Nathalie198702 skrev 2013-01-23 20:34:38 följande:
iochmed att de inte är min katt så bestämmer inte jag över henne överhuvudtaget. de får min sambo ta ansvar för. nej det är väl SJÄLVKLART att att det är mitt ansvar att inte låta bebis rycka päls på något djur!!
Du och din sambo, om ni ska ha barn tillsammans, måste kanske börja se er som en familj, där alla har ansvar för alla i familjen.
Katten verkar inte må bra om den beter sig sådär, en normal katt biter och klöser inte oprovocerat. Klipp klorna, låt katten vara om den vill vara ifred och självklart måste du och din sambo ta lika stort ansvar för djuren, varför har ni delat upp det så? Du verkar tycka riktigt illa om katten. Det är ett djur, ungefär som ett barn, som man inte kan klandra för sitt beteende. Om den beter sig illa föreslår jag veterinär för att kolla så allt är okej och sen att ni försöker hantera beteendet.
Självklart rivs den om bebisen rycker päls från den, det är ju inte direkt beteendeproblem hos katt. Det är skillnad på katter och hundar. Nummer ett är nog att katten inte direkt kan döda din bebis, varför det inte är lika problematiskt om den visar aggressioner. Katter är sällan dödligt aggressiva som hundar heller, som kan vilja döda. Det är sällan man ser det hos katt, de brukar fräsa, smälla till, rivas en gång och sen lämna situationen. Man kan alltså inte ha samma krav på total ignorans av bebis som man har på hund!
Vänj katten av vid sovrummet, samtala med din sambo om hur ni vill ha det och sluta se katten som ett problem. Ni borde inte ha djur om ni har den inställningen, katten är också en del av familjen precis som hunden precis som du, precis som bebisen. Make it work!