Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Klofrågor!

Har en dvärgschnauzer som inte gillar kloklippning men som accepterar det. Hon har ca 1cm långa klor och klipps 1-2 ggr/veckan. Jag använder en vanlig klotång.

Syrrans omplaceringshundar hade överväxta klor men vi har klippt varannan dag och idag är dom korta och fina.

När klon börjar bli spetsig och/eller börjar böja sig är dom för långa enligt mig. En välklippt klo är rak. 

• Dexter dot com
    Kat91 skrev 2013-01-11 19:52:18 följande:

Jag klipper så ofta för att jag fortfarande inte gett upp hoppet om att få ner längden :P

2 gånger på 3 veckor är alldeles för sällan om du ska korta in klorna. Vi klippte varannan dag på syrrans omplaceringar med otäckt överlånga klor och nu är dom normala.
    Klipp mycket oftare är mitt råd!
  • Dexter dot com
    Kat91 skrev 2013-01-12 02:22:17 följande:
    De är inte onormalt långa egentligen enligt veterinär osv men för långa för min smak. Anledningen till att vi inte klipper oftare ändå är för att vi har haft så mycket problem med kloklippningen. Han har varit så jäkla rädd så att jag nu lyckas klippa utan tjafs (efter att som sagt ha tagit det i hans takt i 2,5 år...) så håller vi oss på den  nivån ett tag

Aha,då förstår jag, det är jobbigt när dom är rädda.
Svar på tråden Klofrågor!