• biologic

Klofrågor!

Ni som har flera hundar svarar givetvis för varje hund. Det bör rimligtvis skilja lite mellan t.ex. chihuahuor och grand danoiser. ;)

* Hur långa klor har din hund (mm eller cm)?

* Vad är det för ras på din hund?

* Hur ofta klipper du hundens klor?

* Gör du det själv eller går du till veterinär/hundtrim? Och om du gör det själv, använder du då klosax, fil eller "slipmaskin"? Hur fungerar det? 

* Hur reagerar din hund på kloklippning?

* Vad är för långa/för korta klor enligt dig?

• Svar på tråden Klofrågor!
  • Free Spirit Free Love

Jag har en amstaff/ ridgeback blandis, vet ej exakt hur långa hennes klor är, men en ca 1 centimeter kanske?

Jag klipper kanske var 3e-4e vecka, jag hör när det är dags, för då går klorna i golvet här hemma. jag brukar vänta lite längre än nödvändigt kanske, för att jag tycker det är enklare att klippa när de är extra långa så att säga :) Jag gör det själv, brukar använda en klo tång, men har även en fil som jag använder för att fila till kanterna så att det inte blir så "spetsigt".
    för korta är ju när pulpan går sönder, för långa är när hunden får ont eller problem att gå typ.

• Apopan

En gång i månaden ungefär, och då klipps/rakas det mellan trampdynorna också, där pälsen växer som ogräs. Vet dock inte hur långa klorna är, men inte så långa. Tycker inte de växer så fort, utan brukar klippa dem när de sticker ut från pälsen på tassarna.

Han är inte överförtjust men väntar tålmodigt, detta trots att sambon klippt för långt ett par ggr (har svarta klor). Vi klipper dem som en skor om en häst ungefär, har stor hund och det fungerar bäst så, speciellt om han står på trimbordet.
    Använder vanlig knipstång, under en period filade vi också, då hans foderallergi (antar vi då problemen upphört) gjorde att han fick taskig kvalité på klorna också.

Har en bouvier des flandres.

• Dexter dot com

Har en dvärgschnauzer som inte gillar kloklippning men som accepterar det. Hon har ca 1cm långa klor och klipps 1-2 ggr/veckan. Jag använder en vanlig klotång.

Syrrans omplaceringshundar hade överväxta klor men vi har klippt varannan dag och idag är dom korta och fina.

När klon börjar bli spetsig och/eller börjar böja sig är dom för långa enligt mig. En välklippt klo är rak. 

• josu

Vår Yorkie har för långa klor, vet inte i mm men för långa i alla fall. Hon hatar att få sina klor klippta och jag försöker göra det en gång i veckan och hoppas att kunna "putta" tillbaka pulpan. Vår schäfer har korta fina och har inga problem med att låta oss klippa klorna.

• Kat91
    12 mm ca. Alldeles för långa för min smak. Troligtvis har han inte blivit klippt rätt innan vi fick honom för pulpan är väldigt lång. Det är svårt att få ner de. Veterinären tyckte dock att de såg fina ut (?)

Amstaffmix

2 ggr på 3 veckor ungefär

* Gör du det själv eller går du till veterinär/hundtrim? Och om du gör det själv, använder du då klosax, fil eller "slipmaskin"? Hur fungerar det?
    Gör det själv med klosax, det funkar bra, jag klipper först rakt av sen klipper jag av de skarpa kanterna eftersom hans klor lätt flisar upp sig annars.

I början hade vi STORA problem med kloklippningen. Nu efter 2,5 år i hans takt så går det mycket bättre och sista två gångerna har det gått helt problemfritt.

