Gravid efter IVF i december 2012
Tjohooo!! =)
Hoppas vi blir många i tråden!
Tjohooo!! =)
Hoppas vi blir många i tråden!
Jag ringde dagen efter att jag plussat eftersom jag ville ha det gjort innan jul och nyår. Va på hälsosamtal i tisdags och har inskrivning i februari.
Vul på RMC idag

Härligt belladonna!!
Jag fick folsyra och B12 vitaminer av IVF kliniken när vi först började och de har jag tagit i en hel evighet känns det som. Nu har jag bytat till Aco Gravid eftersom de innehåller en massa andra nyttigheter också
Jag är dålig på att äta nyttigt och då känns det bättre att ta en tablett som innehåler en massa vitaminer och mineraler som man behöver som gravid och inte enbart folsyra och B12 vitamin.
Barnmorskan sa att jag ska spara mina folsyetabletter och B12 tabletter iallafall för somliga får brist på detta även om man tar vitaminer och då är det smidigt om jag har hemma så jag slipper köpa.
Angående maten så vet jag att det är nyttigt att äta fisk men den enda fisk får jag i mig är torsk och jag försöker verkligen äta det en gång i veckan åtminstone.
Lax gillar jag inte så det äter jag extremt sällan och då ska den vara gjord i ugn med någon god sås...
Grönsaker är det jag är sämst på. Ibland köper jag dock ruccola och har lite till maten, och så skivad tomat eller gurka på ostmacka så ofta jag orkar skiva upp det.
Tur det finns vitaminer för gravida som man kan ta som komplement.
Rätt bra här. Trött i allmänhet men det är jag alltid i januari och februari. Förutom tröttheten mår jag prima! Inte ett enda symptom på att vara gravid.
Jag undrar om det är vanliga vid IVF graviditeter att inte känna så mycket symptom?
Jag älskar också salami! Jag fryser den i minst 3 dygn innan jag äter den och den är lika gid efter det. Det brukar va en massa salami med en liten macka under
Klockan är snart 13 och jag har ätit frukost tre gånger hitills. Snart lunch
Rent fysiskt mår jag som vanligt men magen är öm och lite småförstoppad är jag nog. Dock ingen större fara än så länge på den fronten.
Jag va på ultraljud i tisdags (29e januari) och allt såg så himla bra ut. Vi va sååå lyckliga och jag hoppade runt på rosa moln.
Vi åkte till Ikea efter ultraljudet och kollade på byrå som vi ska köpa till bebisens rum.
Dagen efter va jag på jobbet och plötsligt började jag störtblöda 
Det verkligen forsade ut, färskt klarrött blod. Höll på att blöda igenom både trosor och byxor.
Fick panik och trodde jag fick missfall så jag ringde min sambo, sen kvinnokliniken, sen min sambo igen.
Min sambo suckade och verkade tänka "åh neeej...." alltså trodde han också på missfall.
Det kanske även KK gjorde för de sa att jag skulle komma in där på en gång.
Min sambo skulle möta mig där.
Så jag åkte till KK och fick efter nån timmes väntande en gynundersökning samt vul.
Det visade sig att bebisen fortfarande levde, men jag har ett hematom inne i livmodern, precis utanför fostersäcken, typ kant i kant.
De sa till mig att det är en levande graviditet just nu men vi vet ju inte hur det ser ut om 3 timmar och jag kan mycket väl få missfall i helgen så jag ska komma tillbaka till deras blödningsmottagning på måndag. Dvs imorgon.
Jag frågade läkaren massor med frågor, vad finns det för chanser? har du sett det här många gånger innan? vad beror hematomet på? är det något jag gjort som startat blödningarna? tex ansträngt mig för mycket, stress osv, vad kommer hända med hematomet om graviditeten fortsätter som normalt? kan det påverka resten av graviiteten? Och en massa andra frågor.
Tyvärr kunde hon inte svara på en enda fråga.
Hon sa bara att jag skulle gå hem och komma tillbaka på måndag. Samt att hon inte kunde garantera någonting för det här kan gå precis hur som helst.
Hon sa också att om jag blöder mer än vad jag gör nu, får kraftiga smärtor osv så ska jag ringa till kk akut.
Hon sa ingenting om att jag ska vila, inte får lyfta tungt, inte ska anstränga mig, inte ska använda tampong, inte ska ha sex, inte bada osv osv. Lyckligtvis har jag sunt förnuft och vet detta ändå. Men som läkare till en hysterisk panikslagen gråtande patient borde man ändå säga det...
Jag har inte haft kraftiga smärtor och blödningen upphörde till dagen efter. Det kommer bara jättemörkt gammalt blod och inte så mycket, det räcker med trosskydd.
Jag har fortfarande växtvärk, eller någon liknande ömmande känsla i magen men inga direkta smärtor.
Eftersom det bara va färskt blod i en halv dag och det har inte kommit klumpar så tror jag att detta kan gå bra. Vi väntar med att handla mer tills efter vi varit på kontroll dock.
Min sambo säger att det måste finnas en gräns för hur mycket otur en människa kan ha. Klart att detta kommer att gå bra säger han. Och jag väljer att tro han tills motsatsen visar annorlunda.
Imorgon blir det mitt 7e ultraljud och jag är i vecka 11 (10+5) idag.