• Erica80

Tips på FETA mellisar

Jag har två knattar varav den ena är för smal.
    Hon är drygt ett år.

Jag försöker göda henne så bra jag kan men nu åkte hon självklart på magsjuka och har gått ner i vikt.
    Vill göda upp henne igen till sitt vanliga smala jag men helst ännu mer.
    Hon har så lite underhudsfett så hon blir kall jättefort.

Nu behöver jag lite tips på mellis som är av det fetare slaget.
    Är inte så sugen på mellis som måste tillagas, det ska vara enkelt. Jag lagar så mycket mat ändå.
    Har dock inget emot o man skulle tillaga mycket en dag och förvara i kylen. Typ koka risifrutti och ha i några dagar.
    Vill bara inte behöva tillaga mellis varje dag 

Just nu kommer serveras mest leverpastej/ost skuret i kuber.
    Behöver lite mer att väja på.  

Please, ge mig tips 

• Svar på tråden Tips på FETA mellisar
  • Genuin

Socker är ju fettgivande så mycket frukt och bär som ändå innehåller en hel del nyttigheter

• cosinus

Dricker hon välling så funkar det med rapsolja i den. Vår ena son vägde 7 kg som ettåring och vi körde länge 20-30 ml rapsolja i vällingen morgon och kväll.

• Erica80
    Genuin skrev 2013-01-10 10:23:05 följande:
    Socker är ju fettgivande så mycket frukt och bär som ändå innehåller en hel del nyttigheter

Bvc vill inte att hon äter så mycket frukt.. Hellre mer matigt
  • Erica80
    cosinus skrev 2013-01-10 10:31:49 följande:
    Dricker hon välling så funkar det med rapsolja i den. Vår ena son vägde 7 kg som ettåring och vi körde länge 20-30 ml rapsolja i vällingen morgon och kväll.

Ingen välling men ersättning. Det skulle jag kunna testa.
  • Erica80
    Duckan skrev 2013-01-10 10:19:35 följande:
    Fullfet turkisk youghurt med puré eller bär.
    Det har jag testat men tyvärr glömt bort..
    Det blir gott som fan. Ska köpa hem det, skriver upp på inköpslistan direkt 
  • cosinus
    Erica80 skrev 2013-01-10 10:37:02 följande:

Bvc vill inte att hon äter så mycket frukt.. Hellre mer matigt
    Avokado
    Oliver har mina gillat i den åldern
    ostkuber som du är inne på.
    gröt med extra fett i
    pannkakor (går ju ha mycket fett i smeten) och så bär till
  • Duckan

Vi tillsatte också alltid rapsolja i maten (inte i vällingen dock) då dottern var tunn.

• Hannathu

Socker eller fruktsocker (eller andra snabba kolhydrater) i kombination med fett är väldigt fettinlagrande.

Så förslaget om fruktpure eller fruktbitar med fet yoghurt (gärna med en extra skvätt grädde) eller om hon gärna äter till exempel smetana (42%)  så behövs inte speciellt mycket för att komma upp i kalorier.

Mannagrynsgröt med vispad grädde i och någon god fruktpure till - blir som manna frutti
    Det är bättre att spara några dagar än ris (ris kan innehålla en väldigt otrevlig bakterie som är spor och toxinbildande och ge svår diarre och/ eller kräkningar)

Enkla saker som dessert efter maten samt extra fett på maten kan oxå hjälpa

• Erica80

Blev helt plötsligt väldigt hurtig..

Pannkaksmeten står och sväller i kylen
    Risgrynsgröten är påbörjad
    Hade massa frysta bär, så puren är oxå på spisen
    Har lagt till lite grejer på handlingslistan

• happy in hell

Våra har gillat smörgåsrån med galet mycket smör emellan, alltså vi hyvlar smöret (riktigt smör) som om det vore ostskivor mellan två rån. 

• Dimitra

Turkisk yoghurt innehåller 10 % fett. Rysk innehåller 17 % fett. Smakar ungefär samma

The Dimitra universe.
  • Hannathu
    Erica80 skrev 2013-01-10 11:20:50 följande:
    Blev helt plötsligt väldigt hurtig..

Pannkaksmeten står och sväller i kylen
    Risgrynsgröten är påbörjad
    Hade massa frysta bär, så puren är oxå på spisen
    Har lagt till lite grejer på handlingslistan

WOW! Bra jobbat!

Ett tips: kyl risgröten JÄTTEFORT - så minskar du risken för bakterietillväxt
    Ut på en plåt och in i kyla (eller ut nu när det är kallt ute
    om du har den utomhus så plasta men gör en massa hål i plasten så värmen kan försvinna
  • Erica80

Tack för alla bra tips.. Kom gärna med ännu fler Skrattande

Dagens ihopkok är färdigt och eftersom jag ändå stekte pannkakor så blev det pankisar med glass och nygjord sylt/pure till lunch och två väldigt glada barn.

Läste på nätet att det funkar kanon att frysa in risgrynsgröt och mannagrynsgröt så jag ska koka mannagrynsgröt oxå. Tänkte fetta till dom ännu mer och vispa lite grädde och blanda ner. Det får dock vänta ( grädden är slut) tills mannen kommer hem. Tänkte skicka honom till affären på vägen från jobbet. Flört  

• HWR

Min yngsta drack inte heller välling tills jag gjorde min egen.
    Jag tog 1 dl mjölk, en dl grädde, ett ägg och rörde ihop på spisen. Sen smaksatte jag den med lite kanel och vaniljsocker. Eller kanel och honung. Hon drack allt och det är ju väldigt fett :)

• rosendal

Hemmagjord risifrutti. Kokt osaltat ris blandat med vispgrädde och sen fruktpure till.

Svar på tråden Tips på FETA mellisar