• Livlig

Hur får man bort vattenfast tusch från parketten?

Nu har den lila konstnären varit framme  och målat hela vår träparkett i vardagsrummet.
    Med en tuschpenna som jag använder för att märka hennes kläder.

Någon som vet hur man kan ta bort det?
    {#emotions_dlg.djavulsk} 

• Svar på tråden Hur får man bort vattenfast tusch från parketten?
  • EnStoltMamma

Hmm jag vet bara hur vi gjorde på vår "plastmatta" och inte alls säker på om det funkar på trä! Men vi använde nagelacksborttagning :) det funkade!

• Yas

T-sprit eller aceton dutta lite försiktigt.( Eller alt vodka, förslag från kompis, ej själv prövat...)

• Livlig

tvättlappar? menar ni våtservetterna? 

Det använder jag när konstnären målat med krita på bord och stolar och då går det bort bra. Iofs inte testat just Pampers på golvet (bara andra märken) och då gick det inte bort.

Provar med aceton för det har jag hemma. Ångmopp - jo det önskar jag mig i morsdagspresent.  

• lövet2
    Livlig skrev 2013-01-10 08:45:08 följande:
    tvättlappar? menar ni våtservetterna? 

Det använder jag när konstnären målat med krita på bord och stolar och då går det bort bra. Iofs inte testat just Pampers på golvet (bara andra märken) och då gick det inte bort.

Provar med aceton för det har jag hemma. Ångmopp - jo det önskar jag mig i morsdagspresent.  

Ja, våtservetterna. Pampers är bättre än andra märken, för det är starkare kemikalier i dem.
  • cj2

lika löser lika.. prova att rita i med samma penna igen och var snabbt där med en våtservett. Du måste ta det medan det fortfarande är vått så kanske max en cm åt gången..

• MajaMaria79

T-sprit, alltså T-röd. Det funkade fint nu sist när Tyra hade skrivit sitt namn på golvet med spritpenna. (inte så svårt att lista ut vem den "skyldiga" var )

• Fontana

T-röd blir mitt förslag också. Jag skulle inte våga använda aceton eller nagellacksborttagning på parkettgolvet, det skadar förmodligen lacken också.

Ångmopp är kanske ett miljöalternativ, om man har en mopp!

Svar på tråden Hur får man bort vattenfast tusch från parketten?