jag hade inte betalat mer om det inte står något om det i villkoren.

• Anonym (bolag)

Ring Flygbolaget/resebyrån och fråga,säkrast så. Är väl ändå av säkerhetsskäl 

• Anonym
    snusfia skrev 2013-01-09 19:37:55 följande:
    www.seatguru.com/airlines/Austrian_Airlines/i...
    Ja, jag såg det, men det går inte att boka olika resor. Man bokar antingen enkelresa eller returresa och du kan inte betala olika priser på ut och hemresan.

Det där är inte heller dera sida och informationen kan komma var som helst ifrån.
  • Anonym
    Anonym (bolag) skrev 2013-01-09 19:38:41 följande:
    Ring Flygbolaget/resebyrån och fråga,säkrast så. Är väl ändå av säkerhetsskäl 
    Säkerhetsskäl är det ju inte. Hon sitter ju inte mindre säkert i knät 2 dagar senare bara för att hon fyllt 2 på pappret. Det handlar om att de vill tjäna pengar.
  • pigglet

Sitter just och kollar på resor själv. Om barnet fyller 2 innan hemresan måste man boka hen som 2 år.

Och snusfia har ju letat rätt på informationen åt dig, snälla människor det finns!   :) 

• Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-01-09 19:38:33 följande:
    Skriv hur gammal hon är när ni åker, om det inte står annat. Om ni bokar hemresan separat så får du ju fylla i att hon är två, men jag hade inte betalat mer om det inte står något om det i villkoren.
    Ja, problemet är ju att vi bokar en tur och returresa och då får man bara en ruta att uppge ålder. Det står inget där man bokar om att barnet ska bokas som över 2 om de fyller på resan.
Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?