• tezzan77

TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!

Vi behöver alla tips och råd vi kan få om sömn från er som varit med om liknande!

Våran son är 8 månader och har aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv,fine det fixar vi men nu börjar det bli förbannat drygt alltsammans, Han är kvällstrött men vi försöker dryga ut på läggningen till 18.30 då lägger vi han vaken i hans säng och klappar på rumpan. Han blir pigg så fort vi lägger ner honom från att ha varit så trött och far runt i sängen en stund men det brukar inte vara så länge sen slappnar han av och somnar på ca 15 minuter, en av oss sitter bredvid. Han sover en timmer sen vaknar han stup i kvarten..tappat nappen eller bara att han vill att vi ska komma. Heeela natten ungefär 15 gånger per natt, vid 04 är det så ofta så jag tar över han i min säng och där somnar han en stund sen vaknar han och far runt som en galning i en timme för att sen somna igen. jag tycker det har blivit värre.
    just nu har jag hållit på i en och en halv timme och orkar inte sitta som ett fån och klappa rumpan utan har gått ut och gått in med 3 minuters mellanrum och han är inte så farligt ledsen utan sitter och jollrar och pillar. Han sover i snitt 3-4 timmar på dagen, ibland en långsovning, klart han är trött på dagen så lite och så dålig sömnkvalite som han har på natten!  VAD SKA VI GÖRA??? 

• Svar på tråden TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!
  • Kanskedinsyrra

Det finns ju massa olika sätt å  få barn å sova! Å det är nog så för att ingen unge är likadan.... Å det är ju skitsvårt å veta vad som passar för vilken unge!

Några idéer:
    prova med lugn musik, eller att spola vatten, eller lägg i vagnen å gå ut å gå, håll i famnen å sjung, gör ett å samma hummande ljud hela tiden, blås lite i ansiktet, se om barnet gillar nån slags gosefilt eller nått, kolla med bvc om det kan va nått magproblem eller nått, ändra kosten, lägg barnet å sova i babysittern, åk bil med barnet, bada barnet innan läggning, ge mer mat innan läggning, ge mindre mat innan läggning, sänk värmen, höj värmen......

Svårt å ge förslag när man inte vet vad ni provat d enda som inte tyx funka är å klappa på rumpan...

Kan åxå vara så att barnet blir stressat av att ni vuxna inte är utsövda, sov i skift!

Lycka till!

• Happymom

Prata med BVC. De brukar kunba hjälpa till med sådana här problem. Vi fick jätte bra hjälp.

• MalinEddie
    Happymom skrev 2013-01-09 20:53:55 följande:
    Prata med BVC. De brukar kunba hjälpa till med sådana här problem. Vi fick jätte bra hjälp.
    Vad var hjälpen?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Det låter som att det skulle vara smidigare att låta honom sova hos er från början istället för att springa? Speciellt med tanke på att han är i separationsfasen.

Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-01-09 20:59:07 följande:
    Det låter som att det skulle vara smidigare att låta honom sova hos er från början istället för att springa? Speciellt med tanke på att han är i separationsfasen.
    Precis min tanke också när jag läste TS...
  • Pärla

Jag haroxå samma problem här hemma med en 10,5 månaders, och det enda som duger att få honom sova är vagnen! Men hur långt kan man hålla på med vagnen?? Det där blir ju oxå en vana som man måste avvänja sen!
    Vad ska man göra??? Vi går in i väggen! Det är jättejobbigt! Han har inte heller sovit en hel natt sen han föddes! Vad är för fel på honom???

• Kanskedinsyrra

D är inget fel, barn är olika! :) Sov i pass d gjorde vi...

• AnneliR

Oj, skicka lite snabbt.. Då kan han också somna om själv. Och jag råder er att INTE låta han sova i er säng jämt.. Blir det ännu en grej som ska vänjas av sen när han är större.

• Tess26

Hehe hade kunnat vara min dotter ni skriver om. Jag var som en zombie tills hon var 2. När hon var 3 började hon sova hela nätter. Hennes lillebror har dock vart perfekt :)

Svar på tråden TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!