• Anonym

Flyga med barn som fyller 2 på resan?

Som ni vet så höjer de flesta flygbolag priset för barn när de fyller 2. Vi ska resa med dottern och hon fyller 2 på resan. Om vi bokar henne som under 2 kostar hon 55 kr. Om vi bokar henne som över 2 kostar hon 1600 kr.

Hon är under 2 vid utresan, kan vi då boka henne som under 2? Det känns inte vettigt att betala så mycket på både utresa och hemresa när hon defacto bara är 2 år när vi åker hem.

Vad kan hända om vi bokar henne som under 2 och de ser att hon fyllt när vi checkar in för att åka hem?

Någon som vet?

• Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?
  • Anonym

Man ska fylla i åldern för hemresan, och eftersom man lämnar födelsedata så lär ju systemen upptäcka detta?

• Anonym

Det är inte så att det är från det ÅRET de fyller två?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-09 19:25:15 följande:
    Man ska fylla i åldern för hemresan, och eftersom man lämnar födelsedata så lär ju systemen upptäcka detta?

Det står ingenstans att det är åldern för hemresan som ska fyllas i.
    Anonym skrev 2013-01-09 19:26:40 följande:
    Nej, det är det inte. Det är upp till 2 år som spädbarnstaxan gäller (då de sitter i knät), sen måste man boka eget säte och då blir det barntaxa som i princip är samma pris som vuxen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-09 19:26:40 följande:
    nej det brukar oftast stå att om barnet fyller år under resan så ska man ange den åldern som gäller för hemfärd

min son fyllde 7 samma dag som vi reste hem ifrån teneriffa och det var 7 vi fick ange från början då han var 7 på hemresan, tror inte det funkar att fuska då man ofta får lämna hela personnummret och jag antar att de har system som säger till. 
    Sen vet jag inte hur det blir om man kommer igenom systemen sen och de upptäcker det, att man får betala för den åldern som är, om det blir någon straffavgift eller så.
    Finns inte denna info på sidan ni bokar på? 
  • Anonym

det kan ju tom vara så att ni inte kommer på planet hem om det uppdagas att barnet är två och inte har en egen stol, tänk ifall flyget är fullbokat... vad gör ni då?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-09 19:31:01 följande:
    nej det brukar oftast stå att om barnet fyller år under resan så ska man ange den åldern som gäller för hemfärd

min son fyllde 7 samma dag som vi reste hem ifrån teneriffa och det var 7 vi fick ange från början då han var 7 på hemresan, tror inte det funkar att fuska då man ofta får lämna hela personnummret och jag antar att de har system som säger till. 
    Sen vet jag inte hur det blir om man kommer igenom systemen sen och de upptäcker det, att man får betala för den åldern som är, om det blir någon straffavgift eller så.
    Finns inte denna info på sidan ni bokar på? 
    Jag har lustläst villkoren. Det står ingenstans. Jag tänker ju inte boka så om just detta flygbolag inte har någon regel för det

Det kan ju skilja mellan olika bolag så man ska ju inte ta för givet att det är så överallt.
    rödnos skrev 2013-01-09 19:32:13 följande:
    De får inte ha fyllt två innan hemresan.
    Men var står det? Finns det någon EU-regel som gäller alla flygbolag?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-09 19:34:28 följande:
    det kan ju tom vara så att ni inte kommer på planet hem om det uppdagas att barnet är två och inte har en egen stol, tänk ifall flyget är fullbokat... vad gör ni då?
    Det tror jag ju inte. Om det är så att vi fyller i födelsedata och vi får boka biljetten som spädbarn, så kan de ju inte neka ombordstigning. Däremot så kanske de tar ut en avgift för vad biljetten borde ha kostat på hemresan, men det kan jag leva med.
Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?