• mammabear

Vad gör familjerätten?

Familjerätten har tyvärr ingen makt alls, allt hjälp bygger på frivillighet från er båda. Du får bäst resultat i tingsrätten

• mammabear
    Anonym (Less far) skrev 2013-01-10 08:27:34 följande:
    Det är så alltså. Misstänkte det nästan, men hoppades ändå på något vis att det skulle finnas någonstans att vända sig som inte innebär att dra det hela till rätten. Jag är rädd att det skulle bli en ganska långdragen process som skulle gå ut över dottern och är rädd att förlora. Trots att det inte finns något som talar emot mig på något vis, men jag är rädd ändå.
    Tack så jättemycket för ditt svar! 

Vi har under två år varit i en lång tvist med min sambos ex angående deras son. Det har aldrig varit på tal om att han ska flytta tillbaka till henne, då det är en för osäker hemmiljö.

Du bör kräva en boendeutredning, då kommer dom hem till er båda och kollar hur ni har det. Mammans ignorans lär märkas med en gång. Vart bor dottern mest?

Men det är ju också viktigt att veta att du aldrig kan tvinga henne till att ta sitt ansvar..men med ett avtal, kan du åtminstone få hjälp om hon vägrar lämna tillbaka vid nåt tillfälle     
  • mammabear
    Anonym (Less far) skrev 2013-01-10 08:40:47 följande:
    Genom vilka görs en boendeutredning?

Dottern bor på heltid hos mig, träffar sin mor några timmar i veckan om modern inte ställer in då vill säga. Jag bor i ett stort hus med min sambo och våra gemensamma barn. Har jobb och stabil ekonomi. Lever ett "halvtråkigt" Svensson-liv, men som passar mig fint.
    Mamman bor inneboende hos någon i en väldigt liten lägenhet. Jag vet inte exakt var mer än i vilket hus lägenheten är och jag känner inte eller har träffat personen hon bor hos. Mamman har skulder på hyror och lite allt möjligt vilket gör att hon inte får någon egen lägenhet. Plus att hon inte har någon inkomst. Så görs en utredning gällande vart dottern ska bo blir det helt solklart hos mig (annars är något väldigt fel.) Men det har inte behövts någon utredning gällande den biten då mamman lyckligtvis frivilligt lät dottern bo hos mig när hon blev av med sin senaste lägenhet.

Då har du inget att förlora, dom skulle aldrig ge boendet till henne, men dom skulle kunna fixa ett umgängesavtal. Min tanke är ju att om hon kan missköta med att hämta, känns det inte otroligt att hon skulle kunna behålla eran dotter längre än vad som är sagt och utan avtal står du maktlös

Boendeutredning kan du få genom tingsrätten, det är då familjerätten som utför den och i sin tur rapporterar tillbaka till mamman. Personligen hade jag inte tillåtit umgänge om mamman inte ens har ett fast boende  
  • mammabear
    Anonym (Less far) skrev 2013-01-10 14:04:56 följande:
    Jag hade också blivit väldigt förvånad om de ger boendet till en person som inte ens har en postadress. Ja, det är en sak som oroar mig också, att hon ska sticka iväg med dottern. Lämningstiderna har inte skötts för fem öre och det känns oroligt när man dessutom inte är helt säker på vart hon bor och inte svarar i telefon.

Jag ska ta och kolla upp hur de arbetar i kommunen och fråga runt lite. Ett avtal gällande umgänget skulle verkligen behövas.

Tyvärr kan jag inte neka dottern umgänge med sin mamma, det skulle kännas otroligt elakt mot dottern som ändå älskar sin mamma. Mamman skadar inte dottern fysiskt eller är direkt elak mot henne och de har en fin relation som jag gärna ser att de fortsätter.  

Vi har samma problem här, barnet vill ju verkligen ha umgänge med sin mamma och trots att hon upprepade gånger slagit honom, tillåter tingsrätten umgänge...men men, han mår ju ändå bäst av att träffa henne, så det är bara att bita ihop.

Du kan ju pröva med familjerätten, men för att ett avtal ska bli av, måste ni vara överens, i tingsrätten funkar det inte så. Du har inget att förlora (förutom advokatkostnader) på att gå dit om exet vägrar skriva på  
Svar på tråden Vad gör familjerätten?