För korta finns inte/har jag inte sett. Jag skulle vilja att klorna knappt böjde sig, min hund har alltid böjda klor oavsett om han är nyklippt eller inte. Så kanske 5-6 mm som två jyckar jag känner har. De går aldrig av eller flisar sig eftersom de inte hunnit böja sig och inte går "utanför" tassen
  • Michael 610
    * Hur långa klor har din hund (mm eller cm)? 1 cm

* Vad är det för ras på din hund? coton de tulear

* Hur ofta klipper du hundens klor? var tredje vecka

* Gör du det själv eller går du till veterinär/hundtrim? Och om du gör det själv, använder du då klosax, fil eller "slipmaskin"? Hur fungerar det? hundtrim, hon använder klosax

* Hur reagerar din hund på kloklippning? Hon gillar det inte

* Vad är för långa/för korta klor enligt dig? för långa klor är när hon river mig på benet när hon hoppar upp i famnen på mig
  • Apopan

Eftersom jag verkar klippa mindre ofta än er så var jag tvungen att gå och mäta min lurvs också, 0.8, och då var det 2

• Apopan

2 veckor sedan de klipptes... De måste växa jättelångsamt ^^

• Kat91
    Apopan skrev 2013-01-11 14:07:22 följande:
    Eftersom jag verkar klippa mindre ofta än er så var jag tvungen att gå och mäta min lurvs också, 0.8, och då var det 2
    Apopan skrev 2013-01-11 14:08:08 följande:
    2 veckor sedan de klipptes... De måste växa jättelångsamt ^^

Jag klipper så ofta för att jag fortfarande inte gett upp hoppet om att få ner längden :P
  • Dexter dot com
    Kat91 skrev 2013-01-11 19:52:18 följande:

Jag klipper så ofta för att jag fortfarande inte gett upp hoppet om att få ner längden :P

2 gånger på 3 veckor är alldeles för sällan om du ska korta in klorna. Vi klippte varannan dag på syrrans omplaceringar med otäckt överlånga klor och nu är dom normala.
    Klipp mycket oftare är mitt råd!
  • Tjolinti

Jag har Labrador. Klipper klor en gång i veckan. Klipper lite ofta för att hålla klorna riktigt korta och fina. Klipper aldrig fel heller. Mina hundar har inget emot att få klorna klippta. De vet lite vad som gäller så vi går in i badrummet så ligger de tillsammans när jag klipper. De är riktigt duktiga. Ställde ut en av dem på en sån rolig utställning, mest välskötta hunden. Min hund var nästan den enda som fick 10 poäng på klor. Dom var riktigt impponerade. De trodde jag filade dem. Men nej, klipp ofta så får ni dem korta utan att behöva klippa så de blöder.

• Kat91
    Dexter dot com skrev 2013-01-11 21:45:06 följande:

2 gånger på 3 veckor är alldeles för sällan om du ska korta in klorna. Vi klippte varannan dag på syrrans omplaceringar med otäckt överlånga klor och nu är dom normala.
    Klipp mycket oftare är mitt råd!
    De är inte onormalt långa egentligen enligt veterinär osv men för långa för min smak. Anledningen till att vi inte klipper oftare ändå är för att vi har haft så mycket problem med kloklippningen. Han har varit så jäkla rädd så att jag nu lyckas klippa utan tjafs (efter att som sagt ha tagit det i hans takt i 2,5 år...) så håller vi oss på den  nivån ett tag
  • Dexter dot com
    Kat91 skrev 2013-01-12 02:22:17 följande:
    De är inte onormalt långa egentligen enligt veterinär osv men för långa för min smak. Anledningen till att vi inte klipper oftare ändå är för att vi har haft så mycket problem med kloklippningen. Han har varit så jäkla rädd så att jag nu lyckas klippa utan tjafs (efter att som sagt ha tagit det i hans takt i 2,5 år...) så håller vi oss på den  nivån ett tag

Aha,då förstår jag, det är jobbigt när dom är rädda.
  • MalinTherese
    5-6 mm 

Staffe
    Varannan vecka, sedan filar jag klorna på honom regelbundet
    Jag klipper själv, med en klosax, och sedan filar jag dem. Det fungerar utmärkt tycker jag!
    själva klippningen är inge skoj då han har blivit klippt i pulpan EN gång, men de räckte för att avskräcka honom. 
    För långa är dom när dom böjer sig, hörs i golvet när dom går.. inte bra tycker jag! 
    För korta.. Finns det ens? Ju kortare dessto bättre! 
Svar på tråden Klofrågor!