• Nathalie198702

ni med nyfödda/spädbarn och som har katt/er

Hej!

har hört många skräck historier om katter som lägger sig i barnvagnen på barnen när dom ligger och sover och även i barnens sängar. Min sambo har en katt, och jag är rädd för hur det kommer vara när vi väl sover alla 3 och katten är nyfiken på barnet, Själv har jag en hund, en golden, och han älskar barn, och med min systerdotter har det gått hur bra som helst och han har bara vart och pussat på henne och velat leka bara, helt underbar mot henne.

Hut har ni gjort med era katter? 

• Svar på tråden ni med nyfödda/spädbarn och som har katt/er
  • Inorr02

Hade 2 katter då min dotter var nyfödd en har nu gått bort av sjuksom har en kvar.

När mitt barn är litet och inte kan vända sig själv så fick inte min katt vara där dottern sov.

har även 3 hundar 

• The Fugly

VI har två katter (hade tre när hon föddes) och vi lämnar helt enkelt inte katterna ensamma med henne. De får inte sova i sovrummet och sover hon i vagnen ställer vi den så vi har den under ständig uppsikt eftersom de båda är väldigt gosiga och gärna ligger nära.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Sixxty

Vi har två katter och har inte ändrat på något när vi haft spädbarn. De har inte heller varit särskilt intresserade av att vara i närheten av bebisarna. Jag tror att man får ta det som det kommer. Alla katter är ju olika.

• MaryCaroline

Jag har bara en katt och så har jag en dotter på 3 månader. Min katt är världens snällaste, men ändå litar jag absolut inte på honom. Man vet ju liksom aldrig... Jag lämnar inte katten ensam med dottern och katten får inte sova inne hos oss på natten. Vi stänger dörren. Katter är ju gärna så att de ska ligga där det är varmt och mjukt och gärna lite undangömt. Perfekt att lägga sig i en vagga, en spjälsäng eller en vagn. Vaggan och spjälsängen har han legat i när den varit tom, därefter har jag alltid lagt i grejer för att han inte ska lägga sig där. Blir ju fullt med katthår. Är osäker på om katten skulle lägga sig när dottern ligger där, men jag tar det säkra före det osäkra... Katten har väl inte brytt sig särskilt mycket om dottern egentligen, men man ser att han tittar och blänger när hon sitter i knät och när man ammar. Men ligger hon i babysittern tar han gärna en liten omväg och går inte nära. Man vet inte vad man ska tro... Vagnen har han nog aldrig legat i, den står ute i trappuppgången. Katten kommer in i trappen ibland men har inte märkt av att han varit där. Dock har en annan katt hoppat upp i vagnen och sovit där (när vagnen varit tom dock), en katt som inte ens bor här. Vad katter gör och inte gör är inget jag själv litar ett dugg på... Så länge en bebis är så här liten ska man nog vara vaksam och försiktig, hur snäll katt man än har, för att vara på den säkra sidan.

• Nathalie198702

Tack för alla svar.

Ja, man får ju göra det som är vettigast helt enkelt. Skulle aldrig lämna barnen utan uppsikt då jag inte litar på katter överhuvudtaget, har så dåliga minnen av det tyvärr.

Katten är min sambos bebis men jag hoppas han verkligen förstår att katten inte kan sova i sovrummet med oss när bebisen väl har kommit, 

• nemo1
    Nathalie198702 skrev 2013-01-10 12:30:55 följande:
    Tack för alla svar.

Ja, man får ju göra det som är vettigast helt enkelt. Skulle aldrig lämna barnen utan uppsikt då jag inte litar på katter överhuvudtaget, har så dåliga minnen av det tyvärr.

Katten är min sambos bebis men jag hoppas han verkligen förstår att katten inte kan sova i sovrummet med oss när bebisen väl har kommit, 
    Självklart kan du inte slänga ut katten ur sovrummet då bebisen kommer, ni kan få stora beteendeproblem och katten känner sig osidosatt och blir svartsjuk. Katten ska behandlas på precis samma sätt som innan bebisen kom för att det ska funka så bra som möjligt. Finns ingen katt som kvävt ett barn, varför se problemen innan dom ens finns???
  • MaryCaroline
    nemo1 skrev 2013-01-10 15:40:40 följande:
    Självklart kan du inte slänga ut katten ur sovrummet då bebisen kommer, ni kan få stora beteendeproblem och katten känner sig osidosatt och blir svartsjuk. Katten ska behandlas på precis samma sätt som innan bebisen kom för att det ska funka så bra som möjligt. Finns ingen katt som kvävt ett barn, varför se problemen innan dom ens finns???
    Kan man väl visst? Vår katt får inte sova där inne längre, märker ingen skillnad på honom bara för det. Vår katt är medveten om den stora förändringen här hemma och han ligger ofta och ser uttråkad ut och tittar lite konstigt på bebis. Man får testa helt enkelt, alla katter reagerar olika. Det är klart att man inte heller har samma tid för katten längre när man får en bebis. Hur menar du att en katt blir svartsjuk, vad menar du att katten kan göra? Jo, det finns katter som kvävt bebisar. Det är ovanligt, men det har hänt och risken finns, varför ska man riskera att det händer? Jag vet att katter inte gillar förändringar, katter gillar rutiner och att ha sina ställen. Men katter hittar lätt nya ställen de kan ligga på och de anpassar sig ändå ganska snabbt. Det vet man ju till exempel alla gånger man flyttat med en katt. Ska man då inte heller få flytta när man har en katt? Det är ju värre än att kasta ut katten ur sovrummet...
  • nemo1
    MaryCaroline skrev 2013-01-10 16:01:57 följande:
    Kan man väl visst? Vår katt får inte sova där inne längre, märker ingen skillnad på honom bara för det. Vår katt är medveten om den stora förändringen här hemma och han ligger ofta och ser uttråkad ut och tittar lite konstigt på bebis. Man får testa helt enkelt, alla katter reagerar olika. Det är klart att man inte heller har samma tid för katten längre när man får en bebis. Hur menar du att en katt blir svartsjuk, vad menar du att katten kan göra? Jo, det finns katter som kvävt bebisar. Det är ovanligt, men det har hänt och risken finns, varför ska man riskera att det händer? Jag vet att katter inte gillar förändringar, katter gillar rutiner och att ha sina ställen. Men katter hittar lätt nya ställen de kan ligga på och de anpassar sig ändå ganska snabbt. Det vet man ju till exempel alla gånger man flyttat med en katt. Ska man då inte heller få flytta när man har en katt? Det är ju värre än att kasta ut katten ur sovrummet...
    Det finns inget fall där katten kvävt ett barn, rena rama skrönan. Ta fram bevis.
Svar på tråden ni med nyfödda/spädbarn och som har katt/er