Inlägg från: UngSambo |Visa alla inlägg
  • UngSambo

Kvinnor som "gör sig dumma"

Dominant skrev 2013-01-10 11:10:48 följande:
    De kanske inte är intresserade av det eller så tycker de inte sådant är roligt. Det behöver inte vara någon mer komplicerad förklaring än så.

Jag förstår inte varför du blandar in jämställdhet i det. Kvinnor och män har vanligtvis olika intressen och olika färdigheter. Det är bara se på antagningarna till vårdprogram respektive teknik- eller byggprogrammen. Att du påstår att det inte är jämställd för det är ju bara löjeväckande. Varför måste kvinnor och män ha samma intressen? Vad har det över huvud taget med jämställdhet att göra?
    Fast det har väl ändå med genus att göra, du bygger ju bara på tesen ännu mer! VARFÖR har kvinnor och män olika intressen? För att vi är uppväxta med att killar gillar att spika och spela tv-spel, och tjejer tycker om att göra samma saker som mamma gör, leka med dockkök, det finns ju för fan dammsugare, symaskiner, strykjärn och strykbrädor i leksaksaffärerna som är rosa och lila! Du tror inte att det lite spelar in i våra vuxna liv?
  • UngSambo

Tilläggas kan också att man enligt brandförsvaret inte ska skarva elkablar om man inte är utbildad elektriker så det är väl bara bra att vi inte gör :) (utom min morsa som ägnar somrarna åt att göra egna lamor och skär i varenda jävla kabel i alla lampor vi har på hela landstället)

• UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-10 16:16:56 följande:
    Det är en kombination givetvis men kvinnro kommer egenrellt att söka sig till kvinnliga intressen och män till manliga. Det sitter i generna. 
    Eh va? Vad är ett kvinnligt intresse? På fullaste allvar? Hur  gammal är du? 40-talist? Du är en man va?
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-10 16:37:29 följande:
    manligt intresse = Intresse som huvudsakligen drar till sig män (teknik, datorer, fordon , våldsamma sporter etc)

Du gissade fel på drygt 30 år men det stämmer att jag är man. Jag vet inte hur gammal du är men du måste vara kvinna för du har en väldigt känslodriven logik. 
    Stämmer att jag är kvinna, en ung sådan, men jag tycker bara att det låter så himla inside the box att säga som du gör. Jag gillar förvisso inte allt det du nämnde där, men exempelvis så älskar jag våldsamma sporter, att måla hus, köra båt, grilla, knåpa runt med bilen (och innan du undrar så kan jag ju svara själv, jag är inte socialt inkompetent, tjock, flata, singel eller något annat som man tenderar att pracka på tjejer som pekar med hela handen och gärna drar till med en armbrytning på fyllan) Jag är bara en helt vanlig tjej som växt upp i en familj där män är i en klar minoritet, och därför lärde min pappa mig och min syrra allt som kan vara bra att kunna, inte bara tvätta och dammsuga (dessutom skulle jag inte räkna dessa som intressen....)
  • UngSambo
    Simon 681 skrev 2013-01-10 16:40:38 följande:
    Han är i en annan tråd också. Könsgeneraliserar utan gråzoner. Jag gissar på nydumpad och bitter.
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-10 17:35:43 följande:
    Men att du gillar traditionellt manliga sysslor betyder ju inte att kvinnor gör det. Det finns omfattande forskning som visar att kvinnor och män väljer olika och att valen blir mer könsstereotypa ju friare val vi ges.

Där är fastlagt bortom rimligt tvivel att vårt beteende som män och kvinnor är en kombinatiobn av arv och miljö. Bara den som är insnöad eller okunnig kan förneka det. 
    Jag trodde vi kom överrens om att jag faktiskt är kvinna? Och många av mina vänner, familj etc, många kvinnor jag känner är händiga och tycker att det är roligt att hålla på med sådant du kallar "manliga intressen", sen fattar jag inte hur det kan inkludera saker som sport när kvinnliga "intressen" innebär dammsugning i din värld. Tror du att folk tycker att det är kul att dammsuga?
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-11 11:57:56 följande:
    Det finns älgar som är vita. Betyder det att det är fel att påstå att älgen är brun?

Hur du fått dammsugning till att vara ett kvinnligt intresse får du fråga dig själv för det är du som hittat på det. Kvinnliga intressen är mode, make up, och barn 
    Jag tror att vi kan konstatera att vi har helt klart olika uppfattningar om män och kvinnor, jag tycker att du är stereotyp och rent manschauvinistisk i dina uttalanden, och du tycker att jag är för känslostyrd i mina argument och att jag vägrar att se att det finns en genetisk aspekt (vilket jag inte tycker att det gör och jag är nog inte den enda). Men allvarligt tror jag inte att det leder någonvart att diskutera ämnet mer, jag tycker om att måla hus, du tycker att kvinnor tycker om mode, barn och make-up. Det kommer gå bra för dig att hitta en tjej, det finns många som tycker som du tror :) Trevlig helg!
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-11 13:01:48 följande:
    Men det är ju du som inte klarar att ta till dig fakta om du tror att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor.

Lippa, R. A. (in press). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of Sexual Behavior.

