Odd Pixie skrev 2013-01-15 13:46:32 följande:
Hur mycket bör man egentligen komma ihåg av det man läser? Jag har läst en del nu, men det känns inte som att det fastnar så jättemycket. Lite här och där förstås, men jag vet inte hur mycket som krävs? Det funkar ju inte att läsa om allting hur många gånger som helst heller för att allt ska fastna, då hinner man ju inte.
Tyvärr är jag så långsam på att läsa, antagligen för att jag oroar mig för att jag inte ska komma ihåg, så det blir ofta att jag läser om stycken både 2 och 3 gånger och då kan det ta över en timme att läsa 10 sidor. Galet.
Det brukar vara en hel del. Men det viktigaste brukar vara att kunna diskutera på ett analytiskt sätt kring de teorier (exempelvis) det handlar om. Andra gånger är det viktigaste att man kan hålla i och leda en diskussion i gruppen, även då behöver man förstås vara påläst.
Så det går inte att säga annat än att man bör vara hyfsat påläst. Ditt sätt att läsa verkar onödigt krångligt och hjälper dig inte nödvändigtvis alls. Prova något annat, testa att läsa igenom allt en gång även om du inte tror att du kommer komma ihåg allt och sedan går du tillbaka och läser igen och ser hur mycket som faktiskt har fastnat.