• Aileen Allannah

Trasig dörr, vem betalar? Och hur?

Vår grabb var hos mina föräldrar häromdagen, och lyckades rusa igenom en glasdörr hemma hos dem. Rutan i dörren gick sönder förstås, och eftersom de hyr sitt hus så måste ju dörren ersättas på något vis. Enligt mamma så täcks det inte av deras hemförsäkring, just eftersom det är en hyresrätt och dörren hör till huset liksom. Hon har självklart pratat med sitt försäkringsbolag om det.

I morgon ska jag ringa och kolla med vårt försäkringsbolag, om vår hemförsäkring (utan drulle...) kan täcka det hela, eller om det är hyresvärdens försäkring som gäller. Vi kommer naturligtvis betala självrisken vilket det än blir, eller om det helt enkelt är billigare att betala en ny dörr, men jag undrar vad mammas försäkringsbolag egentligen menade? Ska inte en hemförsäkring täcka skador som uppstår hemma? Om jag får en vattenskada hemma så täcker ju min försäkring, så varför inte en trasig ruta i en dörr? Kan någon förklara?

• Svar på tråden Trasig dörr, vem betalar? Och hur?
  • LaFontaine

En vanlig hemförsäkring täcker, enkelt uttryckt, brand,- vatten,- och inbrottsskador (och så klart lite mer därtill). Vad gäller olyckor orsakade av annan gäller oftast att den som orsakat skadan också ersätter via sin försäkring. Därför innefattar hemförsäkringens grundskydd nästan alltid ett ansvarsskydd, det vill säga en försäkring utifall att man själv orsakar sak- eller personskada. Det är alltså din ansvarsförsäkring som ska ersätta skadan.

• Aileen Allannah
    LaFontaine skrev 2013-01-09 21:06:32 följande:
    En vanlig hemförsäkring täcker, enkelt uttryckt, brand,- vatten,- och inbrottsskador (och så klart lite mer därtill). Vad gäller olyckor orsakade av annan gäller oftast att den som orsakat skadan också ersätter via sin försäkring. Därför innefattar hemförsäkringens grundskydd nästan alltid ett ansvarsskydd, det vill säga en försäkring utifall att man själv orsakar sak- eller personskada. Det är alltså din ansvarsförsäkring som ska ersätta skadan.
    Det är alltså så! Vad bra, tusen tack! Jag borde ha koll på det känner jag, men det är maken som ansvarat för hemförsäkringen, medan jag tar hand om personförsäkringar och bilarna. Jag vet dock att när jag tecknade en försäkring för min tidigare lägenhet så skulle den även täcka det som någon av mina gäster orsakar också.

Tack för hjälpen, ska prata med försäkringsbolaget i morgon.
Svar på tråden Trasig dörr, vem betalar? Och hur?