Abstract  Using data from over 200,000 participants from 53 nations, I examined the cross-cultural consistency of sex differences for four traits: extraversion, agreeableness, neuroticism, and male-versus-female-typical occupational preferences. Across nations, men and women differed significantly on all four traits (mean ds = −.15, −.56, −.41, and 1.40, respectively, with negative values indicating women scoring higher). The strongest evidence for sex differences in SDs was for extraversion (women more variable) and for agreeableness (men more variable). United Nations indices of gender equality and economic development were associated with larger sex differences in agreeableness, but not with sex differences in other traits. Gender equality and economic development were negatively associated with mean national levels of neuroticism, suggesting that economic stress was associated with higher neuroticism. Regression analyses explored the power of sex, gender equality, and their interaction to predict men’s and women’s 106 national trait means for each of the four traits. Only sex predicted means for all four traits, and sex predicted trait means much more strongly than did gender equality or the interaction between sex and gender equality. These results suggest that biological factors may contribute to sex differences in personality and that culture plays a negligible to small role in moderating sex differences in personality. 
    Känns det bättre för dig att läsa fakta och ha det som stöd? Gör det då. Jag är fullt medveten om att det är skillnad på männ och kvinnor, inte bara rent fysiskt, men jag tror inte att det är nyttigt för en att generalisera som du gör. TS har till viss del rätt i att många tjejer kan bli väldigt handfallna i vissa situationer, men hur mycket hävdar min kille att han är skitbra på att diska? Inte mycket, han brukar snarare dra till med att "sist gick det ju sönder ett glas". Du måste väl ändå ha förmågan att se till individer? Min kille hatar bollsport, han tycker det är skittöntigt. Jag gillar bollsporter. Visst, många kvinnor tycker om smink och mode och barn, och det gör jag också, men de allra flesta män jag känner bryr sig mycket om sina kläder och tycker mycket om barn också. Alla är olika. Som individer. Ska vi göra ett nytt försök att säga trevlig helg? Du har rätt i en del du säger men jag fixar inte människor som generaliserar som du gör, jag överdriver kanske också, men åt andra hållet i alla fall
  • UngSambo
    ArthurDent skrev 2013-01-12 18:16:31 följande:
    Som redan sagt, det finns mängder med forskning med motsägande resultat inom psykologi, beteendevetenskap och liknande "mjuka" discipliner. Resultaten brukar dessutom hårddras, feltolkas och tillförlitligheten övertolkas när de används av lekmän som argument. Jag vet inte vilka studier du har snöat in på men jag betvivlar dem.

Vad gäller ditt resonemang om det fria valet är det en aning virrigt eller så missförstod du mig. Mansdominerade yrken brukar ha högre lön. Det är alltså  du räknar det som att "ge tjejer fördelar om de byter till manligt yrke"? Och det är alltså att minska friheten i tjejers val att uppmärksamma dem på andra möjliga yrken än de de spontant tänkt på?
    Då tänker vi nog olika, jag upplevde det som jag fick fler valmöjligheter och jag insåg att jag tyckte det var roligare med fysik och datorer än sjuka djur.

Tjejer som har högutbildade föräldrar har som regel själva högre betyg och därmed större valfrihet än barn med lägre betyg. Och väljer i lägre utsträckning traditionella kvinnoyrken, vilket talar emot din teori. I själva verket börjar tidigare traditionella manliga utbildningar som ekonom och jurist nu domineras av kvinnor.
    You sure got my vote
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-14 09:31:53 följande:
    Du får ha belägg för dina påståenden. Det du säger tycks gripet ur luften baserat på dina egna erfarenheter. De studier jag åberopar är Richard Lippas med 200000 respondenter i 53 länder men även Camilla Schreiners studier. Enligt dem finns ett det ett tydligt samband att kvinnor väljer mer könsnormativt i jämställda länder.
    Snälla kan inte du bara ge upp? Ha jättegärna dina åsikter men acceptera att de flesta andra verkar vara av en annan uppfattning i det här forumet.
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-14 09:37:09 följande:
    Handlar som sagt inte om åsikter utan om fakta och kunskap.

Jag förstår att du har det jobbigt då vetenskapen visar att du har fel. 
    Fast nej, vad är det du inte fattar? Det här är ett forum, man diskuterar åsikter som man absolut kan stödja på fakta, men det handlar om åsikter, tankar och synsätt:
    Definition of forum (from the Oxford dictionary)
    1a meeting or medium where ideas and views on a particular issue can be exchanged:
    we hope these pages act as a forum for debate
    an Internet site where users can post comments about a particular issue or topic and reply to other users' postings; a message board.

Och nej, jag tycker inte att det är särskilt jobbigt, men vet du vad? Människor som läser fakta och bara rapar upp den så fort en diskussion dyker upp är inte intressanta att prata med. De är som robotar. Det som är intressant är väl vad man tycker och tänker, tror, you name it! Du är säkert en sån som idiotdiskuterar till förbannelse ellr utkastning på krogen.
  • UngSambo
    Ejder skrev 2013-01-14 10:59:22 följande:
    Om du nu är ointresserad av att bli klokare och lära dig kan jag ha viss förståelse för att du inte är intresserad av fakta. För egen del finner jag enbart åsikter som baseras på fakta intressanta. Annars blir det bara massa prat för pratets skull samtidigt som man bara blir dummare och dummare då människan är en normativ varelse.
    Alltså, jag måste bara få fråga av ren fascination, vad jobbar du med?
Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"